کف ۲۵ هزار تومان و سقف ۲۸ هزار تومان | دو سناریوی قیمت دلار در سال ۱۴۰۱

ازسرگیری مذاکرات وین در سال ۱۴۰۰ نوسان قیمت دلار را به همراه داشت و باعث شد نتوان چشم‌انداز این بازار را به‌طور قطعی دید. یک کارشناس بازارهای مالی درخصوص آینده دلار در سال ۱۴۰۱ گفت: دو سناریو برای دلار وجود دارد، اگر توافق صورت بگیرد کف دلار ۲۵ هزار تومان و سقف آن ۲۸ هزار تومان می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ازسرگیری مذاکرات وین  در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ باعث شد قیمت دلار در بازار آزاد بین کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان نوسان داشته باشد.

دو روز از سال ۱۴۰۱ گذشته و هنوز به‌طور قطعی نتیجه مذاکرات مشخص نیست و باید دید در صورت امضای برجام و عدم حصول توافق، چه چشم‌اندازی برای بازار دلار وجود دارد؟

پیش‌بینی کف ۲۵ هزار تومانی برای دلار

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص چشم‌انداز دلار در سال ۱۴۰۱ گفت: دو سناریو برای دلار وجود دارد، اگر توافق صورت بگیرد من کف ۲۵ هزار تومان و سقف ۲۸ هزار تومان را پیش‌بینی می‌کنم و احتمالا بعد از یک سال و نیم روند حرکتی دلار به سمت بالا پیش می‌رود.

او ادامه داد: اگر به هر دلیلی مذکرات وین به نتیجه‌ای نرسد حدود پنج ماه بازار خود را در نرخ فعلی نگه می‌دارد و سپس در نرخ‌های بالای ۳۰ هزار تومان تثبیت می‌شود.

وابستگی نرخ دلار به برجام

علی صادقین دیگر کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: روند برجام به دلار بستگی دارد و اگر برجام را تصویب شده بدانیم انتظار می‌رود دلار در کوتاه‌مدت تا کانال ۲۳ هزار تومانی نیز کاهش پیدا کند.

صادقین در این باره ادامه داد: با این وجود هنوز روند نقدینگی همچنان صعودی و نرخ تورم بالای ۳۵ درصد است و انتظار می‌رود طبق روند متغیرهای اقتصاد کلان دلار تا کانال ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان در میان‌مدت به تعادل برسد و متناسب با تورم روندی افزایشی داشته باشد.

بازدهی دلار در سال ۱۴۰۰

دلار در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ با بازدهی ۲/۷۹ درصدی ۲۴ هزار و ۵۸۴ هزار تومان ثبت شد. قیمت دلار در ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳ هزار و ۹۱۶ هزار تومان تعیین شده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  ⁄  79  =