هفت خوان دریافت مجوز کسب و کار

شروع کسب و کار جدید در ایران به هیچ وجه مسئله ساده و پیش پا افتاده ای نبوده است. هفت خوان دریافت مجوز کسب و کار، باعث شده شاخص راه اندازی کسب و کار ایران از میان ۱۹۸ کشور در رتبه ۱۷۸ قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شروع کسب و کار جدید در ایران به هیچ وجه مسئله ساده و پیش پا افتاده ای نبوده و برعکس کارآفرینان را با چالش ها و مشکلاتی مواجه کرده است.

روند پیچیده و طاقت‌فرسای اخذ مجوزهای شروع کسب‌وکار یکی از مشکلات اقتصادی ما طی سالیان گذشته بوده و برای شروع هر کسب‌وکار، مردم باید کلی ضوابط و پیچ و خم اداری را طی کنند تا مجوز بگیرند.

این مسیر سخت و طولانی موجب شد که به تعداد زیادی از متقاضیان مجوز داده نشود یا بسیاری از آنها در طی این مراحل زمان‌بر، از شروع کسب‌وکار خود منصرف شوند.

مسیر پر پیچ و خم مجوز‌های کسب و کار

هفت خوان دریافت مجوز کسب و کار، باعث شده شاخص راه اندازی کسب و کار ایران از میان ۱۹۸ کشور در رتبه ۱۷۸ قرار بگیرد.

نجفی منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران می‌گوید: در سنگاپور دو ساعت برای دریافت مجوز کسب و کار زمان لازم است و در کابل در یک نصف روز مجوز کسب و کار صادر می‌شود.

برای مثال برای راه‌اندازی یک گاوداری صنعتی ۱۸۴ مدرک مختلف لازم است که باید همه را به صورت کاغذی از ۱۳۴ نهاد استعلام بگیریم.

زمان، هزینه و انرژی لازم، متقاضیان را ممکن است بی خیال کسب و کارشان کند و موجب شود از راه‌های میان‌بر استفاده کنند و به سراغ سایت‌های نیازمندی بروند، از مجوز پمپ بنزین گرفته تا مجوز راه اندازی مهدکودک و داروخانه، و سودجویانی که مجوز‌های قانونی اخذ شده را با قیمت‌های گزاف واگذار می‌کنند.

علی فیروزی، رئیس پیشین مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد می‌گوید: راه‌های زیادی وجود دارد برای اینکه مجوزی که ۲۰ روزه صادر می‌شود را ۳ سال معطل کنیم. این باعث می‌شود مجوز قیمت پیدا کند.

اما راه حل دولت در سایت درگاه ملی مجوز‌های کشور پیش بینی شده است. متقاضیان از ۱۸ اسفند می‌توانند در هر نقطه از کشور که هستند به سایت G۴b.ir مراجعه کنند، اطلاعات را غیرحضوری وارد کنند و در مدت زمان مشخص مجوز صادر شود و کسب و کار را شروع کنند و در مورد بعضی از مشاغل مثل کسب و کار‌های خانگی به محض بارگذاری مدارک، مجوز در کمترین زمان صادر می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  87  =  94