منفعت دو جانبه برای استارت‌آپ‌ها و بازار سرمایه

بررسی چالش‌های ورود استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه، محور اصلی یک همایش بود که با حضور بورسی‌ها، دولت و بخش خصوصی برگزار شد. در این همایش سیاستگذاران و شرکت‌های فناوری‌محور بر منافع بورسی شدن استارت‌آپ‌ها برای حاکمیت و همچنین فراهم شدن امکان تامین مالی بهتر برای توسعه و بهبود نقدشوندگی شرکت‌ها تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در سال‌های اخیر و با رونق کسب و کارهای دانش‌‌‌بنیان و استارت‌آپی، ورود آنها به بازار سرمایه به موضوعی جدی تبدیل شده است. اگرچه امسال تپسی به عنوان اولین شرکت استارت‌آپی و بعد از پشت سر گذاشتن موانع و چالش‌های مختلف، سرانجام توانست به این بازار راه یابد، اما هنوز بسیاری از شرکت‌های نوپا برای عرضه سهام در بورس و تامین مالی از این طریق با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کنند. در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای استان تهران و مشارکت بعضی از شرکت‌های فناوری‌‌‌ شاخص بازار، با برگزاری همایشی تلاش کردند تا مسیری را برای گفتمان بیشتر و رسیدن به درک متقابل این شرکت‌ها با مدیران بازار سرمایه و سیاستگذاران اقتصادی کشور باز کنند. در این رویداد که چهارشنبه هفته گذشته و در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برگزار شد، نمایندگانی از سازمان بورس و اوراق بهادار، مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و فناوری محور حضور داشتند و با بررسی ابعاد مختلف ورود شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و فناوری محور به بازار سرمایه، بر اهمیت عملیاتی شدن این کار در بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی و حاکمیتی تاکید شد.

چالش به رسمیت شناختن دارایی‌‌‌های نامشهود

سال‌هاست که بخش عمده اقتصاد کشور در تصرف صنایعی است که به شکل سنتی اداره می‌شوند و همچنین شرکت‌هایی که اتکای زیادی به دارایی‌‌‌های مشهود و فیزیکی دارند. این در حالی است که با توسعه فناوری و افزایش نفوذ اقتصاد دیجیتال در جهان، ماهیت تازه کسب و کارها به تدریج به رسمیت شناخته می‌‌‌شوند. کسب و کارها و شرکت‌هایی که نقطه قوت آنها، به جای داشتن زمین و ملک و ماشین‌‌‌آلات صنعتی، خلق ایده‌‌‌های نوآورانه و شکل‌‌‌دهی برندی متمایز است و با سرویس‌‌‌دهی به طیف گسترده‌‌‌ای از مخاطبان، ارزش‌‌‌آفرینی می‌کنند. اگرچه دارایی چنین شرکت‌هایی عموما در رده دارایی‌‌‌های نامشهود است، اما به خوبی توانسته‌‌‌اند به بازارهای مالی جهان راه پیدا کنند و با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، بخش قابل‌‌‌توجهی از سرمایه‌‌‌ موردنیازشان برای تامین مالی پروژه‌‌‌ها را به دست آورند. در ایران اما چالش به رسمیت شناختن دارایی‌‌‌های نامشهود، یکی از مهم‌ترین موانع راه‌‌‌یابی شرکت‌های فناوری محور به بازار سرمایه بوده است و تا رسیدن این شرکت‌ها و سیاستگذاران به درک مشترکی از این موضوع، راه زیادی باقی مانده. این موضوعی است که «محمود گودرزی» مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، در همایش «شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، بازار سرمایه، دورنمای بازار»، بر آن تاکید کرد و در بخشی از صحبت‌‌‌های خود گفت: «با برگزاری این همایش قصد داریم تا مسیری برای ایجاد گفتمان میان مدیران بازار سرمایه و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ایجاد کنیم؛ بستری که سازمان بورس بتواند با داستان کسب و کارهای نوین و الگوهای تجاری آنها آشنا شود.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9