پیگرد قانونی برای اجاره دهندگان کارت های بانکی

رئیس پلیس فتا با اشاره به اینکه مسئولیت تمام تراکنش‌های یک کارت بانکی بر عهده دارنده آن است؛ تصریح کرد : اجاره کارت جرم است و پیگرد قانونی به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،رییس پلیس فتا، سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح خبر گفت: با توجه به ارجاع تعدادی شکوائیه مبنی بر خرید کالا با پرداخت بیعانه از سایت آگهی محور دیوار با موضوع کلاهبرداری مالی رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان تیم عملیات ویژه فضای سایبری استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: وجوه سرقت شده از حساب شکات در کارت های عابر بانک افراد معلوم الحالی به گردش درآمده و در نهایت پس از گردش مالی وجوه سرقت شده با خرید کالا و پرداخت وجه از طریق دستگاه کارت خوان یا به صورت وجه نقد از دستگاه خود پرداز از چرخه کلاهبرداری خارج می شود و تلاش کارشناسان برای جستجوی حقیقت و عوامل اجاره کارت عابر بانک آغاز شد .

سرهنگ جهانشیری افزود: در بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان تیم عملیات ویژه تعداد شش تن از افراد در ارتباط با همین موضوع شناسایی و جهت توضیحات بیشتر به مکان پلیس فتا منتقل شدند .

رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: در اعترافات این افراد مشخص شد به پیشنهاد فردی ناشناس در قبال تامین یک وعده غذا و مکانی برای خواب برای همان شب کارت عابر خود را تا صبح به فرد ناشناس سپرده و صبح همان روز کارت عابر خود را تحویل گرفته و بدنبال کار خود رفته اند اما در نهایت متوجه مسدود شدن حساب و احضارشان به پلیس شده اند.

جهانشیری افزود: در پی تلاش های فنی و پلیسی کارشناسان پلیس فتا دو متهم که با شگرد فروش کالا و اخذ بیعانه در سایت های آگهی محور فعالیت داشتند با هماهنگی قضایی دستگیر شدند .

وی تصریح کرد: دو متهم دستگیر شده که در گروه تلگرامی نیز فعالیت داشته و با اجاره کارت بانکی ، برای سایر کلاهبرداران در سرار کشور پولشویی می کردند با رویت شواهد فنی به جرم خود اعتراف و انگیزه خود را کسب درآمد عنوان نمودند که تحقیقات نسبت به تعداد و رقم دقیق کلاهبرداری صورت گرفته ادامه دارد .

سرهنگ جهانشیری به کلیه کاربران فضای مجازی توصیه کرد : مسئولیت قانونی و حقوقی کلیه تخلفاتی که از طریق حساب اجاره ای انجام می شود بر عهده صاحب حساب خواهد بود و فرد فریب خورده با مشکلات عدیده ای از جمله قطع خدمات بانکی رو به رو خواهند شد.

وی افزود: با توجه به اینکه شیادان ممکن است برای کلاهبرداری، فرار مالیاتی، پول شویی و … اقدام به اجاره حساب نمایند، شخص فریب خورده نیز ممکن است به مجازات مقرر برای مباشرت، مشارکت و یا معاونت در هر یک از این جرائم محکوم شودو به موجب ماده 2 قانون مبارزه با پولشویی، به مجازات مقرر در ماده 9 همان قانون یعنی استرداد درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم مشتمل بر اصل و منافع حاصل و  جزای نقدی به میزان یک چهارم عواید حاصل از جرم محکوم شود.

این مقام مسئول توصیه کرد : افراد تحت هیچ شرایطی حساب خود را در اختیار دیگری قرار ندهند تا از عواقب سوء چنین اقداماتی مصون بمانند. از این‌رو به همه توصیه می‌شود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد اجاره حساب یا کارت بانکی را با هیچ مبلغی نپذیرند

گفتنی است ؛ شهروندان گرامی جهت ارسال گزارش و یا در صورت وقوع هرگونه اتفاق و حادثه ای در فضای سایبر بلافاصله  با شماره تماس 096380 مرکز فوريت‌هاي سايبری پليس فتا ارتباط برقرار نموده تا نسبت به دریافت خدمات اورژانس سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا بهرمند گردند و یا با آدرس الکترونیکی به نشاني www.cyberpolice.ir از بروز ترین اخبار و حوادث و آموزش های پیشگیرانه در حوزه فضای سایبری مطلع گردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −  83  =