انتشار اوراق گواهی سپرده بانک مرکزی با نرخ ۲۳ درصد/ استارت افزایش نرخ سود بانکی زده شد

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی جزئیاتی از انتشار گواهی سپرده بانک مرکزی با نرخ ۲۳ درصد را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در روزهای اخیر، صحبت افزایش نرخ سود بانکی تا ۵ واحد درصد مطرح شد. در اولین گام، بانک مرکزی از انتشار اوراق گواهی سپرده عام با نرخ ۲۳درصد خبر داد.

این موضوع به این معنی است که سپرده‌گذاری در بانک‌ها با اوراق مذکور جذاب‌تر خواهد شد. در نتیجه این چراغ سبز، نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز در گام بعد افزایش خواهد یافت.

البته بانک مرکزی درخصوص نرخ‌های سود کوتاه‌مدت صحبتی نکرده است؛ اما با این تصمیم باید نرخ سود در بانک‌ها را ۲۳درصد فرض کرد.

پیش‌تر، سقف نرخ سود برای سپرده‌های دوساله، ۱۸درصد تصویب شده بود. حال باید منتظر ماند که این افزایش نرخ سود اوراق گواهی در شرایط کنونی می‌تواند باعث افزایش نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار بانکی و بهبود وضعیت منابع بلندمدت بانک‌ها شود.

در همین راستا معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، در مورد جزئیات انتشار اوراق گواهی سپرده بانک مرکزی با نرخ ۲۳ درصد گفت: هیأت عامل بانک مرکزی در مصوبه خود به بانک‌ها اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام با نرخ ۲۳ درصد صادر کرد.

عمرانی افزود: این اوراق حداکثر یک ساله است، ولی برای راحتی کار به بانک‌ها اجازه داده شده در مدت کمتر از یک سال هم بتوانند اوراق منتشر کنند و اگر کسی قبل از سررسید بخواهد اوراق خود را به بانک برگرداند نرخ شکست ۱۰ درصد سالیانه برایش در نظر گرفته می‌شود. یعنی به میزان مدت نگهداری اوراق توسط مردم معادل ۱۰ درصد از اول دوره محاسبه می‌شود.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: خرید اوراق گواهی سپرده عام بانک مرکزی برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال است که قابل انتقال به غیر نیست و این اوراق براساس قانونی که انتشار هر نوع اوراق بانک مرکزی معاف از مالیات است.

کارشناسان می‌گویند از دلایل مهم انتشار اوراق گواهی سپرده بانک مرکزی برای کنترل تورم و مدیریت نقدینگی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  54