ارز دیجیتال الروند EGLD چیست و چه آینده‌ای در انتظار آن است؟

از جمله شبکه‌های بلاک چین جدید ارز دیجیتال الروند Elrond است که در سال 2019 و با اتکا بر تکنولوژی‌های به روز اقدام به ایجاد یک شبکه توانمند بر اساس الگوریتم اثبات سهام PoS و به صورت غیرمتمرکز کرده است و با توجه به این‌که الروند بر پایه الگوریتم اثبات سهام فعال است، به همین دلیل از مصرف انرژی زیاد جلوگیری می‌کند.

تاریخچه پیدایش ارز دیجیتال الروند

بلاک‌چین الروند یکی از پروژه‌هایی است که در سال 2019 به عنوان راه‌حلی برای برطرف کردن مشکل سه‌گانه مقیاس‌پذیری ایجاد شد و علاوه بر آن در نظر دارد که هزینه بالای بلاک‌چین‌های قبلی را رفع کند. مشکل سه‌گانه مقیاس‌پذیری به این مسئله اشاره دارد که امکان دستیابی هم‌زمان به سه ویژگی اصلی یک شبکه بلاک‌چین بالغ که عبارتند از مقیاس‌پذیری، تمرکززدایی و امنیت با تکیه بر تکنولوژی‌های امروزی تا حدی غیرممکن است، مخصوصاً زمانی که بلاک‌چین از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده کند.

بنابراین می‌توان گفت که شبکه الروند با تمرکز بر امنیت و برای اطمینان از مقاومت در مقابل چالش‌های امنیتی مانند حمله و نفوذ Sybil ساخته شده است و مدعی است که با افزایش هزار برابری سرعت همراه است.

توکن اختصاصی الروند

در اوایل، الروند با توکن ERD که یک توکن ERC-20 و تحت بلاک‌چین اتریوم است شروع به همکاری کرد، اما با راه‌اندازی شبکه اصلی Elrond فرآیند انتقال ERD به EGLD آغاز شد؛ از آن زمان تا کنون، EGLD به عنوان ارز دیجیتال الروند شناخته می‌شود و تمام توکن‌های ERD به مرور زمان به توکن‌های EGLD تبدیل می‌شوند.

بین این دو به غیر از نام و بلاک‌چین آن‌ها، از نظر اعتبار هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ هر هزار توکن ERD معادل یک توکن EGLD است که بر همین اساس می‌توان توکن‌های ERD را تبدیل کرد.

کاربردهای EGLD

ارز دیجیتال الروند که به نام EGLD معرفی شده است، نقش مهمی در حفظ شبکه الروند دارد زیرا به عنوان پاداش به مشارکت‌کنندگان شبکه و اجراکندگان قراردادهای هوشمند پرداخت می‌شود. مهم‌ترین کربرد EGLD کاربرد حاکمیتی ان است، به این صورت که کاربران فقط در صورتی که این توکن را در اختیار داشته باشند و Stake کنند، قادر به مشارکت در رأی‌گیری برای تصمیمات مدیریتی شبکه خواهند بود. هم‌چنین کاربران بلاک‌چین الروند، متناسب با میزان EGLD که در شبکه استیک می‌کنند، می‌توانند توکن تازه ساخته شده EGLD را به عنوان پاداش دریافت کنند.

نحوه عملکرد ارز دیجیتال الروند

ارز دیجیتال الروند برای دستیابی به اهداف خود، دو ویژگی را در دستور کار خود قرار داده است: الگوریتم اثبات سهام و مکانیسم تطبیق وضعیت. همین امر سبب شده است که الروند، مقیاس‌پذیری را با یک سازوکار اجماع سریع، امن و کارآمد امکان‌پذیر کند. بر اساس گزارشات، بلاک‌چین الروند توانایی پردازش ده هزار معامله در ثانیه را با تأخیر 5 ثانیه‌ای و کارمزد پایین برای کاربرانش فراهم کرده است.

همان‌طور که در مورد ارز دیجیتال الروند گفته شد این بلاک‌چین، یک بلاک‌چین عمومی است و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و همین ویژگی باعث می‌شود که بسیاری از توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز بتوانند برنامه‌های خود را روی این بلاک‌چین ایجاد کنند. بنابراین می‌توان پروژه الروند را با اتریوم، ترون و کاردانو مقایسه کرد.

عملکرد الروند بر اساس تکنیک Sharding است که یک نوع فرآیند تفکیک بلاک‌چین به چند بخش است که منجر به بهبود سرعت تراکنش‌ها می‌شود. البته این تکنیک فقط مختص بلاک‌چین الروند نیست و بلاک‌چین‌های دیگری نیز از این تکنیک استفاده می‌کنند.

Sharding تکنیکی است که در آن داده‌ها به اجزای کوچک‌تری تجزیه می‌شوند و در مرحله بعد هر کدام از آن‌ها در چند بخش از شبکه یا شاردها توزیع می‌شوند که شامل تعدادی گره است که وظیفه پردازش تراکنش‌ها را بر عهده دارند. هر شارد می‌تواند تنها بخشی از تراکنش‌ها را به صورت موازی با دیگر شادرها پردازش نماید.

البته این را به خاطر داشته باشید که تمایز الروند در استفاده از تکنیک Sharding این است که الروند سه نوع مختلف Sharding را پیاده‌سازی کرده است که عبارتند از : شاردینگ وضعیت، شاردینگ تراکنش‌ و شاردینگ شبکه.

شاردینگ وضعیت: تاریخچه کل شبکه در شارد (بخش‌های مختلف شبکه) تقسیم می‌شود؛ این کار میزان ظرفیت ذخیره سازی پنهانی مورد نیاز را به شدت کاهش می‌دهد.

شاردینگ تراکنش: تراکنش‌ها برای پردازش با توجه به معیارهایی مانندآدرس درخواست کننده به شارد ارسال شده و هر شارد تراکنش‌ها را به صورت همزمان با شاردهای دیگر پردازش می‌کند.

شاردینگ شبکه: نودها داخل شاردها گروه‌بندی می‌شوند و با توجه به این‌که ارسال پیام در نودها سریع‌تر از کل شبکه است، شاغدرینگ شبکه ارتباطات را بهینه می‌کند.

ویژگی‌های مثبت ارز دیجیتال الروند

الروند به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود به عنوان یک پروژه آینده‌نگر شناخته می‌شود. در ادامه به شرح این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

سپر ایمنی شبکه الروند از طریق پروتکل Proof of Stake (اثبات سهام) تأمین می‌شود.

کد بلاک‌چین الروند از نوع منبع باز است و و حق امتیاز برای نویسندگان آن 30 درصد است.

الروند را می‌توان یکی از قوی‌ترین بلاک‌چین‌ها در نظر گرفت که دو مشکل اصلی یعنی مقیاس‌پذیری و سرعت را از طریق موازی‌سازی پردازش تراکنش‌ها برطرف کرده است، به همین دلیل شبکه بلاک‌چین الروند، علاوه بر داشتن مقیاس‌پذیری مطلوب، از سرعت معاملاتی بالایی نیز برخوردار است.

بر اساس نتایج Testnet، سرعت عملکرد شبکه ارز دیجیتال الروند، از میانگین شبکه ویزا نیز پیشی گرفته است و نسبت به بلاک‌چین‌های موجود، سرعت 1000 برابری را نشان می‌دهد.

بلاک‌چین الروند به دلیل استفاده از سخت‌افزارهای تجاری در دسترس، صرفه‌جویی قابل قبولی را در مصرف انرژی به وجود آورده است.

در روند یک معامله، داده‌های رمزگذاری شده در میلیون‌ها گره (کامپیوتر) ذخیره می‌شوند و هر بار که داده جدیدی به پروژه اضافه می‌شود، تمام گره‌ها به روز می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود که هر گره در هر زمان تمام داده‌ها را در اختیار داشته باشد، به علاوه فرآیند رمزنگاری این اطمینان را به وجود آورده است که داده‌ها هرگز دستکاری نخواهند شد.

بلاک‌چین الروند هزینه‌های ذخیره‌سای را برای داده‌های بلندمدت به شدت کاهش داده است و کم‌ترین کارمزد تراکنش‌ها و معاملات را از کاربرانش دریافت می‌کند که در واقع تضمینی برای رقابت‌پذیری و داشتن بازار انبوه است.

چه آینده‌ای در انتظار ارز دیجیتال الروند است؟

پروژه‌های بلاک‌چین نسل جدید از جمله Elrond بسیار جذاب هستند و با رفع مشکل کندی سرعت شبکه‌ها، می‌توانند به توسعه‌دهندها کمک کنند. با این‌حال کارشناسان بازارهای ارز دیجیتال به طور قطع و تضمین شده نمی‌توانند آینده یک ارز خاص را پیش‌بینی کنند ولی با توجه به معیارهای مختلف و بررسی وضعیت پروژه می‌توانند تا حدی در مورد رشد و پیشرفت آن رمز ارز نظر بدهند.

در مورد ارز دیجیتال الروند، با توجه به این‌که بلاک‌چین Elrond یک پروژه در حال رشد و توسعه است، متخصصان در مورد آینده این ارز دیجیتال خوش‌بین هستند.

پاداش Stake بالای ارز دیجیتال الروند باعث شده است که همانند مسیری که پروژه بلاک‌چین Divi طی نموده است، رشد چشمگیری داشته باشد و همین امر به مرور منجر به این شده که مقدار بیش‌تری از توکن‌های ERD هودل شوند، به همین دلیل ارزش بازار آن به صورت خودکار افزایش داشته است.

پیش‌بینی‌های زیر در مورد قیمت‌های آتی این ارز دیجیتال عنوان شده است:

در سال 2022 معادل 184.68 دلار؛ در سال 2025 معادل 315.72 دلار و در سال 2030 معادل 532.65 دلار.

البته عوامل دیگری را که بر آینده یک ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند نباید نادیده گرفت، این عوامل عبارتند از: عرضه و تقاضا، قوانین و مقررات وضع شده، وضعیت رسانه‌ای و احساسات بازار.
نحوه خرید ارز دیجیتال الروند

برای خرید ارز دیجیتال الروند شما باید از طریق صرافی‌های معتبری که از EGLD پشتیبانی می‌کنند وارد عمل شوید. برای این منظور کافی است بعد از تحقیق درباره صرافی‌های ارائه دهنده این خدمت، یک حساب کاربری ایجاد کنید و سپس با شارژ حساب کاربری خود رمز ارز EGLD را خریداری نمایید.

از میان صرافی‌های بین‌المللی که بستر خرید و فروش رمز ارز EGLD را برای کاربران فراهم می‌کنند، صرافی کوینکس که به عنوان یک صرافی بین المللی بدون تحریم برای ایرانیان شناخته شده است می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1