سامانه های حاکمیتی زیر ذره بین تحلیل/ جهانی محاط در مثلث وب۳، بلاکچین و مجاز/ «آینده در گروگان» روایتی تلخ درباره ایران مال

آخرین شماره بانکداری آینده در سال 1400 و به پیشواز 1401 منتشر شد

شماره پنجاه و پنجم نشریه بانکداری آینده با عنوان “همیشه های فینال”با محوریت تحلیل سامانه های حاکمیتی و زنجیره خدمت در فرایند فعالیت این سامانه ها و همچنین مثلث محیط بر متاورس، در 5 پرونده و 104 صفحه در اسفندماه 1400 و به پیشواز 1401 به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این شماره از ماهنامه به اهمیت کنترل ریسک اعتباری در صنعت بانکداری، تأثیر آن بر اقتصاد کشور و اثر بانکداری دیجیتال بر بهبود و مدیریت این ریسک در کشور پرداخته شد. عدم توجه به ریسک اعتباری در شبکه بانکی باعث شده تا بانکها هزینه های بالایی حاصل از مطالبات معوق پرداخت کنند و از طرف دیگر، لطمه چشمگیری به صنعت وام دهی در کشور وارد شود.

همچنین زنجیره خدمت در فرایند فعالیت سامانه های حاکمیتی و آثار هم افزایی های B2B و نتایج استفاده خدمات این سامانه ها به مردم در قالب B2C بررسی شده است. مبحث مهم و خواندنی دیگر مقوله متاورس است که در مثلث وب 3، بلاکچین و اینترنت، جهان آینده را رنگ دیگری خواهد بخشید.

در دو پرونده دیگر، به وضعیت مال ها و همچنین گزارشی از عملکرد ایران مال پرداخته و از وضعیت اکوسیستم تجارت ایران و ترکیه پرده برداشته ایم. در طی یک دهه گذشته جایگاه ایران در تجارت و اقتصاد ترکیه به پایین ترین سطح خود رسیده است به گونه ای که نمی توان دو کشور را شریک تجاری محسوب کرد. در ادامه به ارائه خلاصه ای از پرونده های این شماره پرداخته شده است.

در بخش سرمقاله نیز محمود فراهانی، سردبیر، در یادداشتی با عنوان ” 5 سناریوی ثبات در سال 1401″ معتقد است ضرورت تغییر موجود در یک جامعه اگر از طریق گفتگو حل نشود به ناگزیر به انقلاب منجر میشود و وقتی انقلاب شد، شرایط انقلابی حاکم میشود و سپس برنامه ها و تلاش ها با هدف ایجاد ثبات انجام میشود و ما بعد از 50 سال همچنان در شرایط انقلابی هستیم و به بیان دیگر به دنبال گمشده مان یعنی ثبات می گردیم و آن را مبهم تر از هر زمان دیگری دور از دسترس می یابیم.

همچنین حسین غیوری در یادداشتی با عنوان “آینده غیرممکن برای قرن جدید” معتقد است بدون درک درست دربارۀ ا کوسیستم، یافتن مدل های توسعه چه بخشی و چه فرابخشی در حوزه بانکی و ذینفعان این حوزه تقریباً ناممکن است.

چالش بزرگ

اولین پرونده از این شماره با مضمون ریسک اعتباری که امروزه به یکی از چالش های بزرگ در صنعت بانکداری جهان و بویژه ایران تبدیل شده است، در میز سخنی با آقای دکتر رضا یاری فرد، صاحبنظر حوزه ریسک، گشوده شد. در این میزسخن به بررسی اهمیت ریسک اعتباری در ایران و میزان درک مدیران بانکی از ریسک اعتباری پرداخته شد. سپس در 3 گزارش از ترازنامه بانک ها به ارزیابی مفصل ریسک اعتباری و نقدینگی بانک ها، هزینه ها و همچنین عملکرد ترازنامه بانک ها پرداخته شد. پس از آن، وضعیت ریسک اعتباری در دنیا و همچنین چالش های تحول دیجیتال در صنعت بانک پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی از کمیته بال در زمینه سیاست های پولی بانک های مرکزی در کشورهای مختلف در مقابله با همه گیری کرونا بسته شد.

آستانه های اعتماد

پرونده دوم از این شماره حول محور عملکرد سامانه های حاکمیتی کشور در میزگردی با حضور مدیران و معاونین شرکت خدمات انفورماتیک آقایان علی سیفی، معاون نرم افزار2؛ سعید جلیلی، معاون عملیات؛ داود کریم زادگان، معاون بازاریابی و فروش؛ سید یاسر آیت، مدیر كنترل و ارزيابي امنیت و محمدرضا روشن نژاد، مدیر یکپارچة پایش و آمار شرکت خدمات انفورماتیک گشوده شد. در این میزگرد وضعیت پایداری سیستم های حاکمیتی، نحوه تعامل شرکت در ساختار B2B و میزان رضایت عملکرد سیستم مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. سپس در یک گزارش آماری میزان عملکرد سامانه های حاکمیتی شرکت خدمات انفورماتیک مورد تفسیر قرار گرفت. در نهایت این پرونده در گزارشی حول محور اکوسیستم امنیت شرکت خدمات انفورماتیک بسته شد.

متاورس و سه گانه های دنیای آینده

در پرونده سوم از این شماره به مبحث آینده نگاری و « پیش آفرینش دنیای آینده» پرداخته شد. این پرونده در میز سخنی با حضور آقایان محمد جواد صمدی راد، مدیر عامل ققنوس و حسین یعقوبی، رئیس واحد بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک حول محور جهان محاط بر متاورس یعنی وب 3، بلاکچین و مجاز گشوده شده است. سپس در گزارشی اهمیت اینترنت نسخه وب 3 در حوزه زیرساخت، خدمات مالی، امنیت داده و سایر حوزه ها مورد بررسی قرار گرفته است. گزارشی دیگر نیز به ارائه چشم اندازی از DeFi بعنوان یک زیرساخت مالی دیجیتال نوین پرداخته است. در نهایت این پرونده در 3 گزارش در زمینه اهمیت متاورس در زندگی بشر و پتانسیل های آن در حوزه مالی بسته شد. مرور متاورس در سینمای حال حاضر جهان مقاله خواندنی دیگری است که پایان بند پرونده متاورس است.

آینده در گروگان

چهارمین پرونده این شماره به بررسی آثار ایران مال در پاذل فعالین بانک آینده پرداخته است.این پرونده در قالب یک میزگردی با حضور آقایان دکتر ناصر قلندری، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه ایران مال، محمد معظمی گودرزی، مدیر حسابرسی داخلی و احمد آئینه وند، مدیر امور مالی این شرکت گشوده و تلاش شده تا در یک گذار تاریخی به نحوه فعالیت ها و عملکرد مسئولان وقت پروژه ایران مال پرداخته شود. سپس در گزارشی به بررسی عملکرد و سودآوری بانک آینده با توجه به ترازنامه شرکت توسعه ایران مال پرداخته شد. بازار ایران مال تحت مالکیت شرکت توسعه ایران مال و شرکت بهره بردار نیز شرکت تجارت ایران مال است. کیفیت قراردادی که فی مابین شرکت توسعه ایران مال که تحت مالکیت بانک آینده است و شرکت توسعه ایران مال که تحت مالکیت این بانک قرار ندارد زمینه های درج زیان قابل توجه بیش از 80 هزار میلیارد تومانی را در صورت های مالی بانک مذکور فراهم آورده و پرونده « آینده در گروگان» روایت خیلی کوتاه از همین روند است. در گزارشی دیگر نیز عملکرد مال ها در حوزه کاهش هزینه و مدیریت آن و همچنین افزایش تمرکز بر فروش آنلاین پرداخته شد. در نهایت این پرونده در گزارشی از 10 شرکت خرده فروش برتر جهان در حوزه فروش آنلاین بسته شد.

فصلی برای باختن

پرونده بین الملل و آخرین پرونده از این شماره با محور تجارت ایران و ترکیه در گفتگویی با رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، آقای مهرداد سعادت گشوده شد. در این گفتگو به بررسی چالش های تجارت ایران و ترکیه و چشم انداز تجارت دو کشور پرداخته شد. سپس در دو گزارش مجزا به خلاصه ای از وضعیت اقتصادی کشور ترکیه و همچنین وضعیت تجارت این کشور با جهان و ایران بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی بین الملل پرداخته شد.

درباره ماهنامه

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: محمود فراهانی
سردبیر: محمود فراهانی
نویسندگان این شماره: حسن خضوعی، احسان خدیو، حسین عابدی، مسعود اسکندری
مدیر هنری: مهدی قربانی تبار
دبیر اجرایی: حسین غیوری
عکس: سعید عامری، زهرا رمضانی
ویراستار: فاطمه غریبی ابر
ویرایش تصاویر: علیرضا تاجیک
بازرگانی و امور مشترکین: لادن قناد
نشانی سایت: ebinews.com
ایمیل: bankdariayande@gmail.com
علاقه مندان جهت اشتراک ماهنامه یا درج مقاله، محتوا یا آگهی با شماره 88644303 تماس حاصل فرمایند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  12