صندوق بین المللی پول در مورد وضعیت اقتصادی خاورمیانه نگران است

یک مقام ارشد در صندوق بین‌المللی پول (IMF) گفت (شنبه 15/4/2023) شانس بانک‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی در معرض آشفتگی بانکی که ایالات متحده و اروپا در ماه گذشته شاهد آن بودند بسیار محدود است. اما فشارهای مالی باعث تشدید فشارهای ناشی از نرخ بهره بالا، نوسان قیمت نفت و تداوم فشارهای مالی می شود.نرخ تورم سال هاست که دو رقمی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز؛جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول، گفت که فشارهای بخش بانکی به سرعت به دنبال سیاست‌های پولی سخت‌تر که نرخ‌های بهره را افزایش داده و دسترسی به منابع مالی را کاهش داد، وارد شد.

آزور افزود: بین کشورهایی که اعتبار خوبی دارند و قادر به دسترسی به بازارها هستند، از جمله مراکش و اردن، صادرکنندگان نفت و کشورهای دیگر و کشورهایی که با مشکل مواجه هستند، شکاف رو به رشدی وجود دارد.

وی افزود: “ما نگران هستیم زیرا ماتریس ریسک ها دائما در حال افزایش است: نرخ های بهره بالا، قیمت های نوسان نفت، تنش های ژئوپلیتیکی و این سومین سال متوالی است که تورم همچنان دو رقمی است.”

وی گفت: ثبات بخش مالی نگرانی اصلی نیست زیرا در حال حاضر نگرانی در مورد سطح بالای بدهی، خطر ناآرامی های اجتماعی و توانایی حفظ سیاست های سختگیرانه به دلیل فشار بر شرایط اجتماعی وجود دارد.

او افزود:ما شاهد افزایش مجدد آسیب‌پذیری‌ها هستیم و به همین دلیل است که کشورها تشویق می‌شوند تا اصلاحات ساختاری بیشتری انجام دهند، تا رشد خود را حداقل یک یا دو درصد افزایش دهند… آنها فرصتی دارند زیرا دولت‌ها اکنون مایل به انجام کارهای بیشتر هستند، نه اینکه انجام دهند. پول به آن وارد شود.»

صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه پیش‌بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از 5.3 درصد در سال گذشته به 3.1 درصد در سال 2023 کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27