کاهش سرمایه‌گذاری‌های جهانی در بخش نفت و گاز

ایبنا – وزرای انرژی گروه جی هشت اخیرا در نشستی دو روزه در شهر رم ایتالیا گردهم آمدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بزرگترین موضوعی که مورد بحث در این اجلاس بلندپایه بود‍‍، موضوع لزوم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید در امور انرژی بود که بدین وسیله امنیت امور انرژی افزایش و تحولات قابل دوام در دوران پس از بحران اقتصادی در جهان تضمین شود. با این حال این کنفرانس در ارائه دستورالعملی دقیق و مشخص برای نحوه دستیابی به این هدف ناکام بود.

البته موضوع اصلی این کنفرانس وزرای انرژی جی هشت فراتر از موضوع این بحران بود. موضوع اصلی حرکت در راستای ایجاد یک نظم جدید جهانی برای امور انرژی بود.

در این رابطه تصمیمهایی در اجلاس آتی جی هشت در ایتالیا که قرار است از هشتم تا 10 ژوئیه برگزار شود، اتخاذ خواهد شد.

در همین حال نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی( IEA) نیزکه در اجلاس رم شرکت داشتند، پیش‌بینی کردند که همزمان با اینکه اقتصاد جهان در حال حرکت در یک مقطع زمانی سخت است، امور انرژی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که مصرف جهانی برق در سال 2009 برای اولین مرتبه از جنگ جهانی دوم 5/3 درصد کاهش خواهد یافت.

مصرف نفت نیز امری حساس برای چرخه اقتصادی محسوب می‌شود و در کنار نوسانات اقتصادی جهان، چند مرتبه از زمان جنگ جهانی دوم افت و خیز داشته است.

براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2009 شاهد کاهش سه درصدی در مصرف نفت در مقایسه با سال 2008 خواهیم بود. بنابراین این منطقی است که تنها پس از اینکه این روند رکود تغییر کند، انتظار افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش را داشته باشیم. البته تحقق این امر را نباید به این زودی‌ها متصور شد.

با این حال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز باید مورد حمایت قرار بگیرد چون اگر این گونه عمل نشود، ممکن است در زمانیکه روند رشد اقتصادی بار دیگرآغاز شود، با کمبود منابع انرژی روبرو شویم.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین کسری نفت در سال 2012 را نیز پیش‌بینی کرده است. حتی در این مقطع زمانی تولید جهانی نفت نیز به خاطر رکود اقتصادی تا دو میلیون بشکه کاهش یافته است.

به همین دلیل است که شرکت‌کنندگان در اجلاس رم در بیانیه پایانی  از بخش امور انرژی کشورهای جهان درخواست کردند که سرمایه‌گذاری‌ها را تا پس از پایان بحران مالی در جهان به تعویق نیندازند.

وزرای امور انرژی گروه جی هشت این بیانیه را امضا کردند این در حالی است که نمایندگانی از 23 کشور دیگر از جمله اقتصادهای نوظهور دنیا مانند چهار عضور اُپک این بیانیه را امضا کردند.

در این مقطع  کشورها و شرکت‌های تولیدکننده نفت موضعی دو پهلو به خود گرفته‌اند. از سویی آنها با این موضوع موافقند که روند بی‌ثبات بهای نفت در حال ضربه زدن به اقتصاد جهان است و از سوی دیگر اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری جدید در صنعت نفت  تنها زمانی امکان دارد که بهای نفت به حدود 75 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

در اجلاس وزرای انرژی گروه جی هشت دستورالعمل‌های ویژه برای چگونگی سرمایه‌گذاری در بخش انرژی طی رکود اقتصادی ارائه نشد.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی کرد که سرمایه‌گذاری‌های جهانی در بخش اکتشاف و تولید نفت و گاز در سال جاری 21 درصد کاهش می یابد.

جان لیپسکی، معاون مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول و یکی از شرکت‌کنندگان در این اجلاس نیز گفت که سرمایه‌گذاری‌ها در بخش  امور نفتی در سال 2009 کاهش می‌یابد و احتمالا در سال 2010 روندی باثبات به خود خواهد گرفت.

این مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول از سیاست‌گذاران خواست تا راههایی برای از بین بردن روند بی‌ثبات بهای نفت و کاهش تاثیر چشمگیر آن بر اقتصاد جهانی بیابند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  +    =  71