اثرات حذف چهار صفر از اسکناس بر معاملات خرد

مجری کمیته بررسی قانون عملیات بانکی بدون ربا

ایبنا -در شرایط فعلی حذف دو صفر از واحد پولی آثار مثبتی را در جامعه می‌تواند داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران،سیدعباس موسویان ـ مجری کمیته بررسی قانون عملیات بانکی بدون ربا ـ‌ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در کشوری که هنوز 50 تومانی از معنی و اهمیت اقتصادی برخوردار است و از عرصه‌ مبادلات پولی روزانه مردم حذف نشده، قطعا حذف صفرها، اقتصاد خرد را تحت تاثیر قرار داده و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از سال 51 از تورم‌های دو رقمی با قدر متوسط 15، 16 درصدی برخوردار بوده‌ایم تصریح کرد: این مسئله باعث شده که پول ملی ارزشش به شدت تعضیف شود، به طوری که 1000 تومانی سال 51 در حال حاضر بالای 200، 300 هزار تومان ارزش دارد.

به گفته او حذف صفرها به بروز مشکلاتی منجر می‌شود و حتی سبب می‌شود که برخی اسکناس‌های ریز و سکه‌های مورد استفاده مردم در این تغییرات، گم و فاقد ارزش شوند.

موسویان با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری پول ملی و حذف چند صفر نیاز به بررسی دقیق و موشکافانه با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان اقتصادی دارد توضیح داد: در بعضی از کشورها این کار به مطالعه و دقت کارشناسی صورت گرفته و آثار مثبتی را به دنبال داشته ولی متاسفانه در بعضی از کشورها بدون ملاحظه آثار و تبعات، این برنامه اجرایی شده و برای مدتی به هم ریختگی پولی را به دنبال داشته است. به اعتقاد وی اگر انجام این کار با مطالعات دقیقی صورت بگیرد، زمان اجرای این کار در کشور ما فرا رسیده که تعدادی از صفرهای پول‌های ما حذف شود.

مدیر گروه اقتصادی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: حذف دو یا سه صفر و یا حذف چهارصفر جای کارشناسی دقیق را به دنبال دارد، چرا که ما باید کالاهایی را که در حال حاضر در بازار معامله می‌شوند به درستی در نظر بگیریم و این مسئله باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که هر واحد پولی ‌بتواند با معاملات خرد تطابق داشته باشد.

وی گفت: بعضی کارشناسان که معتقدند چهار صفر از واحد پولی حذف شود معنایش این است که 1000 تومانی ما تبدیل به یک ریال بشود و این مسئله قطعا آسیب جدی بر معاملات ریز و کوچک وارد می سازد و دچار تورم‌های شدید می‌شویم.

وی تاکید کرد: ارزش گذاری پول ملی بدون انجام امور کارشناسی لازم و بسترسازی‌های مناسب نمی‌تواند طرح موفقی باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −  45  =