فضای کریپتو در چه مرحله ای است/ گزارش فصلی سه ماهه اول سال ۲۰۲۲

به‌رغم افت شدید بازار رمزارزها اما همچنان متقاضیان سازمانی و خرد بسیاری را سالانه با نرخ 54 درصد به خود جذب می‌کند. کشورهایی همچون هند با 100 میلیون کاربر و ایالات متحده با 27 میلیون کاربر دارای بیشترین تعداد کاربران در این حوزه هستند. بازار رمزارزها از سال 2012 تا 2021 حدود 540 درصد رشد داشته است و کاربرانش به بیش از 300 میلیون نفر رسیده است. با توجه به تقاضاهای کاربران، بانک و مؤسسات مالی رو به عرضه محصولات متنوع مبتنی بر رمزارز آورده‌اند و پرداخت از این طریق را نیز پذیرفته‌اند. دولت‌ها نیز طرح‌هایی برای رگوله کردن این بازار در نظر دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پذیرش کریپتو در سراسر جهان در حال افزایش است. در این مقاله سعی می‌شود آمارهای دقیقی با استفاده از مراجع معتبر استخراج شود و بهتر بتوان به کسب و کارها کمک کرد تا بازار ارزهای دیجیتال بهتر درک شود و چگونه بتوانند به بازارهای بکر دست پیدا کرده و کسب‌ و کار خود را توسعه دهند.

از سال 2021، نرخ مالکیت جهانی کریپتو به طور متوسط 9/3 درصد با بیش از 300 میلیون کاربر کریپتو در سراسر جهان تخمین زده شده است و بیش از 18 هزار کسب و کار در حال حاضر پرداخت از طریق ارز دیجیتال را می‌پذیرند.

سرمایه بازار کوین

ارزش بازار بیت کوین در فوریه 2021 به 1 هزار میلیارد دلار رسید.

بیت کوین 66 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را در سال 2020 تشکیل می‌داد.

برترین کشورهای این حوزه

هند (100 میلیون نفر)

ایالات متحده آمریکا (27 میلیون نفر)

نیجریه (13 میلیون نفر)

ویتنام (9/5 میلیون نفر)

بریتانیا (3/3 میلیون نفر)

جمعیت‌شناسی مالکان

  • 79 درصد مرد، 21 درصد زن هستند.
  • 58 درصد افراد زیر 34 سال سن دارند.
  • 82 درصد دارای مدرک لیسانس یا بالاتر هستند.
  • 36 درصد درآمد سالانه بیش از 100 هزار دلار آمریکا دارند.

 

 

کاربران کریپتو در طول زمان

بین سال‌های 2012 تا 2021، قیمت بیت کوین بیش از 540 درصد افزایش یافته است. بیت کوین در سال 2020 به نرخ رشد سالانه 274 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود که بازار ارزهای دیجیتال با نرخ رشد ترکیبی سالانه 4/56 درصد از سال 2019 تا 2025 رشد کند.

گزارش کریپتو فصلی سه ماهه اول سال 2022

نکات کلیدی

تقاضای سازمانی برای ارزهای دیجیتال در سه ماهه اول سال 2022 افزایش یافت و شرکت‌‌های چند ملیتی بیشتری در حال بررسی پذیرش بلاک چین و ارزهای دیجیتال بودند.

بسیاری از کشورها چارچوب‌های رگولاتوری جدیدی را برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال تهیه کردند.

به‌رغم بهبود فاندامنتال، بیت کوین در سه ماهه اول سال 2022 با قیمت 45506 دلار بسته شد، در حالی که اتریوم با قیمت 42/3281 دلار بسته شد.

با وجود عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیک و اقتصاد کلان، سرمایه به سمت دارایی‌های دیجیتال سرازیر می‌شود. به نظر می‌رسد مؤسسات به خرید خود سرعت بخشیده‌اند و به انگیزه قانون‌گذاران برای ارائه شفافیت رگولاتوری افزوده‌اند.

دولت‌‌ها در سراسر جهان به نقش مهمی که ارزهای دیجیتال در تصمیم‌‌گیری‌های سرمایه‌گذاران ایفا می‌‌کنند، پی می‌‌برند. به نظر می‌رسد که ایالات متحده رویکرد جدیدی را برای تنظیم دارایی‌های دیجیتال اتخاذ کرده است؛ زیرا صنعت بلاک چین با «جهش و کران» رشد می‌کند.

حتی اگر نوسان سرمایه‌گذاران خرد را در سه ماهه اول سال 2022 در حاشیه نگه داشته باشد، مؤسسات همچنان به خرید و ذخیره خود ادامه می‌دهند؛ زیرا تصویر بلندمدت روشن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

 مواجهه کریپتوها با تقاضای بالا

سرمایه‌گذاری سازمانی به ارزهای دیجیتال بدون توجه به نوسانات بازار، در طول سه ماهه اول سال 2022 افزایش یافت. بانک‌‌های وال استریت مانند Jefferies، Canaccord Genuity و Credit Suisse تصمیم گرفتند تیم‌های تحقیقاتی را برای کاوش پیشرفت‌های فناوری جدید در فضای بلاکچین تشکیل دهند.

در همین حال گفته می‌‌شود که برخی از برجسته‌‌ترین شرکت‌های فناوری در آمریکا، از جمله گوگل، اوبر و پی‌پال در حال بررسی پذیرش ارزهای دیجیتال با تغییر تقاضای کاربران و بازرگانان هستند.

نظرسنجی انجام‌‌شده توسط گلدمن ساکس نشان می‌‌دهد که این شرکت‌‌ها زودتر از زمانی که مد نظر داشتند موظف به پذیرش ارزهای دیجیتال خواهند بود. این بانک سرمایه‌گذاری چند ملیتی در این حوزه را فاش کرد.

بیش از 60 درصد از مشتریانش انتظار دارند بیشتر با دارایی‌های دیجیتالی خود تراکنش انجام دهند که می‌تواند باعث شود بیت کوین سهم بیشتری از بازار را به نسبت طلا بگیرد. این شرکت پیش‌بینی کرد که شکستن مرز 100 هزار دلاری می‌‌تواند بیت کوین را به 50 درصد از بازار به اصطلاح «ذخیره ارزش» تبدیل کند.

با افزایش انتظارات، مؤسسات مالی محصولات خود را برای پاسخگویی به تقاضای بازار تطبیق دادند. بورس کالای شیکاگو گزینه‌‌های آتی بیت ‌کوین و اتریوم را راه‌اندازی کرد، در حالی که بزرگ‌‌ترین بانک کره ‌جنوبی، بانک کوکمین، طرحی را برای معرفی یک صندوق قابل معامله در مبادلات ارز دیجیتال و محصولات کریپتویی تدوین کرد. هدف این ابزار اجازه دادن به شرکت‌کنندگان در بازار برای محافظت از رویدادهای متحرک بازار با دقت و انعطاف بیشتر است.

با این حال، به نظر می‌‌رسد سرمایه‌گذاران اهمیت نگهداری دارایی‌های کریپتویی واقعی را درک کرده‌ باشند که منجر به افزایش قابل توجه فشار خرید در سه ماهه اول ۲۰۲۲ شد. MicroStrategy 660 بیت کوین را به مبلغ 25 میلیون دلار به صورت نقدی خریداری کرد، بنیاد Luna Guard 42410 بیت کوین، السالوادور 410 بیت کوین را خریداری کردند و حتی سناتور آمریکایی تد کروز نیز یک بیت کوین به ارزش حدود 50,000 دلار خریداری کرد.

علاوه بر این، شرکت خدمات حرفه‌ای KPMG در کانادا بیت کوین و اتریوم را به خزانه شرکت خود اختصاص داد. ادواردو پائس، شهردار ریودوژانیرو نیز از برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری ۱ درصد از ذخایر خزانه‌‌داری شهر در ارزهای دیجیتال خبر داد. یکی دیگر از سیاستمدارانی که خبرساز شد، اریک آدامز، شهردار شهر نیویورک بود که اولین چک حقوق خود را از طریق ارز دیجیتال دریافت کرد.

 تقویت مزایا و مهار تهدیدات

نقش مهم ارزهای دیجیتال در تصمیمات سرمایه‌گذاران دیگر در سه ماهه اول 2022 نادیده گرفته نشد. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده تشخیص داد که ارزهای دیجیتال «با جهش و کران» رشد کرده‌اند. در نتیجه، بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، برای حمایت از رشد مستمر صنعت بلاک چین، گام‌هایی برای تنظیم این طبقه دارایی جدید برداشتند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، «دستور اجرایی برای تضمین توسعة مسئولانه دارایی‌های دیجیتال» را صادر کرد. او خواستار بازنگری گسترده در دارایی‌های دیجیتالی شد و شش هدف اصلی را تعیین کرد. این اهداف شامل حمایت از مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار، ثبات مالی، کاهش ریسک‌های مالی غیر قانونی و امنیت ملی، رهبری در سیستم مالی جهانی و اقتصاد رقابتی، شمول مالی و نوآوری مسئولانه است.

همچنین بانک انگلستان در حالی که شورای استانداردهای تبلیغاتی هند دستورالعمل‌هایی را برای تبلیغات مرتبط با ارزهای دیجیتال صادر کرد، شروع به ترسیم چارچوب قانونی برای دارایی‌های کریپتویی کرد. به همین ترتیب، قانون‌گذاران در پاناما شروع به کاوش در تنظیم ارزهای دیجیتال برای سرعت بخشیدن به کشور با اقتصاد دیجیتال کردند و گرجستان پیش نویس تغییرات قانونی شامل ثبت نام، صدور مجوز، تست انطباق و قوانین مبارزه با پولشویی برای شرکت‌های ارز دیجیتال را تنظیم کرد.

اگرچه عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصاد کلان می‌تواند بر بازارهای ارزهای دیجیتال در ماه‌های آینده تأثیر بگذارد؛ اما سه ماهه اول 2022 آغازی بود برای پذیرش جهانی فناوری بلاکچین.

 خلاصه سه ماهه اول 2022 بیت کوین

بیت کوین در سه ماهه اول سال 2022 با قیمت 60/46210 دلار معامله شده و بیشتر سه ماهه را در محدوده 10 هزار دلاری گذراند که با میانگین متحرک 200 و 100 روزه در چارت 3 روزه تعریف شده است.

هر بار که بیت کوین به میانگین متحرک 200 روزه کاهش می‌یابد، فشار خرید کافی برای بازگشت به میانگین متحرک 100 روزه پیدا می‌کند. بیت کوین معمولاً از این نقطه مقاومت رد می‌شود و دوباره به حمایت سقوط می‌کند.

در هفته آخر سه ماهه اول 2022، این ارز دیجیتال پیشگام توانست میانگین متحرک 100 روزه را بشکند اما نتوانست بر میانگین متحرک 50 روزه در نمودار 3 روزه غلبه کند. این امر منجر به عقب‌نشینی شد که بیت کوین را پایین آورد تا در سه ماهه اول سال 2022 با قیمت 45506 دلار بسته شود.

حمایت و مقاومت

تاریخچه تراکنش‌ها از بازارهای نقدی نشان می‌دهد که در طول سه ماهه اول 2022، بیت کوین یک کف حمایتی قوی در حدود 40/41095 دلار ایجاد کرد که در آن تقریباً شش میلیون آدرس بیش از 21/3 میلیون بیت کوین خریداری کردند. از سوی دیگر، بیش از 15/6 میلیون آدرس پس از خرید 43/3 میلیون بیت کوین با میانگین قیمت 73/43486 دلار در سه ماهه چهارم 2021 در میکرواستراتژی زیر آب باقی می‌مانند.

منطقه تقاضای 40/41095 دلار و دیوار عرضه 73/47486 دلار می‌‌تواند نقشی حیاتی در سه ماهه آینده برای کمک به تعیین جهت روند بیت کوین ایفا کند. بسته شدن قاطع سه ماهه زیر سطح حمایت می‌تواند فروش وحشتناکی را در بین سرمایه‌گذاران ایجاد کند و منجر به اصلاح تا 30 هزار دلار یا کمتر شود. اما اگر بیت کوین از خط مقاومت عبور کند، سرمایه‌گذاران حاشیه‌‌ای را می‌‌توان تشویق کرد که دوباره به بازار بازگردند و قیمت‌‌ها را به 60 هزار دلار یا حتی بالاترین قیمت‌های جدید در تاریخ ثبت کنند.

رشد شبکه

تعداد آدرس‌های جدیدی که هر روز در شبکه بیت‌ کوین ایجاد می‌‌شوند، چشم‌اندازهایی را درباره رفتار سرمایه‌گذاران خرد ارائه می‌‌دهند. افزایش مداوم در رشد شبکه معمولا منجر به افزایش قیمت با ورود سرمایه جدید به بازار می‌شود. اما فقدان آدرس‌‌های تازه ایجاد شده می‌‌تواند بر نقدینگی شبکه تأثیر بگذارد و منجر به کاهش قیمت‌ها شود. در طول دو ماه اول سه ماهه اول 2022، به نظر می‌رسد که با کاهش تعداد آدرس‌های روزانه جدید، سرمایه‌گذاری‌های خرد کاهش یافته است. در اواخر فوریه بود که شبکه بیت کوین شروع به گسترش کرد و در 27 مارس به بالاترین سطح سه ماهه بیش از 480 هزار آدرس بیت کوین جدید رسید.

عرضه و تقاضا

روند مشابهی را می‌توان در منافع سازمانی مشاهده کرد زیرا تعداد تراکنش‌های بزرگ با ارزش بیش از 100 هزار دلار می‌تواند به عنوان نماینده‌ای برای فعالیت بازیکنان بزرگ و نهنگ‌ها عمل کند.

پس از روند نزولی برای بیش از دو ماه، این متریک زنجیره‌‌ای در 13 مارس به 13652 تراکنش بزرگ رسید. از آن زمان، سرمایه‌گذاری سازمانی افزایش یافته است زیرا تعداد تراکنش‌های بزرگ در شبکه باعث ایجاد یک سری تراکنش‌‌های بزرگ شده است. بالاترین وکمترین سطوح به بالاترین و کمترین میزان خود در سطح سه ماهه یعنی 23544 تراکنش بزرگ در 28 مارس رسیدند.

افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی با کاهش قابل توجه تعداد بیت کوین‌های موجود در صرافی‌ها همزمان است. تقریباً 18/93378 بیت کوین از والت‌های صرافی ارزهای دیجیتال شناخته شده خارج شد که نشان‌دهندة کاهش 63/3 درصدی در بازه زمانی 4 تا 31 مارس است.

خلاصه سه ماهه اول سال 2022 اتریوم

اتریوم در سه ماهه اول سال 2022 با قیمت 01/3671 دلار معامله شد و شاهد کاهش بیش از 40 درصدی قیمت طی 24 روز اول سال بود و به پایین‌ترین سطح سه ماهه یعنی 2151 دلار رسید.

به‌رغم شروع عالی، اتریوم موفق شد میانگین متحرک 200 روزه را به عنوان پشتیبانی حفظ کند در حالی که میانگین متحرک 100 روزه به عنوان مقاومت در چارت 3 روزه عمل می‌کند.

در هفته آخر سه ماهه اول 2022، اتریوم توانست از میانگین متحرک 100 روزه عبور کند، اما میانگین متحرک 50 روزه در چارت 3 روزه باعث افزایش قیمت‌ها شد. در نتیجه، اتریوم سه ماهه اول 2022 را با قیمت 42/3281 دلار به پایان رساند.

حمایت و مقاومت

تاریخچه تراکنش‌ها نشان می‌دهد که در سه ماهه اول 2022، بیشترین تعداد توکن اتریوم با میانگین قیمت 31/2948 دلار به دست آمده است. تقریباً 54/4 میلیون آدرس بیش از 49/17 میلیون اتریوم در این سطح قیمت خریداری کردند که آن را به یکی از حیاتی‌ترین سطوح پشتیبانی تبدیل می‌کند تا زمانی که اتریوم به معاملات بالای 31/2948 دلار در سه ماهه آینده ادامه دهد، پتانسیل زیادی برای پیشرفت بیشتر دارد؛ زیرا با مقاومت اندک یا بدون مقاومت قابل توجهی روبه‌رو است. ناتوانی در حفظ بالای منطقه تقاضای 31/2948 دلار می‌تواند برای اتریوم دردسر ایجاد کند، زیرا خط حمایت قابل توجه بعدی با قیمت 46/1656 دلار است، جایی که 87/8 میلیون آدرس دارای بیش از 67/28 میلیون اتریوم هستند.

رشد شبکه

به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران خرد در دو ماه اول سه ‌ماهه اول سال 2022 از اتریوم غافل مانده‌اند. تعداد آدرس‌های جدید ایجاد شده در شبکه اتریوم هر روز 80/41 درصد کاهش یافته است از حداکثر 121358 آدرس در 5 ژانویه به 70629 آدرس در 24 فوریه کاهش یافته است.

شبکه اتریوم پس از چنین کاهش شدیدی دوباره شروع به رشد کرد و به طور متوسط روزانه 85132 آدرس جدید در طول ماه مارس ثبت کرد. بهبود پایدار در این معیار زنجیره‌ای نشان‌دهندة افزایش پذیرش کاربر در طول زمان است که برای رشد قیمت در آینده مطلوب است.

عرضه و تقاضا

افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران خرد که اتریوم در آخرین ماه سه ماهه اول 2022 تجربه کرد، همزمان با کاهش قابل توجه تراز مبادلات است. تقریباً 153/1397800 اتریوم از والت‌های صرافی ارزهای دیجیتال شناخته شده خارج شد که نشان‌‌دهنده کاهش 30/6 درصدی بین فوریه و 31 مارس است.

علاوه بر این، تقریباً 2134448 اتریوم در قرارداد سپرده Eth2 واریز شد و 05/721302 اتریوم در سه ماهه اول 2022 خارج شد که در مجموع 05/2855750 اتریوم از گردش خارج شد. به نظر می‌رسد تعداد بالای توکن‌های اتریوم که از صرافی‌ها خارج می‌‌شوند، همراه با آنهایی که از گردش خارج می‌‌شوند، شوک عرضه ایجاد می‌کنند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به‌رغم افت شدید بازار رمزارزها اما همچنان متقاضیان سازمانی و خرد بسیاری را سالانه با نرخ 54 درصد به خود جذب می‌کند. کشورهایی همچون هند با 100 میلیون کاربر و ایالات متحده با 27 میلیون کاربر دارای بیشترین تعداد کاربران در این حوزه هستند.

بازار رمزارزها از سال 2012 تا 2021 حدود 540 درصد رشد داشته است و کاربرانش به بیش از 300 میلیون نفر رسیده است. با توجه به تقاضاهای کاربران، بانک و مؤسسات مالی رو به عرضه محصولات متنوع مبتنی بر رمزارز آورده‌اند و پرداخت از این طریق را نیز پذیرفته‌اند. دولت‌ها نیز طرح‌هایی برای رگوله کردن این بازار در نظر دارند.

 

مترجم: مسعود اسکندری

منبع:

https://www.binance.com/en/blog/futures/crypto-quarterly-report-q1-2022-421499824684903692#crypto-quarterly-report-q1-2022

https://triple-a.io/crypto-ownership/#:~:text=As%20of%202021%2C%20we%20estimated,are%20already%20accepting%20cryptocurrency%20payments

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  44  =  49