روسیه کاربران رمزارز را رصد می‌کند

به نقل از مقامات مبارزه با پولشویی روسیه بیش از 25 هزار کاربر رمزارز مورد رصد قرار می‌گیرند. طبق ادعاها این اقدام جهت مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، طی سالیان گذشته تعداد بی‌شماری رمزارز با اهداف و ویژگی‌های متفاوت به بازار کریپتو عرضه شدند. اما نقطه تشابه تمامی ارزهای دیجیتال حفاظت از حریم شخصی کاربران و و امنیت اطلاعات آن‌ها بوده است. امروزه شاهد کم‌رنگ شدن تدریجی مفاهیم مذکور هستیم. مفاهیمی که کلیدی‌ترین علل وجود رمزارزها به شمار می‌روند، به دلیل هراس دولت‌ها از بازار رمزارز به سمت نابودی می‌روند.

اعتراف دولت روسیه به رصد کاربران رمزارز

به گفته یوری چیخانچین (Chikhanchin)، رئیس سرویس نظارت مالی فدرال، اخیراً جلسه‌ای با ولادیمیر پوتین در رابطه با بازار رمزارز برگزار شد. این نهاد مسئول در قبال مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، خطاب به رییس جمهور روسیه گفت: متاسفانه استفاده از رمزارزها در این کشور با رشد چشمگیر روبه‌رو بوده است. این امر سبب می‌شود تا بدنه اقتصاد روسیه با ناآرامی مواجه باشد. این آژانس همچنین نگرانی خود را از استفاده رمزارز به عنوان ابزاری جهت پولشویی ابراز کرد.

قای چیخانچین گفت: ما بیش از 25 هزار کاربر رمزارز را تحت نظر داریم. همچنین حدود ده سازمان مالی مرتبط مورد شناسایی قرار گرفتند. وی در ادامه افزود: رمزارزها در روسیه بیش از 63 هزار بیت‌کوین گردش مالی دارند. همچنین حدود 120 تحقیق مرتبط با ارزهای دیجیتال صورت گرفته که منجر به بیش از 60 پیگرد کیفری شده است.4

 

 

چگونه دولت روسیه کاربران رمزارز را رصد می‌کند؟

یوری چیخانچین مدعی شد پیشرفت در نرم‌افزار تجزیه و تحلیل بلاکچین، امکان نظارت دقیق‌تر را برای سازمان فراهم کرد. این فناوری از سال 2020 با هدف مقابله با ناشناس بودن در ارتباط با بانک (VTB) راه‌‌اندازی شد. در ابتدا این راه‌حل تنها امکان نظارت بر روی تراکنشات بیت‌کوین را مقدور می‌ساخت. به مرور زمان با گسترش این فناوری، سازمان مبارزه با پولشویی قادر به رصد معاملات بیش از بیست رمزارز شده است.

طبق اظهارات استفاده از ابزار نظارتی به سرویس نظارت مالی خلاصه نمی‌شود. سایر ارگان‌های دولتی مانند وزارت امور داخلی، سرویس امنیت فدرال و کمیته تحقیقات نیز در حال استفاده آزمایشی از این ابزار هستند. همچنین به نظر می‌رسد تعدادی از کشورهای مشترک‌المنافع با روسیه نیز خواستار استفاده از ابزار نظارت بر رمزارز ها شدند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  36