مصوبه هیات مدیره بانک دی در تعیین تکلیف مطالبات معوق/ تصمیم اساسی یا اقدامی نمایشی؟

بر اساس نامه منتشر شده از سوی مدیرعامل بانک دی در سامانه کدال، هیات مدیره بانک در طی تصمیمی مطالبات معوق از شرکت های زیرمجموعه را تعیین تکلیف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس نامه منتشر شده از سوی مدیرعامل بانک دی در سامانه کدال، هیات مدیره بانک در طی تصمیمی مطالبات معوق از شرکت های زیرمجموعه را تعیین تکلیف کرده است.

بر طبق مفاد این مصوبه، تسهیلات مشارکت مدنی شرکت های عمران و مسکن آباد دی، و توسعه دنیاشهر کهن تمدید و وثایق از شرکت لیزینگ دی تحکیم شده است.

همچنین تعدای از املاک شرکت های توسعه دیدار ایرانیان و عمران و مسکن آباد دی بابت تسویه بخشی از بدهی شرکت های مزبور در حال تملیک می باشد.

بر اساس نامه اعلام شده مصوبه هیات مدیره آثار مالی ذیل را بهمراه خواهد داشت:

1.وصول 3500 میلیارد تومان تسهیلات بانک از شرکت های گروه

2.کاهش تسهیلات غیر جاری بانک (NPL)از 57 درصد به 28 درصد

3.برگشت 1060 میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و شناسایی درآمد

4.شناسایی 350 میلیارد تومان درآمد ناشی از تسهیلات

هر چند که آثار اعلام شده در نامه شفاف سازی صادر شده از سوی بانک دی تماما به حق و واقعی است اما در دنیای واقع هیچ پولی از طریق بانک وصول نشده و لذا تمامی این آثار تنها تغییر اعداد بر روی کاغذ بوده و تاثیری در عملکرد واقعی بانک ندارند.

بر اساس مصوبات هیات مدیره بانک، تسهیلات اعطایی در برخی مواد تمدید و در برخی موارد با تملیک املاک، وصول شده تلقی شده است.

در مورد تصمیم نخست می توان گفت هیات مدیره محترم در عمل اقدام به پاک کردن صورت مساله کرده و تنها تسهیلات را از سر فصل غیرجاری به سرفصل جاری منتقل کرده است.

در مورد تصمیم دوم نیز هر چند تسهیلات در قبال تمیلک املاک، وصول شده و بانک می تواند برخی ذخایر خود از این محل را بازگردانده و سود شناسایی نماید، اما در واقعیت مشکل نقدینگی بانک دی حل نشده بلکه چندین فقره ملک از لیست دارایی های شرکت های زیرمجموعه خارج و به لیست بلند بالای املاک مازاد بانک دی افزوده شده است.

شایان ذکر است بیش از 80 درصد از مطالبات کلان معوق بانک دی به شرکت های زیرمجموعه این بانک بوده که بسیاری از این تسهیلات با نرخ سود صفر درصد به این شرکت ها اعطا شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  6  =