نگرانی رئیس بانک جهانی از وام های چین به آفریقا

دیوید مالپاس رئیس بانک جهانی گفته است که نگران برخی از وام هایی است که چین به اقتصادهای در حال توسعه آفریقا می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دیوید مالپاس می گوید که شرایط و ضوابط باید «شفاف تر» باشد.

این در حالی رخ می دهد که کشورهایی از جمله غنا و زامبیا در تلاش برای بازپرداخت بدهی های خود به پکن هستند.

چین می گوید که چنین وام هایی در چارچوب قوانین بین المللی انجام می شود.

کشورهای در حال توسعه اغلب از سایر کشورها یا نهادهای چند جانبه برای تامین مالی بخش ‌هایی که اقتصادشان را توسعه می‌ دهند مانند زیرساخت ‌ها، آموزش و کشاورزی وام می ‌گیرند.

با این حال، افزایش شدید نرخ بهره در ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ طی سال گذشته، بازپرداخت وام ‌ها را سختتر می ‌کند، زیرا بخش زیادی از این استقراض به ارزهای خارجی مانند دلار آمریکا یا یورو انجام می ‌شود.

این یک مشکل حاد برای اقتصادهای در حال توسعه است که می توانند برای یافتن پول اضافی مورد نیاز با کاهش ارزش نسبی پول خود تلاش کنند.

آقای مالپاس می ‌گوید: «این یک ضربه مضاعف است و به این معنی است که رشد [اقتصادی] کندتر خواهد شد».

رقابت آمریکا و چین

مقابله با این چالش و پیامدهای آن یکی از دلایل اصلی سفر این هفته کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده به سه کشور آفریقایی بود. این سفری است که با تعهدات مالی بزرگی از تانزانیا و غنا همراه است.

رقابت فزاینده ای با چین برای نفوذ در این قاره وجود دارد که منابع طبیعی فراوان آن شامل فلزاتی مانند نیکل است که برای باتری های مورد نیاز برای فناوری مانند خودروهای الکتریکی بسیار مهم است.

او در سخنانی در آکرا، پایتخت غنا، گفت: «روابط آمریکا نه بر اساس آنچه که ما می توانیم برای شرکای آفریقایی خود انجام دهیم، بلکه آنچه می توانیم با شرکای آفریقایی خود انجام دهیم، سوق داده خواهد شد.»

خانم هریس ضمن تاکید بر تاسیسات جدید فرآوری نیکل در تانزانیا، گفت که این پروژه تا سال 2026 به بازارهای ایالات متحده و سایر بازارها عرضه خواهد شد و «به مقابله با بحران تغییرات اقلیمی، ایجاد زنجیره های تامین جهانی انعطاف پذیر و ایجاد صنایع و کسب و کارهای جدید کمک می کند.»

این رویکرد مشترک توسط آقای مالپاس مورد تحسین قرار گرفت و گفت رقابت بین دو اقتصاد بزرگ جهان «شاید برای کشورهای در حال توسعه مفید باشد» زیرا گزینه های مختلفی را ارائه می دهد.

«چیزی که من شدیداً تشویق می کنم این است که آن ها در قراردادهای خود شفاف باشند. این یکی از مشکلات بوده است؛ اگر قراردادی بنویسید و بگویید «اما آن را به دیگران نشان نده»، این یک نکته منفی است.

همچنین هشداری وجود داشت که «برای دولت ‌های آفریقا، آن ها نباید وثیقه ‌ای را به عنوان انگیزه به جهت دریافت وام ارائه دهند، زیرا این وثیقه آن را برای نسل ‌ها دور از دسترس می ماند. این اتفاق در مورد چین رخ داده است.»

پکن در سال های اخیر به یکی از بزرگترین منابع وام به اقتصادهای در حال توسعه تبدیل شده است. یک مطالعه جدید توسط موسسه کیل برای اقتصاد جهانی نشان می ‌دهد که چین در سطح جهان بین سال ‌های 2016 تا 2021 به 22 کشور کمک مالی 185 میلیارد دلاری (150 میلیارد پوند) وام داده است.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.bbc.co.uk/news/business-65140363

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21