پیشنویس سند ریال دیجیتال رونمایی شد

پیش‌نویس سند ریال دیجیتال به منظور تنویر افکار عمومی و تبیین سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه پول دیجیتال، منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این سند توکن پول دیجیتال بانک‌های مرکزی این‌گونه تعریف شده است: گونه‌ای از پول دیجیتال است که توسط بانک‌های مرکزی صادر شده و به صورت همتا به همتا مورد تبادل قرار می‌گیرد.

طبق این سند ریال دیجیتال در معماری ارائه شده توسط بانک مرکزی، شکل دیجیتالی اسکناس بوده و جزئی از پایه پولی است، از این رو امتیاز انتشار آن در انحصار بانک مرکزی و مبتنی بر پشتوانه‌های قانونی، تعهد مستقیم بانک مرکزی خواهد بود.

واسطه‌های توزیع در این معماری، بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز هستند که ارتباط کاربران نهایی را مدیریت می‌کنند. این واسطه‌ها می‌توانند دفتر کر زیرساخت ریال دیجیتال یا همان پایگاه داده توزیع شده را نگهداری و به‌روزرسانی کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود که هم‌اکنون ریال دیجیتال به‌صورت آزمایشی در حال اجرااست و این مدل ریال از سوی دو بانک عامل ملی و ملت برای مصارف محدود در اختیار افراد محدودی قرار گرفته است.

طبق این سند، بانک مرکزی وظیفه مدیریت چرخه عمر ریال دیجیتال و تعریف دسترسی بانک‌ها و مسدود و فعال‌سازی و تعریف و اعمال سیاست‌های کلان مدیریت زیست‌بوم ریال دیجیتال را برعهده دارد و متولی دفتر کل توزیع شده و مشارکت در تایید تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند است.

بانک عضو متولی، احراز هویت کاربران و فعال‌سازی کیف ریال دیجیتال را برعهده دارند همچنین توسعه کیف ریال دیجیتال و تبدیل کردن ریال دیجیتال به سایر شکل‌های پول در کشور برعهده این گروه از بانک‌هاست که در مرحله آزمایشی اجرای طرح ریال دیجیتال این کار از سوی دو بانک ملی و ملت صورت گرفته است.

متولی دفتر کل توزیع شده و مشارکت در تایید تراکنش‌ها و توسعه و اجرای قراردادهای هوشمند بر عهده بانک عضو متولی است، بانک عضو عادی وظیفه احراز هویت کاربران و فعال‌سازی کیف ریال دیجیتال، توسعه کیف ریال دیجیتال، تبدیل کردن ریال دیجیتال بانک مرکزی به سایر شکل‌های پول و آموزش و ترویج ریال دیجیتال برعهده این عضو است و کاربران نیز در نهایت تبادل ریال دیجیتال را انجام می‌دهند.

توزیع ریال دیجیتال

طبق این سند ریال دیجیتال بانک مرکزی پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم در حجم مشخصی توسط بانک مرکزی تولید و در اختیار هیات عالی نظارت بر اندوخته اسکناس قرار می‌گیرد. ریال دیجیتال تولید شده پس از تامین پشتوانه‌های لازم توسط بانک مرکزی از زیرکلید هیات خارج و منتشر شده و از این مرحله به بعد هر واحد ریال دیجیتال، بدهی مستقیم بانک مرکزی به دارنده آن تلقی می‌شود.

توزیع ریال دیجیتال نیز از طریق دو سطح انجام می‌شود در سطح اول ریال دیجیتال در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و از طریق آنها در اختیار کاربران نهایی برای مصارف خرد قرار خواهد گرفت. از همین رو حساب ریال دیجیتال برای بانک ماهیت بدهکار داشته و ریال دیجیتال در گروه موجودی‌های نقد طبقه‌بندی می‌شود.

در لایه دوم یا سطح دوم نیز کاربران قرار می‌گیرند که ریال دیجیتال در زمره دارایی نقدی آنها به شمار می‌آید.

انجام تراکنش ریال دیجیتال

برای انجام تراکنش ریال دیجیتال باید تراکنش‌ها توسط اعضای متولی صورت گیرد، مرحله بعد مرتب‌سازی تراکنش‌ها و مرحله سوم شامل اعتبار سنجی مجدد و در نهایت انجام تراکنش خواهد بود.

متن کامل پیش‌نویس سند ریال دیجیتال بانک مرکزی را اینجا دریافت کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −  77  =