بانک ها چقدر از سپرده های دریافتی خود را وام می دهند؟؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی مانده سپرده های دریافتی از نظام بانکی از مشتریان در پایان تیر ماه 1401 به رقم 5994 هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم نسبت به مانده سپرده های دریافتی در پایان مرداد ماه با رشد حدود 2.6 درصدی و نسبت به پایان اسفندماه سال 1400 با افزایش 8.4 درصدی همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،این در حالی است که مانده تسهیلات اعطا شده از سوی بانک ها به مشتریان در پایان تیر ماه رقمی حدود 4362 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان خرداد ماه با رشد 1.6 درصدی و نسبت به پایان اسفند ماه سال قبل با رشد 5.3 درصدی همراه شده است.

نکته قابل توجه در آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی مابه التفاوت قابل توجه در مانده سپرده دریافتی و تسهیلات اعطایی است. بر اساس نظریه های اقتصادی می بایست بانک ها سپرده های دریافتی را (پس از کسر سپرده های قانونی نزد بانک مرکزی) در قالب تسهیلات به مشتریان اعطا نمایند. این در حالی است که بر پایه آمارهای منتشر شده نظام بانکی کشور حدود 80 درصد در مانده سپرده ها (پس از کسر سپرده های قانونی بانک مرکزی ) را به مشتریان تسهیلات می دهند و حدود 20 درصد دیگر را صرف دیگر امور (سرمایه گذاری، ناترازی عملیات و …) می نماید.

با این وجود باید در نظر داشت آمار موجود مربوط به کل نظام بانکی بوده و درصد مورد اشاره برای هر یک از بانک ها ممکن است بسیار متفاوت باشد. کما اینکه در برخی بانک ها این درصد بالای 100 بوده و بانک از محل منابع داخلی خود نیز اقدام به ارائه تسهیلات می نمایند اما در سوی مقابل برخی بانک ها تنها معادل نیمی از سپرده های خود را وام می دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ⁄  1  =