تمرکز بر شکاف بین بانکداری و فین‌تک در رویداد «Temenos 2022»

در رویداد جهانی «Temenos 2022» موضوعات کلیدی بانکداری به عنوان یک سرویس (BaaS) و بانکداری به عنوان یک پلتفرم (BaaP) مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، راس مالاس، یکی از سخنرانان اصلی رویداد «تمنوس 2022» و رئیس بخش نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) و زیست‌بوم شراکت در شرکت «Temenos»، در سخنرانی خود در جلسه‌ای حول محور کسب‌وکارها به این موضوعات پرداخت.

مالاس ویژگی‌های مشتریان امروزی را برشمرد، و گفت: “همه چیز به سرعت در حال تغییر و تحول است. تقاضای مشتریان به سرعت در حال تغییر است. امروزه، بیش از هر زمان دیگری تقاضا برای شخصی‌سازی محصولات و خدمات مشاهده می‌شود. نیاز به جلب رضایت مشتریان در مدت زمان کوتاه بیش از پیش حس می‌شود. و همه ما در اینجا سعی داریم راهی پیدا کنیم تا هرچه بیشتر تقاضاهای آنها را برآورده کنیم.”

در ادامه، ارمس داجکو، معمار ارشد راه‌حل‌های ابری در شرکت «Temenos»، نسخه‌ای از مقیاس‌پذیری پلتفرم‌ها ارائه کرد و گفت: “هر آنچه که در طول روز درباره ترکیب‌پذیری، بهینه‌کاوی و زیرساخت‌های قابل‌ترکیب مشاهده نمودید، همه این‌ها با قابلیت‌های زیست‌بوم همراه می‌شوند و همین باعث می‌شود خدمات خیلی سریعتر گسترش پیدا کنند.”

مقیاس‌پذیری منطقه‌ای

اندرو ریوز، مدیر عامل دفتر تجاری بخش نرم‌افزار به عنوان یک سرویس در شرکت «Temenos»، نیز درباره همین موضوع سخنرانی کرد و بر اهمیت “اندازه درست فناوری برای برآورده کردن نیازهای مشخص در لحظه خاصی از زمان” تاکید کرد.

وی افزود: “شما باید قادر باشید به طور یکپارچه اندازه فناوری‌های ارائه‌شده را تغییر دهید، تا با نوسانات موجود در تقاضا از سوی کاربران خود همسو شوید. اما همچنانکه که کسب‌وکار شما رشد می‌کند، بیشتر به این نکته پی می‌برید که اندازه و حجم فناوری‌ها مهم‌ترین مساله پیش رو نیست. مقیاس‌پذیری منطقه‌ای دیگر موضوع مهم در این زمینه است.”

ریوز گفت: “فضای ابری و نرم‌افزار به عنوان سرویس این قابلیت را فراهم می‌کنند که با ورود به بازارهای جدید، خدمات را بر اساس تقاضاهای مشتریان ارائه دهید. زمانی که بحث بانکداری به عنوان یک پلتفرم به میان میاید، منظور ما باز کردن پلتفرم بانکداری و توزیع خدمات تولیدشده برای مشتریان، از طریق کانال‌های جدید، و برای فین‌تک‌ها و برندهای مختلف دیگر، از طریق استفاده بالقوه از سایر بانک‌ها به عنوان بخشی از یک زیست‌بوم بانکداری باز است.”

مالاس همچنین خاطرنشان کرد که همین امر در مورد بانکداری به عنوان یک سرویس نیز صدق می‌کند. وی افزود: “موضوع اصلی این است که بتوانیم خدمات بانکی را به بخش غیربانکی ارائه دهیم. در این میان، مشتریان ترجیح می‌دهند قدرت انتخاب داشته باشند. آنها می‌خواهند همه چیز فوق‌العاده شخصی‌سازی‌شده باشند و همه خدمات یکجا فراهم شود. فرض کنید مشتریان از آمازون خرید می‌کنند. آنها انتظار دارند بتوانند از میان محصولات مالی مورد نظر برای هر تراکنش، گزینه‌هایی را انتخاب کنند؛ برای مثال، بتوانند در طول زمان هزینه‌ها را پرداخت کنند.”

انتظارات از بانکداری به عنوان یک پلتفرم

ولاد لونگوف، مدیرعامل شرکت «Mbanq»، عرضه‌کننده فناوری بانکداری ابری در جهان، نیز در همین باره به سخنرانی پرداخت و گفت: “زنجیره ارزش بانکداری به عنوان یک سرویس در ایالات متحده بسیار گسترده‌تر است. بانکداری به عنوان یک سرویس از یک طرف با قانونگذاری و وضع مقررات آغاز می‌شود. سپس، موسسه دارای مجوز بانک، و بعد شریک حوزه فناوری و ارائه‌دهنده فناوری که با عرضه‌کننده خدمات، همکاری نزدیک دارند وارد عمل می‌شوند و ارزش پیشنهادی را به فین‌تک ارائه می‌دهند. انتظارات زیادی از بانکداری به عنوان یک سرویس و بانکداری به عنوان یک پلتفرم در سال‌های آینده وجود دارد.

مشارکت هرچه بیشتر مشتریان

الیاس غانم، رئیس گروه اطلاعاتی بازار خدمات مالی شرکت «Capgemini»، در جلسه روز دوم این رویداد، اظهار داشت که “پرواضح است که وضعیت خوبی نداریم، بانکداری وضعیتی نوسانی دارد و ثبات ندارد”. او در ادامه افزود که یافته‌ها حاکی از این است که 82 درصد از بانکداران در تلاش هستند تا بخش‌های جدید مربوط به مشتریان را شناسایی کنند و 49 درصد اذعان کردند که سعی دارند تا محتوای شخصی‌سازی‌شده را از طریق کانال‌های مناسب ارائه دهند.”

وی همچنین افزود: “امروزه، وقتی مصرف‌کنندگان نگاهی به بانک‎ها می‌اندازند، سه سطح را ملاحظه می‌کنند: خدمات، ارزش، احساس. در همین حال، 29 درصد از آنها وقتی به بانک مراجعه می‌کنند، گزارش می‌دهند که خدمات بانکی مناسبی را دریافت نمی‌کنند. به هر روی، به نظر می‌رسد ابتدایی‌ترین انتظار آنها نیز برآورده نمی‌شود.” غانم استدلال کرد که آنچه بانک‌ها باید ایجاد کنند بیشتر یک تجربه مناسب برای مشتریانشان است. این تجربه باید طوری باشد که مشتری بداند چیزی فراتر از اعداد و ارقام است.

او همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از شرکت‌های فین‌تک و نئوبانک‌ها توانسته‌اند این کار را به خوبی انجام دهند، و طی دو سال گذشته از فناوری استفاده کرده‌اند تا به بازیگران اصلی این عرصه تبدیل شوند. در واقع، بازیگران عصر جدید به طور کامل این خلأ را پر می‌کنند. آنها به آرامی اما با اطمینان، ذهن و کیف پول ما را تسخیر می‌کنند، چرا که به ما خدمات ارائه می‌دهند و تجربه ارزشمندی را برایمان فراهم می‌کنند.

غانم در توصیهای به بانک‌ها در مورد چگونگی رفع خلأ بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها، اظهار داشت: “بانک‌ها باید تغییر بزرگی در ذهنیت خود ایجاد کنند و از سمت بانکداری صرف به سمت سازمان‌دهی و هماهنگ‌سازی تجربیات مشتریان حرکت کنند.”

علاوه بر این، او پیشنهاد کرد که بانک‌ها باید رمزگشایی کنند که دیگران چگونه این کار را انجام می‌دهند. آنها باید رمزگشایی کنند که بازیگران عصر جدید چگونه ارزش را جذب و خلق می‌کنند و مشتریان بیشتری را به دست می‌آورند.

اخبار جدید مقررات و انطباق با قوانین امور مالی

لیزا هال، مدیر بخش مقررات و انطباق با قوانین محصولات شرکت «Temenos»، در یکی از جلسات این رویداد اخبار جدیدی از فناوری مقررات ارائه داد. هال در این دیدار برخی از چالش‌هایی که ماموران انطباق با آن‌ها مواجه هستند و هزینه‌های عدم انطباق را برجسته کرد. او خاطرنشان کرد که در سال 2020، نهاد قانونگذاری مالی «FCA» در انگلیس جریمه‌هایی به ارزش 192 میلیون پوند منتشر کرد. این در حالی است که این نرخ در سال 2021 به 567 میلیون پوند رسید. البته از این 567 میلیون پوند، 264 میلیون پوند مربوط به پولشویی یکی از بانک‌ها در سال 2007 بود.

او همچنین به افزایش جریمه‌های تولید ناخالص داخلی از 179 میلیون پوند در سال 2020 به 1.2 میلیارد پوند در سال 2021 اشاره کرد. اگرچه بخش عمده‌ای از این جریمه‌ها مربوط به شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌شود، بانک‌ها نیز در این میان سهم خود را دارند.

هال در ادامه افزود که شرکت «Temenos» شاهد افزایش تغییرات نظارتی بوده‌ است، و اظهار داشت: “در سال 2020، میانگین هشدارهای روزانه به 257 هشدار در روز رسید که در طول سال بالغ بر 67.000 هشدار بود.”

البته افزایش هشدارها به نوعی توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل توجهی را منعکس می‌کند. دولت جدید در ایالات متحده و برگزیت در بریتانیا تغییراتی به همراه داشتند و چشم‌اندازهای اقتصادی و اجتماعی نیز به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ از نو ترسیم شدند.

هال در سخنرانی خود همچنین توضیحی درباره نحوه استفاده از فناوری برای مقابله با چالش‌های نظارتی ارائه کرد. یک نمونه مربوط به ماژولی است که برای واسطه‌های واجد شرایط (QI) استفاده شده بود. در واقع، این ماژول جدید چندین سال بود که درخواست شده بود و شرکت «Temenos» توانست در سالی که گذشت آن را ارائه دهد. این ماژول برای حمایت از بانک‌هایی طراحی شده است که به عنوان واسطه‌های واجد شرایط عمل می‌کنند و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا با اسناد و الزامات مربوط به کسر مالیات مربوط به درآمد دریافتی مشتریان خود از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تطابق داشته باشند. در ادامه، هال افزود که شرکت «Temenos» از روند شناسایی مشتری و بررسی دقیق اطلاعات پشتیبانی می‌کند؛ همچنین قوانین تعریف شده انعطاف‌پذیری بالایی برای شناسایی وضعیت واسطه‌های واجد شرایط دارند.

قدرت روابط کاری خوب بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها

عابد ممتاز، مدیر شرکت فناوری مالی «Wise»، در سخنرانی خود از تجربه موفقیت‌آمیز همکاری «Wise»، عنوان یک فین‌تک، با بانک‌ها و یافته‌ها و درس‌های این تجربه سخن گفت، و اظهار داشت: “ممکن است اغلب بشنوید که همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها تا حدی شبیه یک مسابقه بوکس است.” او تاکید کرد که برای ایجاد رابطه کاری خوب بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها سه سوال اصلی را باید مطرح کرد.

• اولین مورد این است که آیا در حال حل یک مشکل واقعی هستید یا خیر. اغلب اوقات، این سوال پرسیده نمی‌شود و بیشتر مواقع منجر به سردرگمی، عدم همسویی و در نهایت عدم جهت‌گیری به سوی هدف می‌شود.

• دوم پرسش این است که آیا بانک و فین‌تک همدیگر را درک می‌کنند یا خیر. بانک‌ها سازمان‌هایی بسیار مقرراتی و پیچیده هستند. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد فین‌تک‌ها سازمان‌هایی بسیار چابک و انعطاف‌پذیر هستند. و همین مورد باعث می‌شود که تفاوت‌های آشکاری در نحوه برخورد آنها با مسائل مربوط به کسب‌وکار وجود داشته باشد.

• سومین سوالی که باید پرسید این است که آیا نقاط قوت این دو سازمان از طریق این رابطه توسعه میابد یا خیر؟ این منفعت یک طرفه نیست، باید منفعت متقابل وجود داشته باشد.

در ادامه، ممتاز سعی کرد این پرسش‌ها را با توجه به تجربه شرکت «Wise» پاسخ دهد. سوال نخست به سرعت پاسخ داده شد. ممتاز بر این واقعیت تاکید کرد که این شرکت انتقال پول از طریق مسیر بین‌المللی را تسهیل می‌کند، زیرا روش‌های سنتی انجام این کار معیوب، گران، کُند، و دشوار است است و روند بسیار مبهمی دارد.

در پاسخ به سوال دوم، ممتاز استدلال کرد مانع نخست اغلب این است که بانک‌ها فرض می‌کنند زیرساخت‌های فین‌تک تفاوتی با زیرساخت‌های بانکی ندارند. این در حالی است که فین‌تک‌ها بار 20 سال فناوری سنتی را به دوش نمی‌کشند. او همچنین خاطرنشان کرد که فناوری فین‌تک‌ها علی‌رغم منعطف بودن، تنها برای حل مشکلات بسیار کمی طراحی شده است. به ویژه در مورد «Wise» باید گفت هدف اصلی پرداخت‎های فرامرزی است. بنابراین این حوزه‌ای است که هم بانک‌ها و هم فین‌تک‌ها باید یکدیگر را درک کنند.

علاوه بر این، فین‌تک‌ها باید زمان خود را صرف سرمایه‌گذاری در تسهیل همکاری با شرکای بانکی کنند.

مواجهه با چالش مقررات سبز

هانری ونهوموگن، رئیس بخش محصولات «Greenomy»، در یکی از جلسات پایانی این رویداد به سخنرانی پرداخت. شرکت «Greenomy» یک رگ‌تک بلژیکی است که بر کمک به شرکت‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با قوانین گزارش‌دهی پایدار تمرکز دارد.

ونهوموگن با معرفی طبقه‌بندی‌های سبز آغاز کرد که عبارتند از “استاندارد غربالگری قانونی”. این بدان معناست که هر شرکت اروپایی و هر موسسه مالی داوطلبانه باید از این طبقه‌بندی برای اعلام سطوح پایداری خود استفاده کند.

طبق گزارش ونهوموگن، این طبقه‌بندی قبلاً برای 11.000 شرکت اعمال شده است، اما تا ژانویه 2023، شرکت‌های غیرمالی موظف خواهند شد تا طبقه‌بندی کامل خود را ارائه دهند. موسسات مالی نیز باید تا ژانویه 2024 این استانداردها را رعایت کنند. در واقع، تا سال 2024، این طبقه‌بندی برای بیش از 50.000 شرکت اعمال خواهد شد.

شرکت «Greenomy» نیز زیست‌بومی ایجاد کرده است که هدف آن تسهیل طبقه‌بندی برای سهامداران است. ونهوموگن افزود: “روش راه‌اندازی این پلتفرم اینگونه است که یکپارچگی قوانین در زیست‌بوم را دیجیتالی کنیم.”

از این طریق، کاربران با معیارهای خاص برای اثبات پایداری خود آشنا می‌شوند. هنگامی که شرکت مورد نظر پایداری خود را ثابت کرد، پلتفرم «Greenomy» می‌تواند به آنها کمک کند داده‌های مورد نیاز برای غربالگری را جمع‌آوری و تولید کنند، شاخص کلیدی عملکرد خود را به طور خودکار محاسبه کنند و گزارش طبقه‌بندی‌شده خود را با تمام داده‌های خام زیربنایی خود از مدیریت محیطی، اجتماعی و شرکتی تهیه کنند که می تواند سپس به سازمان جهت رسیدگی ارسال شود. به این ترتیب، می‌توان از ارائه به موقع گزارش طبقه‌بندی‌شده به زیست‌بوم مطمئن شد.

این بدان معناست که مدیر دارایی اکنون می‌تواند به زیست‌بوم متصل شود، داده‌های مربوط به مدیریت محیطی، اجتماعی و شرکتی طرف مقابل را بازیابی کند و پلتفرم نیز به طور خودکار نسبت سرمایه‌گذاری سبز آنها را محاسبه کرده و گزارش لازم خود را ارائه کند.

پلتفرم «Greenomy» بر اساس گزارش فدراسیون بانکداری اروپا، برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل و موسسات مالی ایجاد شد که خلق چنین ابزاری را توصیه می‌کردند. اکنون، همه آنها در پلتفرم «Temenos» فعالیت می‌کنند.

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: https://www.finextra.com/newsarticle/40295/tcf-2022-closing-the-void-between-banking-and-fintech/risk

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  2  =