پذیرنده یا مرچنت؟

به زبان ساده از نظر بانک مرکزی در حوزه پرداخت، پذیرنده یعنی شخص حقیقی یا حقوقی است که برای تسهیل در فرایندهای پرداخت خود از خدمات شرکت‌های psp یا پرداخت‌یار استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،به عنوان مثال اگر شما دارای کسب‌وکار اینترنتی باشید و برای سایت خود از شرکت پرداخت‌یار درگاه پرداخت تهیه کرده باشید، از نظر بانک مرکزی پذیرنده شناخته می‌شوید.

پذیرنده عادی : شخص حقیقی یا حقوقی است که از طریق انعقاد قرارداد با شرکت‌های PSP، از درگاه پرداخت ارائه شده اقدام به فروش کالا یا خدمات خود می‌نماید.

پذیرنده پشتیبانی شده : شخص حقیقی یا حقوقی است که از طریق انعقاد قرارداد با پرداخت‌یاران و با استفاده از درگاه‌های پرداخت در اختیار این شرکت‌ها، اقدام به فروش کالا یا خدمات خود می‌نماید.

پرداخت‌یار اطلاعات تجاری و کسب و کاری متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده را به منظور درج در سامانه جامع پذیرندگان، مستقیما به شرکت شاپرک ارائه می‌دهد.

اطلاعاتی که الزاماً باید توسط پرداخت‌یار دریافت و به شرکت شاپرک ارائه گردد عبارتند از:

  • کد پذیرنده و کد ترمینال (کد پایانه) دریافتی از سوئیچ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
  • اطلاعات هویتی، موقعیتی و یا ثبتی متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده،
  • مشخصات حساب بانکی متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده (پذیرنده پشتیبانی شده می‌تواند بیش از یک شماره حساب برای تسویه معرفی کند)
  • نوع و زمینه فعالیت(کد صنف و کد تکمیلی صنف)،
  • مشخصات مجوزهای کسب و کار درصورت لزوم،
  • اطلاعات مربوط به بسترهای ارائه خدمات شامل وب سایت، برنامه کاربردی و نظایر آن،
  • اطلاعات مربوط به توافقات صورت گرفته میان پرداخت‌یار و متقاضی پذیرندگی پشتیبانی شده توافقات قرارداد فیمابین. این اطلاعات شامل زمان تسویه و حداکثر کارمزد توافقی (ثابت یا درصد، بر اساس توافق بین پرداخت‌یار و پذیرنده پشتیبانی شده) می‌شود.

نحوه بدست آوردن کد پذیرنده و کد ترمینال (کد پایانه)

همان طور که گفته شد، اطلاعات پذیرنده برای پیگیری و شناسایی کسب‌وکار یا استفاده کننده خدمات پرداخت می‌باشد. اگر شما به عنوان پذیرنده درگاه پرداخت یا کارتخوان دریافت کرده باشید، اطلاعات پذیرنده به ایمیل ثبت نامی ارسال شده است و مراجعه به آن اطلاعات کد پذیرنده و کد ترمینال را بدست خواهید آورد.

اطلاعات دریافتی درگاه به پرداخت

ایمیل دریافتی اطلاعات درگاه پرداخت

در صورتی که شما به عنوان خریدار از پذیرنده‌ای خرید کرده باشید و به دلایلی مانند خطای انسانی در وارد کردن مبلغ، خطای بانکی، قطعی اینترنت و… تراکنش ناموفق یا بازگشت خورده باشد، برای پیگیری تراکنش در گام اول نیاز دارید بدانید از کدام پذیرنده خرید خود را انجام داده‌اید، بدین منظور به اطلاعات کد پذیرنده و کد ترمینال صاحب کسب و کار نیاز دارید.

در رسید ارائه شده توسط کارتخوان اطلاعات دقیقی از مبلغ، تاریخ، نام فروشگاه،کد پذیرنده و کد ترمینال وجود دارد و با ارائه این اطلاعات به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت می‌توانید تراکنش خود را پیگیری نمایید. بهتر است پیگیری را اول با فروشگاه و صاحب کسب‌وکار انجام دهید تا تراکنش موفق سریع‌تر و راحتر انجام شود. در غیر این صورت پیگیری از شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت و در مرحله آخر از طریق پلیس فتا پیگیری لازم را باید انجام دهید.

ابزار پذیرش چیست؟

با توجه به تعریف پذیرنده، ابزار پذیرش به بستر یا نرم‌افزاری که پرداخت غیرحضوری از طریق انجام می‌شود گفته می‌شود. کارتخوان، درگاه پرداخت،نرم‌افزارهای موبایل، وب سایت و… نمونه‌های از ابزارهای پرداخت یا پذیرش هستند. گاهی برای پیگیری تراکنش ممکن است از شما شماره ابزار پذیرش خواسته شود که در واقع همان کد پذیرنده است.

ایجاد انقلاب در پرداخت‌های مبتنی بر پایانه فروش

پیش‌بینی می‌شود ارزش صنعت پایانه فروش تا سال 2025 به 109 میلیارد دلار برسد و فناوری اینترنت اشیا نقش پررنگی در این اتفاق ایفا خواهد کرد. اگرچه سیستم‌های پایانه فروش برتر موجود همین حالا هم تعدادی قابلیت بسیار جذاب دارند، رشد و تکامل فناوری پایانه فروش همچنان ادامه خواهد داشت. ظهور سیستم‌های پایانه فروش هوشمند به پذیرش فراگیر پایانه فروش بیومتریک، ظهور پرداخت‌های موبایلی از طریق پایانه فروش، رهگیری دیجیتال محصول که باعث برچیده شدن صف‌ها می‌شود و آسان شدن پرداخت از راه دور و بسیاری از پدیده‌های دیگر منجر می‌شود.

مهم‌تر اینکه اینترنت اشیا و کلان داده ذخیره‌سازی، پردازش و انتقال کارآمد داده‌ها را به‌نحوی ممکن می‌کنند که هم امن‌تر است و هم آنالتیکس پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد که با نهایت دقت بر نقض احتمالی داده‌ها نظارت و در این مورد به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. این اتفاق سیستم‌های پایانه فروش را امن‌تر و قابل اطمینان‌تر می‌کند و در نتیجه صنعت خرده‌فروشی را بهبود می‌بخشد.

مرچنت چیست؟

سرویس مرچنت (خدمات بازرگانی) طبقه‌بندی گسترده‌تری از خدمات مالی است که برای کسب و کارها ارائه می‌شود. این خدمات شامل پردازش و پذیرش تراکنش‌های پرداخت از طریق کانالهای امن و با استفاده از کارت اعتباری و کارت نقدی یا NFC است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  20