فضای تحول دیجیتال در ایران خاکستری است/ فاصله زیاد مدیران مُسن بانکی با سبک دیجیتال

فرهاد اینالویی، فعال حوزه بانکداری دیجیتال؛

یکی از فعالان حوزه بانکداری دیجیتال می گوید: فضای دیجیتال کشورمان خاکستری شده و اغلب مدیران بانکی ما جزء نسل های گذشته بانکداری هستند و تا حدودی با سبک دیجیتال فاصله دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در تحول دیجیتال بانکداری بایستی تمام اهداف آن بانک در زمینه فناوری های دیجیتال یکپارچه سازی شود و از این طریق کسب و کارهای وابسته به این صنعت متحول گردد.

علاوه بر آن تحول دیجیتال می توانند باعث کاهش هزینه های زیادی شود. همچنین پیشرفت خدمات مطلوب به مشتریان برای کاهش زمان، مطالبه ای جدی میان مشتریان به خصوص مشتریان نسل جوان است که با ارتقای تحول دیجیتال در صنعت بانکداری محقق می شود.

اما این موضوع تا چه حد در نظام بانکی کشور ما پیش رفته است؟ و چرا تاکنون به آن نقطه ای که سایر کشورها در آن قرار دارند، نرسیده ایم؟

فرهاد اینالویی، فعال حوزه بانکداری دیجیتال در خصوص وضعیت تحول دیجیتال در صنعت بانکداری گفت: برای بررسی تحول باید به خروجی ها نگاه کرد. اگر شما در خروجی بانک ها تحول را مشاهده کردید پس می توانید بگویید این بانک در مسیر تحول حرکت کرده است.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین مهم ترین خصیصه تحول دیجیتال را ساختارشکن بودن آن دانست و گفت: این برای تحول دیجیتال بدان معناست که در خروجی ها ساختارشکنی رویت می شود. این در حالی است که ما چنین چیزی را در بانک ها نمی بینیم و با آن فاصله زیادی داریم و این فاصله ها دلایل گوناگونی دارد یکی از آنها  نبود زیرساخت مناسب تکنولوژی و مقرراتی است.

وی ادامه داد: تحول یک پروسه طولانی دارد و اینطور نیست که به سرعت و آنی پیش برود و با توجه به شرایط مدیریتی حاکم بر نظام بانکی، نگاه بلند مدتی برایش وجود ندارد که در نتیجه انرژی زیادی برای آن صرف نمی شود.

تحول دیجیتال انرژی مضاعفی را برای پایبندی سهامدار، هیات مدیره و مدیران ارشد می طلبد که نیازمند سرمایه گذاری، انرژی مدیرتی و زمان بندی طولانی است.

اینالویی متذکر شد: باید DNA دیجیتال در داخل سازمان وجود داشته باشد. اما اغلب مدیران ما در بانک ها در رده های سنی بالایی قرار دارند و جزء نسل گذشته بانکداری هستند و تا حدودی با سبک دیجیتال فاصله دارند و همین موضوع باعث شده استقبال تنها از پروژه های زودبازده باشد اما تحول دیجیتال، پروژه ای زودبازده نیست.

وی به فضای دیجیتال کنونی اشاره کرد و در اینباره گفت: در این حوزه در ابتدا پروژه را تعریف می کنیم سپس به مرکز نوآوری ارائه می دهیم که خروجی آن را به ما بدهد. ما از فضاهایی که میز و صندلی به استارتاپ ها بدهیم، گذر کرده ایم ولی همچنان می بینیم بانک ها در این مسیر هزینه های زیادی می کنند که بخشی از آن مربوط به اشتباهات استراتژیک است.

کشورهای رقیب ما در منطقه تیم های ما را می دزدند از طرفی سیاست گذاری کلان هم وجود ندارد. فضای دیجیتالیزیشن کشورمان خاکستری شده است علی الخصوص در بحث قواعد و قوانین مشکلات بسیاری داریم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =