نابرابری اجتماعی ریسکی برای کسب و کارها

با کاهش اعتماد به دولت، بحران تغییرات اقلیمی و عمیق‌‌تر شدن شکاف نابرابری‌‌ها، سرمایه‌‌داری در بحران است. به نظر می‌رسد به اراده جمعی در مقیاسی بزرگ نیاز است تا به تغییر موج نابرابری کمک شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ممکن است به نسبت زمانی که نابرابری اجتماعی به وسیله همه‌‌گیری کووید 19 آشکار شد، دید روشن‌‌تری داشته باشیم، اما تهدیدهایی که از این نابرابری ناشی می‌‌شوند پیچیده هستند.

به منظور ایجاد دیدگاهی جامع از محیط ریسک فعلی، یک گام به عقب برداشته شد تا نابرابری را در همه جا و نیز چگونگی ایجاد آن را نشان دهیم.

بررسی شد که چه چیزی کسب و کار را وادار می‌‌کند تا برای مسائلی فراتر از پاداش اقتصادی، دست به اقدام بزند و نیز تشخیص داده شد که همکاری بین کسب و کارها، افراد و دولت ضروری است. شرکت‌ها نقش پیشرویی در این تلاش‌ها برای کاهش نابرابری دارند.

هر چه رهبران کسب و کار بیشتر درباره نابرابری اجتماعی بدانند و آن را درک کنند، فرصت‌های بیشتری برای موفقیت همگان به وجود می‌آید.

به دلیل اهمیت بالای مسئله نابرابری اجتماعی این مقاله در دو بخش و به صورتی مفصل ارائه خواهد شد که امید است راهگشای برخی مسائل، هر چند کوچک باشد.

گسترش نابرابری اجتماعی

با گسترش کووید 19 در سراسر جهان، جوامع در همه جا تلاش کردند تا مردم را ایمن و شرکت‌ها را سرپا نگه دارند.

اکنون در پی همه‌‌گیری به وضوح شاهد نابرابری‌های عمیق ساختاری هستیم که با چالش‌‌های جهانی چند سال اخیر تشدید شده است.

این ویروس و تلاش‌ها برای مبارزه با آن دهه‌‌ها پیشرفت اجتماعی و اقتصادی را به عقب انداخت و وابستگی متقابل منافع تجاری و دستور کار اجتماعی را آشکار کرد.

هنگامی که توسعه اقتصادی متوقف شد، دسترسی به خدمات ضروری مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مسکن و تأمین اجتماعی، محدود یا به کلی حذف شد.

آسیب‌پذیرترین اعضای جامعه بیشترین تأثیر را متحمل شدند.

بانک جهانی سال 2021 را به دلیل تأثیر نامتناسبی که کووید 19 بر اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر در طول سال داشته است، «همه‌گیری نابرابری» نام‌گذاری کرده است.

نگرانی گسترده‌ای وجود دارد که رشد اقتصادی به طور عادلانه تقسیم نشده است و اینکه بحران اقتصادی تنها شکاف بین فقیر و غنی را افزایش داده است

در سال 2022، پیامدهای این بیماری همه‌گیر ادامه دارد و با وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی و جنگ روسیه و اوکراین در حال گسترش است.

به گفته شورای تجارت جهانی برای توسعه پایدار (WBCSD)، نابرابری یکی از سه چالش مبرمی است که جوامع در سراسر جهان در کنار وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی و از دست دادن طبیعت با آن مواجه هستند.

اگرچه نابرابری بین کشورها در دهه‌‌های اخیر کاهش یافته است؛ اما نابرابری بین مردم به بالاترین حد خود در 150 سال گذشته نزدیک شده است و هشت نفر از ثروتمندترین افراد جهان دارای ثروتی برابر با کل نیمه فقیر جهان (6/3 میلیارد نفر) هستند.

اعداد هشیارکننده هستند. اثرات مستقیم و غیر مستقیم کووید 19 باعث کاهش درآمد و افزایش بیکاری شده است.

در سال 2020، فقر شدید برای اولین بار در بیش از 20 سال گذشته افزایش یافت و تقریباً بیش از 100 میلیون نفر با کمتر از 90/1 دلار در روز زندگی می‌کردند.

به گفته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، «نگرانی گسترده‌ای وجود دارد که رشد اقتصادی به طور عادلانه تقسیم نشده است و اینکه بحران اقتصادی تنها شکاف بین فقیر و غنی را افزایش داده است.»

اقشار آسیب‌پذیر جامعه (برخی بیشتر از دیگران) از قبل بیشترین ضربه را خورده‌اند.

گروه‌های آسیب‌دیده شامل زنان، فقرا، افراد مسن، افراد دارای معلولیت، مردم بومی و مهاجران هستند.

بسیاری از کارگران غیر رسمی و کم دستمزد نتوانسته‌اند از خانه کار کنند، که خطر ابتلا به عفونت را افزایش داده و درآمدشان را کاهش داده است.

«فقر یادگیری» در کشورهای با درآمد کم و متوسط تبدیل به یک‌اندمی شده است یعنی جایی که سهم کودکان 10 ساله که نمی‌توانند یک متن ساده را بخوانند به تقریباً 70 درصد افزایش یافته است.

کشورهای فقیرتر نیز به طور نامتناسبی در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته آسیب دیده‌اند، زیرا دولت‌های آنها منابع لازم برای ایجاد شبکه‌های ایمنی و اجتماعی گسترده را ندارند.

نابرابری‌ها در نبرد با کووید 19 تنها نمونه‌ای از نابرابری اجتماعی است که رهبران کسب ‌و کار باید آن را در ملاحظات ریسک خود بگنجانند.

نابرابری اجتماعی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  36