مقصر ورشکستگی جنرال موتورز کیست؟

ایبنا – بنابر اظهارنظر تحلیل‌گران، با ورشکستگی غول خودروسازی آمریکا که پیشتر از آن به عنوان نماد صنعت ایالات متحده آمریکا یاد می‌شد، صنعت این کشور به شدت ضربه خورده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حال سوالی که این روزها در محافل عمومی و خبری آمریکا مطرح است این است که مقصر ورشکستگی شرکت جنرال موتورز به واقع کیست؟

ویلیام.جی هولستین، مقاله‌نویس روزنامه یو.اس.ای تودی در این رابطه در مطلبی می‌نویسد: یکی از دلایل ورشکستگی این غول خودروسازی سوءمدیریت‌ها بود. این شرکت در طول حیاتش به واقع یک شرکت متحدالمرکز نبود. درست است که بیلی دورانت، بنیانگذار این شرکت و یا آلفرد. پی. اسلون، یکی دیگر از روسای جنرال موتورز اقدامات مثبت فراوانی برای این شرکت انجام دادند اما این شرکت همیشه از عدم تمرکز لازم رنج می‌برد. بحران اقتصادی در آمریکا نیز در ورشکستگی جنرال موتورز بی‌تاثیر نبود به‌طوریکه حتی مقامات جنرال موتورز نیز نتوانستند با تدابیر اتخاذ شده از پس این بحران که تاثیر چشمگیری بر این شرکت بزرگ گذاشته بود، برآیند. از دیگر عوامل ورشکستگی جنرال موتورز می‌توان به زیان‌دهی، از دست دادن تمامی عناوین، کاهش فروش و حتی افت تولید اشاره کرد.

شاید دلیل اصلی فروپاشی غول سالخورده صنعت خودروسازی آمریکا را بتوان در بی‌انگیزگی کارگران آن جست‌وجو کرد. بی‌انگیزگی نیروهای کاری عاملی که می‌تواند هر شرکتی را هرچه قدر که غول باشد، از پای درآورد. اما به نظر می‌رسد مسوولان جنرال‌موتورز آن‌قدر نسبت به بی‌انگیزگی کارگران خود بی‌توجه بودند که در نهایت نیز هر چه کردند نتوانستند از ورشکستگی جنرال‌موتورز جلوگیری کنند.

مشکلات جنرال موتورز اواسط سال گذشته آغاز شد و بحران مالی که در آمریکا به وجود آمد بود به صنعت این کشور صدمات جدی وارد کرد.

یکی دیگر از تحلیل‌گران در این رابطه می‌گوید: ورشکستگی جنرال موتورز فقط یک ورشکستگی ساده نیست  بلکه به نوعی می‌توان گفت که شکست صنعت خودروسازی آمریکاست.

تاثیرات ورشکستگی شرکت جنرال موتورز به اقتصاد آمریکا نیز جدی خواهد بود. تاثیر واقعی ورشکستگی شرکت جنرال موتورز متوجه کارگران این شرکت  بوده که طی چندین سال تجارب ارزنده‌ای کسب کرده‌اند و در این مقطع زمانی با بروز بحران اقتصادی، با شرایط سخت معیشتی روبرو هستند.

پس از بروز بحران افتصادی در آمریکا، اولین نشانه از رکود صنعت خودروسازی این کشور چند ماه پیش دیده شد به‌طوریکه فروش شرکت‌های خودروسازی طی ماه سپتامبر از 20 تا 30 درصد کاهش یافت. فروش شرکت جنرال موتورز نیز در این مدت با افت 45 درصدی روبرو شد و صنعت خودروسازی آمریکا با بحرانی روبرو شد که پیش از این به خود ندیده بود.

مقامات غول خودروسازی آمریکا اعلام کردند که اکتبر گذشته بدترین ماه این شرکت از زمان جنگ جهانی دوم بود. پس از آن بود که ارزش سهام این شرکت نیز به پایین‌ترین حد خود طی چند دهه اخیر رسید.

چند ماه پیش کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند که صنعت خودروسازی آمریکا بدون کمکهای دولت آمریکا نمی‌تواند در سال 2009 به فعالیتش ادامه بدهد.

پس از گذشت چند ماه از بحران مالی در آمریکا  کم‌کم بحران وارد شرکت جنرال موتورز شد و مقامات این شرکت به طور رسمی اعلام کردند که این شرکت به دلیل بروز مشکلات جدی، تولید خود را کاهش می‌دهد.

پس از اعلام ورشکستگی شرکت جنرال موتورز قرار است 60 درصد سهام این غول خودروسازی به دولت آمریکا واگذار شود.

مردم آمریکا در حالی خبر ورشکستگی جنرال موتورز را شنیدند که این شرکت بخشی از زندگی  این مردم برای بیش از 100 سال بوده است. ورشکستگی جنرال موتورز بزرگترین ورشکستگی صنعتی در تاریخ ایالات متحده آمریکا و چهارمین ورشکستگی بزرگ در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

دولت آمریکا نیز اعلام کرده که 30 میلیارد دلار دیگر به حفاظت از دارایی‌های جنرال موتورز اختصاص می‌دهد که با این اقدام وزارت دارایی آمریکا مالک بیشترسهام این غول خودروسازی می‌شود. بنابر اعلام کارشناسان، ورشکستگی جنرال موتورز باعث کاهش قدرت اقتصادی آمریکا نیز خواهد شد.

جنرال موتورز در سال 1908 تاسیس شد و طی سالهای 2008- 1931 رکورد فروش خودرو در جهان را به نام خود ثبت کرد اما از سال 2008 شرکت تویوتا به پرفروش‌ترین شرکت خوردوسازی در جهان تبدیل شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  2  =