معمایی که ماهاتیر در مالزی حل کرد

بازروایی توسعه به قلم علی اشرف افخمی

کتاب معمای توسعه ( تجربه ماهاتیر و مالزی) نوشته علی اشرف افخمی است. این کتاب به معرفی ماهاتیر بن محمد ، نخست وزیر کشور مالزی ، یکی از موفق ترین افراد در زمینه توسعه اقتصاد کشور پرداخته که آقای افخمی سیاست های اجرایی و گفتاری ماهاتیر را بیان می کند.

  • به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،در مقدمه این کتاب آمده است:سال 2016 برای شرکت در یک کنفرانس در زمینه بانکداری اسلامی به مالزی رفتم و جناب “ماهاتیر بن محمد” معمار بزرگ مالزی و بزرگ مردی که 22 سال در سمت نخست وزیری سکان اداره آن کشور را به عهده داشت ، ملاقات کردم. او فردی بود که سیاست هایش باعث شد که میزان صادرات مالزی تقریبا از 13 میلیارد دلار به رقم 122 میلیارد دلار در سال 2003 برسد. همچنین سرانه این کشور را به بیش از 9.5 هزار دلار در سال 2016 افزایش داد.
    در پایان جلسه و هنگام خروج از دفتر و خداحافظی ، از ایشان سوال کردم که : به مهم ترین ، موثرترین و برجسته ترین عامل موفقیت تان اشاره و آن را برایم بیان کنید.
    ایشان با کمی مکث عنوان کردند:” آقای افخمی! پاسخ به سوال شما خیلی آسان است ، مهم ترین عامل موفقیت من ، ” اعتماد سازی ” بوده است ، البته منظورم اعتماد مردم به حکومت و دولت مردان است. اگر چنین باشد و حاکمان با مردم روراست باشند و به وعده هایی که در جهت رفاه آنها و پیشرفت کشور می دهند عمل کنند، حتما اعتمادشان را جلب نموده و مشکلی برای اداره کشور و پیش بردن و اجرای برنامه هایشان نخواهند داشت.”
    با شنیدن این صحبت ها دریافتم که همین پیام کوتاه ، علاوه بر حوزه کشورداری ، در همه کسب و کارها هم ، کاربرد فراوان دارد.
    ماهاتیر علی رغم شخصیت مقتدر ، قوی و اعتماد به نفس و صراحت بیان ، به شدت نگران خشک مقدسی ، خرافه گرایی ، علم گریزی و علم زدایی ، ترفند عالم سیاست ، کمونیسم ، انحراف از دموکراسی ، آزادی و نظم اجتماعی و بالاخره نگران این دنیای غرق در مادی گری و دلواپس عالم آخرت است .
    دکتر ماهاتیر همواره مواضع ضد غربی داشته ، و به همین دلیل مقامات این کشورهای غربی ، نظر مساعدی نسبت به او نداشتند ، لذا در چند سال پایانی نخست وزیری او مواضع سختی علیه وی اتخاذ کرده اند.
    مالزی در دوران نخست وزیری ماهاتیر رشد اقتصادی سریعی داشت. ماهاتیر نظام مالی و پولی را متحول کرد. ایجاد بازار مالی و بازار سرمایه قدرتمند ، استقرار سیستم بانکداری مدرن و بنیان گذار بانکداری اسلامی و توجه ویژه به سلامت ساختار مالی این نظام هماهنگ و سازگار با مقررات بین المللی ، همچون: رعایت نسبت های کفایت سرمایه ، کفایت دارایی ها و کاهش معوقات بانکی و نیز تکیه بر تجهیز منابع از بازار سرمایه با انتشار گسترده اوراق بهادار اسلامی مثل صکوک بخشی از اقداماتنواورانه ایشان است.
    اتخاذ راهکارهای ابتکاری در شرایط بحران به منظور غلبه بر بحران مالی سال 1997 ، مانند مدیریت بازار ارز و کوتاه کردن دست سفته بازان ، با طراحی ساز و کار ” کنترل گزینشی مبادله ارز” ، استقرار یک سیبستم جدید دو جانبه برای تبادلات ارزی و پرداخت های بین المللی به منظور کاهش وابستگی تجارت مالزی به ارز غالب یعنی دلار ، نمونه هایی از تصمیمات درست و به موقع ایشان است.
    ماهاتیر معتقد بود که نباید نسبت به توزیع پول بین افراد فقیر اقدام کرد ، بلکه بایستی زمینه مشارکت فعال مردم مالزی موسوم به “بومی پوترا” را از طریق توانمدسازی و مهارت افزایی آنان در فعالیت های اقتصادی و مولد فراهم کرد. بدین منظور وی برنامه اقتصادی جدیدی را طراحی و ارائه نمود که به new economic یا به اختصار به nep مشهور گردید.
    به نظر من بزرگ ترین دستاورد جناب ماهاتیر ، ” بازآفرینی اعتماد” در مردم و دمیدن روحیه خودباوری در جامعه مالزی بود که وقتی با اتخاذ استراتژی درست تعامل با جهانیان ، شیوه حکمرانی خوب و تربیت مدیرانی شایسته در طراز جهانی برای اداره بنگاه ها و کشور و البته راهبری مقتدرانه ماهاتیر همراه شد، موجب ” پیشرفت و توسعه” سریع مالزی طی دو دهه گردید.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  8  =