امسال کاهش تولید گاز داریم/ انشعاب گاز مشترکان پرمصرف ۴۸ساعت قطع می‌شود

معاون وزیر نفت با بیان اینکه میزان تولید گاز در شرکت نفت امسال نه‌ تنها افزایش نیافته بلکه در برخی میادین کاهش هم یافته است، از قطع گاز مشترکان پرمصرف گاز به مدت 48 ساعت در زمستان امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

جواد اوجی در نشستی خبری با بیان اینکه میزان تولید گاز طبیعی در کشور امسال نه‌ تنها نسبت به سال گذشته افزایش نیافته، بلکه در برخی میادین به ‌دلیل افت فشار سه تا چهار میلیون متر مکعب کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر توان تولید 630 میلیون متر مکعب گاز ترش و شیرین وجود دارد که از این میزان روزانه 530 تا 540 میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه‌های کشور شیرین سازی می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون روزانه 190 میلیون متر مکعب در پالایشگاههای پارس جنوبی گاز تولید می شود، بیان کرد: همچنین 240 میلیون متر مکعب گاز از حوزه میادین نفت‌ و گاز کشور، 27 میلیون متر مکعب گاز از حوزه میادین گازهای همراه خوزستان و 53 میلیون متر مکعب گاز از حوزه خانگیران تولید و تحویل پالایشگاههای کشور می شود.

افزایش واردات گاز از ترکمنستان تا 10 دی
اوجی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت واردات گاز طبیعی از کشور ترکمنستان، توضیح داد: برای افزایش واردات گاز از این همسایه شمالی 35 کیلومتر خط لوله 48 اینچ در حال ساخت بوده که در حال حاضر 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا 10 دی ماه آماده بهره‌برداری شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه هم اکنون روزانه 22 میلیون متر مکعب گاز از منطقه کردکوی به کشور وارد می‌شود، بیان کرد: با عملیاتی شدن واردات بیشتر گاز از حوزه دولت‌آباد در زمستان امسال امکان دریافت روزانه حدود 7 میلیون متر مکعب گاز بیشتر را خواهیم داشت.

گاز مشترکان پر مصرف 48 ساعت قطع می شود
معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش جرایم مشترکان پر مصرف دهکهای 8 تا 10 که طرح آن به ‌زودی توسط دولت تصویب و اعلام خواهد شد، تبیین کرد: از پله 11 دهک 10 به بالا، اگر اخطار و هشدار موجب کاهش مصرف گاز این دسته از مشترکان نشود می‌توانیم به مدت 48 ساعت گاز آنها را قطع کنیم.
به گفته مدیرعامل شرکت گاز درباره دستگاه‌های دولتی نیز هم‌اکنون هر متر مکعب گاز به آنها با قیمت 69 تومان فروخته می‌شود و به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شده که درخصوص صرفه‌جویی ادارات و به‌ ویژه موقع تعطیلی اقدام شود.

عدم تخصیص منابع مالی به شرکت گاز
وی همچنین با تاکید بر اینکه تاکنون از مجموع هفت هزار و 500 تومان بودجه مصوب سالجاری شرکت ملی گاز حدود چهار هزار و 900 میلیارد تومان آن جذب نشده است، تصریح کرد: علت این عدم تخصیص منابع مالی این است که بخشی از آن باید از طریق وام داخلی و خارجی و بخشی نیز از محل فروش سه درصد فرآورده‌های نفتی پرداخت می‌شد که محقق نشده است.
وی در تشریح اولویت‌های توسعه‌ای شرکت گاز باتوجه به محدودیت‌های مالی موجود اظهار کرد: اجرای زیرساختها، توسعه پالایشگاه‌های فعلی و تکمیل ساخت پالایشگاه‌های جدید، تکمیل خطوط انتقال گاز فشار قوی و تاسیسات تقویت فشار اولویت‌های شرکت ملی گاز را تشکیل می‌دهند.
اوجی افزود: در این راستا توسعه پالایشگاه‌های گاز هاشمی نژاد، فجر جم، تکمیل ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 و واحد اتان‌زدایی پالایشگاه پارسیان، ادامه خط ششم سراسری و ساخت 2 ایستگاه تقویت فشار بر خط هشتم سراسری در اولویت قرار دارند.
وی در مورد راه اندازی طرحهای ذخیره سازی گاز طبیعی، گفت: پیش بینی می کنیم در نیمه اول سال 1389 شاهد تزریق روزانه 7 تا 10 میلیون متر مکعب گاز به میدان سراجه قم باشیم که در این صورت امکان برداشت 5 تا 6 میلیون متر مکعب گاز را در ماه‌های سرد سال 1389 خواهیم داشت.

راه اندازی پالایشگاه گاز ایلام پس از یکسال توقف
اوجی همچنین در خصوص راه اندازی پالایشگاه گازی ایلام پس از یکسال توقف، تبیین کرد: تولید گاز در پالایشگاه ایلام از هفته آینده از سر گرفته خواهد شد و در صورت دریافت روزانه 6.8 میلیون متر مکعب گاز از بخش بالادستی امکان گازرسانی به استانهای همجوار همچون کرمانشاه و ایلام فراهم می شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با اشاره به اینکه متوسط مصرف گاز نیروگاه‌ها در هشت ماهه نخست امسال حدود 125 میلیون مترمکعب در روز بوده است، یادآور شد: با سرد شدن هوا میزان مصرف گاز طبیعی در نیروگاههای کشور از ابتدای آذر به 70 تا 75 میلیون مترمکعب رسیده است.

افزایش 27 درصدی مصرف گاز در سال اصلاح الگوی مصرف
معاون وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان آبان 25 تا 27 درصد افزایش مصرف در بخش خانگی داشته‌ایم، بیان کرد: متوسط مصرف گاز در بخش خانگی در این مدت روزانه 295 میلیون متر مکعب بوده همچنین متوسط مصرف گاز بخش خانگی در 10 روز نخست آذر ماه امسال روزانه 242 میلیون مترمکعب بوده که از رشد 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران متوسط تولید گاز در 10 روز نخست آذر 506 میلیون متر مکعب در روز و مصرف گاز در این مدت 467 میلیون متر مکعب در روز بوده است.
وی با تاکید بر اینکه در روزهای تعطیل مصرف گاز کشور بین 35 تا 45 میلیون متر مکعب کاهش می یابد، تصریح کرد: در حال حاضر 773 شهر و هشت هزار و 54 روستا از نعمت گاز برخوردار بوده که شامل 11 میلیون و 634 هزار مشترک است.

بهره برداری از 4 طرح جدید گازی 
اوجی همچنین از بهره برداری چند طرح جدید گازی تا چند روز آینده خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می کنیم تا 10 دی ماه امسال پروژه‌هایی همچون اتصال خط هشتم سراسری به خط پنجم تهران که موجب تقویت فشار شبکه گازرسانی استان تهران، شمال و شمال‌شرق کشور می‌شود، خط لوله خرم‌آباد به بروجرد، خط لوله دولت‌آباد ـ پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد و تعدادی تاسیسات تقویت فشار گاز در مدار بهره برداری قرار گیرند.

منبع:اکونیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  −    =  40