تلاش نمایندگان ذی نفوذ مجلس برای کنار گذاشتن لایحه برنامه پنجم و ارائه طرح جایگزین

برخی نمایندگان مجلس با گذشت چند روز از دریافت لایحه برنامه پنجم توسعه قصد دارند ضمن تمدید برخی احکام ضروری و مورد نیاز دولت در چند ماه نخست سال 89 اقدام به ارائه طرحی جدید با عنوان برنامه پنجم کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس این طرح که برخی نمایندگان صاحب نفوذ و اقتصاددانان مجلس از آن حمایت کرده و آن را دنبال می کنند دولت موظف می شود برخی احکام معطل برنامه چهارم را در سال 89 اجرا کند و علاوه بر این در مواجهه با احکام ضروری و حیاتی نیز احکام برنامه چهارم را ادامه دهد.

این نمایندگان قصد دارند به دلیل کلی بودن و غیر الزام آور بودن لایحه برنامه پنجم که از سوی دولت ارائه شده طرحی جدید دارای ضمانت اجرایی آماده کنند.

علت اصلی این واکنش مجلس ارائه نشدن گزارش اجرای برنامه چهارم توسعه از سوی دولت به مجلس اعلام شده است.

علاوه بر این نمایندگان قصد دارند سازوکار نظارت پذیری بر اجرای برنامه پنجم توسعه را مورد تاکید قرار دهند.

همچنین با توجه به تاخیر دولت در ارائه بودجه سال 89 نمایندگان تصمیم دارند در مدت باقی مانده به پایان سال 88 تنها به بررسی لایحه بودجه بپردازند و از سال آینده بررسی برنامه پنجم را آغاز کنند که این تصمیم انتقاد و مخالفت دولت را به دنبال داشته است.

در محافل سیاسی این گونه مطرح شده که دولت نهم به دلیل اینکه برنامه چهارم از سوی دولت هشتم نوشته شده علاقه ای به اجرای آن و حرکت در جهت مشخص شده در آن نداشته و به همین دلیل خود را ملزم به ارائه گزارش اجرا به مجلس نمی دانسته است که این رویکرد همواره مورد نقد مجلس قرار داشته است.

منبع:عصر ایران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  +    =  72