برگزاری هفتمین دوره انتخابات سردفتران و دفتریاران بر مبنای بلاک‌چین

هفتمین دوره انتخابات سردفتران و دفتریاران با همکاری شرکت ققنوس روی بلاک‌چین انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،هفتمین دوره انتخابات سردفتران و دفتریاران بر بستر بلاک‌چین در حالی برگزار شد که در گذشته، برگزاری انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران روی بلاک‌چین با مشکلاتی همراه بود که منجر به تمدید ساعت رای‌گیری شد.

انتخابات سردفتران و دفتریاران اما در ابتدا با مشکل اینترنت همراه بود که باعث شد وقفه کوتاهی در فرایند رای‌گیری ایجاد شود. به گفته ستار هاشمی، معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در این انتخابات حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط رای‌دهی و ۵۸ کاندید شامل ۱۵ کاندید برای دفتریاری و ۴۳ نفر برای سردفتری حاضر بودند که باتوجه به برگزاری این انتخابات روی بلاک‌چین ققنوس امکان ارائه نتایج به صورت لحظه‌ای و با توجه به نظر هیات نظارت وجود دارد.

حسین اسلامی رئیس هیات مدیره شرکت ققنوس، ضمن تبریک به کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین قوه‌قضاییه، در مورد هفتمین دوره انتخابات بلاک‌چینی صنف سردفتران و دفتریاران تهران گفت: تاکنون شاهد برگزاری انتخابات‌هایی بر بستر بلاک‌چین بوده‌ایم اما در قوه‌قضاییه با توجه به حساسیت‌ها و نگرانی‌ها این امر اتفاق نیفتاده بود.

اسلامی در ادامه برای مقایسه این انتخابات با انتخابات سازمان نظام صنفی گفت: ما شاهد پیشروی موضوعات مختلفی مانند سرعت، راحتی و آرامش رای‌دهندگان هستیم که نشان از افزایش تجربیات نسبت به دوره‌های گذشته دارد.

اسلامی در مورد قطعی سیستم رای‌دهی گفت: متاسفانه در ابتدای رای‌گیری شاهد کوتاهی‌هایی بودیم که به سرعت برطرف شد اما این قطعی اینترنت تنها باعث وقفه ۳ دقیقه‌ای در فرآیند رای‌گیری شد.

اما تفاوت اصلی انتخابات سردفتران و دفترداران با دیگر انتخابات‌هایی که روی بستر ققنوس برگزار شده‌است از نظر حسین اسلامی، آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان و توسعه زیرساخت‌ها است که در نهایت منجر به بهتر شدن فرآیند رای‌گیری شده است.

ستار هاشمی نیز در این رابطه گفت: ما در زیست‌بوم ثبتی کشور به دنبال استفاده حداکثری از فناوری‌های به‌روز دنیا هستیم. هدف از برگزاری انتخابات بلاک‌چینی هم ایجاد ارتباط میاد سردفتران و دفترداران با فناوری زنجیره بلوکی و هوش‌مصنوعی است.

هاشمی همچنین در مورد نحوه برگزاری انتخابات گفت: ما برای فرایند تایید هویت از هوش منصوعی استفاده کرده‌ایم. با استفاده از پردازش تصویر و دوربین‌هایی که روی دستگاه‌های رای‌گیری نصب شده، عملیات انطباق تصویر با پروفایل سردفتران و دفترداران انجام می‌شود و به این صورت از درستی عملیات تایید هویت اطمینان حاصل می‌شود.

فرایند رای‌گیری به گفته هاشمی بعد از انطباق تصویر، شامل نمایش لیست سردفتران و دفتریاران است و رای‌دهندگان با انتخاب نمایندگان تا قبل از تایید نهایی امکان ویرایش دارند.

هاشمی در مورد اهداف استفاده از بلاک‌چین برای برگزاری انتخابات، گفت: اولین هدف عدم امکان انکار حضور رای‌دهندگان است. دومین هدف، حفظ محرمانگی رای رای‌دهندگان است که پیچیدگی‌هایی در لایه فنی دارد. آخرین هدف هم امکان حفظ آرای فراد و امکان بازشماری آرا است که به وسیله بلاک‌چین به خوبی امکان تحقق همه این اهداف بوجود آمده است.

هاشمی به موضوع امکان افشا نشدن نتایج هم اشاره کرد و گفت: برای این انتخابات کلیدهای خصوصی برای مراجع ذی‌صلاح در نظر گرفته شده است و تنها با استفاده از همه کلید‌ها در کنار یکدیگر امکان نمایش نتیجه وجود دارد که همین موضوع می‌تواند به بالا رفتن کیفیت انتخابات شود.

استفاده از بلاک‌چین برای انتخابات‌ در حال تبدیل شدن به روالی معمول برای سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی است. هرچند همچنان برگزاری این انتخابات‌ها را نمی‌توان کاملا الکترونیکی نام‌گذاری کرد و همچنان شاهد حضور نیروی انسانی و فرایند‌های کاغذی هستیم اما این روش برگزاری انتخابات می‌تواند تا حدودی ایرادهای وارد به انتخابات سنتی را برطرف کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =