راهکارهای میرکاظمی برای تامین مالی پروژه های نفتی

ایبنا – وزیر پیشنهادی نفت دولت دهم با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری نزدیک به 200 میلیارد دلاری در بخشهای مختلف صنعت نفت تا سال 93، راهکارهای جذب این میزان سرمایه را تشریح کرد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سید مسعود میر کاظمی در گفتگو با مهر در تشریح برنامه های خود برای تامین مالی اجرای طرح های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی در دو بخش بالادستی و پایین دستی، گفت: برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح ها روشهای مختلفی همچون پیش فروش محصولات، دریافتهای ناشی از صادرات میعانات گازی، پوشش اعتباری موسسهای بین المللی صادر کننده اعتبار، انتشار اوراق مشارکت و قرضه بین المللی، پذیره نویسی در بازارهای اولیه و ثانویه و تأمین مالی از طریق بازگرداندن سرمایه های حاصل از واگذاری ها وجود دارد.

سرمایه گذاری 7/52 میلیارد دلاری برای توسعه میادین نفتی

وی با اشاره به برنامه پیش بینی شده برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در دولت دهم، اظهار داشت: از این رو سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه بخش بالادستی نفت طی سالهای 89 تا 93 در قالب توسعه میادین، نگهداشت توان تولید در مجموع حدود 52 میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد می شود.

پیش از این نیز در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی نفت پیش بینی شده بود با بیش از 40 میدان نفتی ظرفیت تولید نفت خام کشور بالغ بر 640 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

تامین 12 میلیارد دلار سرمایه برای طرحهای بنزین سازی

میر کاظمی در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست های کلی نظام اقتصادی کشور خودکفایی از واردات فرآورده های نفتی است، تصریح کرد: در این رابطه پیش بینی شده که سهم وزارت نفت در تامین سرمایه موردنیاز در بخش پایین دستی نفت در سالهای 89 تا 93حدود 12 میلیارد و 600 میلیون دلار باشد.

به گفته این عضو کابینه دولت نهم بخش عمده این سرمایه گذاری ها در بخش های ساخت پالایشگاههای جدید، توسعه و بهینه سازی پالایشگاههای موجود و طرحهای بنزین سازی انجام خواهد شد.

نیاز به 87 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه میادین گازی

وزیر پیشنهادی وزارت نفت در ادامه از برنامه ریزی برای سرمایه گذاری 87 میلیارد و 300 میلیون دلاری در بخش توسعه میادین گازی خبر داد و افزود: این میزان سرمایه گذاری باید طی سالهای 89 تا 93 در قالب توسعه میادین و نگهداشت توان تولید گاز در کشور انجام شود.

به گزارش مهر، یکی از برنامه های وزیر پیشنهادی نفت افزایش 430 میلیون متر مکعبی تولید گاز و ارتقای ظرفیت تولید گاز کشور به مرز یک میلیارد متر مکعب است.

از این رو توسعه میادین گازی گردان، عسلویه، مختار، سلخ، کبیرکوه، تنگ بیجار، کمانکوه، گشوی جنوبی، دی، سفید زاخور، نمک غربی، زیره، سورو، سمند، لاوان، لایه گازی ایلام در میدان اسفندیار، لایه گازی غار در میدان بهرگانسر، میدان گازی فارو، لایه گازی دالان کنگان در میدان رشادت، لایه گازی دالان کنگان در میدان رسالت، لایه گازی دالان کنگان در میدان بلال، میدان کیش و توسعه 14 فاز پارس جنوبی، پارس شمالی، گلشن، فردوسی، میدان کیش( فاز2) و فرزاد بی( فارسی) در برنامه توسعه ای دولت دهم دیده شده است.

توسعه بخش پایین دستی گاز با 23 میلیارد دلار سرمایه

میر کاظمی در ادامه در تشریح سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه بخش پایین دستی صنعت گاز کشور توضیح داد: باید طی سالهای 89 تا 93 در قالب احداث پالایشگاههای جدید گازی، توسعه پالایشگاههای موجود، افزایش طول و ظرفیت خطوط انتقال فشار قوی گاز کشور و توسعه شبکه گاز در شهرها و روستاها در مجموع حدود 23 میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شود.

نیاز به بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه در بخش پتروشیمی

وی همچنین با بیان اینکه برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور در طی فعالیت های دولت دهم در مجموع برآورد جذب حدود 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، یادآور شد: اما با توجه به روند ساخت واحدهای پتروشیمی برای توسعه جامع تر این صنعت کار آفرین بیش از برآوردهای صورت گرفته نیاز به سرمایه گذاری است که باید برای تامین کامل این سرمایه ها راهکارهای مختلفی تعریف و اجرا شود.

راهکارهای تامین منابع مالی طرح های نفتی

به گزارش مهر، میرکاظمی در پایان در خصوص سیاستهای کلی پیش بینی شده در خصوص سرمایه گذاری و نحوه تامین مالی پروژه های بخش های بالا دستی و پایین دستی صنعت نفت، توضیح داد: یکی از سیاست های پیش بینی شده در این بخش مورد توجه قرار دادن اعتبارات تجاری و کوتاه مدت برخوردار از ضمانتهای لازم، استفاده از صندوقهای سرمایه گذاری، انتشار اوراق مشارکت، جذب منابع و سرمایه های خارجی توان مالی ایرانیان خارج از کشور و سایر ابزارهای پولی و مالی جهت تامین مالی پروژه های صنعت نفت و بهسازی آنها است.

وی با اشاره به ضرورت تاسیس بانک توسعه صنعت نفت برای تامین مالی پروژه های صنعت نفت و پشتیبانی از ظرفیت پیمانکاران داخلی، تصریح کرد: جذب تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی به صورت وام با هدف تولید و توسعه سرمایه گذاری در داخل و خارج از کشور با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازده مناسب اقتصادی و در جهت فعال کردن بخشهای خصوصی، تعاونی و عمومی غیر دولتی در سرمایه گذاری صنعت نفت و گاز از دیگرراهکارهای پیش بینی شده در این بخش است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  3