مختصات اولین بودجه بدون یارانه

دولت در حالی که برای هدف مند کردن یارانه ها حدود 70 هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی کرده برای یارانه حامل های انرژی اعتباری را تخصیص نداده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

مقایسه ارقام بودجه شرکت‌های دولتی در سال 88 و لایحه بودجه سال 89، نشان می‌دهد دولت برای سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، حدود 70 هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی کرده این در حالی است که بنا بر قانون باید حداکثر 20 هزار میلیارد تومان پیش بینی کند.

افزایش 36 درصدی بودجه کل کشور نسبت به مصوب اصلاحی سال گذشته در حالی رخ داده که بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به قانون بودجه 88 (پس از اصلاح) رشدی نزدیک به 49 درصد را تجربه کرده است. علت این رشد، پیش‌بینی منابع حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها در قالب سازمان هدفمند کردن یارانه‌هاست که در قالب یک شرکت دولتی باید بودجه آن در قالب لایحه پیش‌بینی شود.

بنابر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت حداکثر می‌تواند 20 هزار میلیارد تومان از محل اجرای این قانون منابع جذب کند. بنابراین مجموع بودجه شرکت‌های دولتی، با کسری بودجه سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها باید رقمی حدود 249 هزار میلیارد تومان باشد که رشدی 26 درصدی را نشان می‌دهد.
 
 این رشد غیرمتعارف حجم بودجه شرکت‌های دولتی، در حالی اتفاق افتاده که حدود 40 شرکت از تعداد شرکت‌های دولتی کاسته شده است. بنابراین منطقاً باید حجم بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها در همان رقم حدود 200 هزار میلیارد تومان سال 88 باقی بماند.

پیش‌بینی افزایش حدود 69 هزار میلیارد تومانی بودجه شرکت‌های دولتی، این احتمال را قوت می‌بخشد که دولت در نظر دارد رقمی بیش از 20 هزار میلیارد تومان از محل هدفمند کردن یارانه‌ها برداشت کند.

افزایش 55 درصدی اعتبارات عمرانی
بودجه عمرانی سال آینده در لایحه بودجه سال 89، نسبت به رقم مصوب اصلاحی سال جاری بالغ بر 5/54 درصد رشد کرده است.
 
 این رشد در حالی اتفاق افتاده که به گفته رئیس‌جمهور، عملکرد بودجه عمرانی در سال جاری حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده است.
 
در نتیجه رشد اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه 89 نسبت به عملکرد بودجه عمرانی 88، بالغ بر 70 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد در سال 87 میزان عملکرد بودجه عمرانی حدود 15 هزار میلیارد تومان و در سال 86 معادل 13 هزار میلیارد تومان بوده است.
 
در نتیجه به نظر می‌رسد دولت میزان اعتبارات عمرانی را غیرواقعی پیش‌بینی کرده است. البته بنا بر قانون، دولت بخشی از بودجه عمرانی خود را از محل منابع حاصل از هدفمند کردن تامین خواهد کرد.

بودجه بدون یارانه حامل‌های انرژی

دولت در حالی هزینه‌های جاری را تنها شش درصد رشد داده که در سال گذشته، مجلس برای تامین منابع لازم جهت یارانه حامل‌های انرژی، رقمی را تخصیص نداد. این مساله باعث شد تا دولت در سال گذشته اعلام کند بالغ بر 5/17 هزار میلیارد تومان کسری منابع خواهد داشت.
 
از سوی دیگر، علت آنکه دولت در هزینه‌های جاری خود رقمی را بریا تامین منابع لازم برای یارانه حامل‌های انرژی تخصیص نداده، آن است که احتمال می‌رود قصد دارد، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل، گاز و برق را در سال اول انجام دهد. مقایسه ارقام مندرج در لایحه بودجه و یارانه‌های نقدی که احمدی‌نژاد به گروه‌های هدف توزیع اعلام کرده
 (50 تا 70 هزار تومان) این مساله را نشان می‌دهد که دولت قصد دارد از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حدود 70 هزار میلیارد تومان منابع جذب کند.
 
اگر بودجه شرکت‌های دولتی را با کسر بودجه سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها حدود 200 هزار میلیارد تومان فرض کنیم، بودجه این سازمان حدود 69 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

درآمد ها 26 درصد رشد کرد

همچنین درآمد های عموی شامل درآمد های مالیاتی و سایر درامد های غیر نفتی 26 درصد نسبت به مصوب اصلاحی 88 رشد کرده است. این میزان رشد تا حدودی با واقعیت های فعلی اقتصاد همراه نیست.به دلیل رکود اقتصادی و اکاهش درامد های نفتی تحقق پیش بینی درآمد غیر نفتی 56 هزار میلیارد تومان
تا حدودی دور از ذهن است.

مجلس بررسی می کند
مجلس طبعا هم نظر دولت نیست همانطور که در سال گذشته تغییرات زیادی را در بودجه داد.
بر این اساس کاضم دلخوش در گفتگو با فردا با بیان اینکه باید اجازه دهیم تا کمیسیون تلفیق بررسی های خود را انجام دهد گفت: به هر حال دولت نظرات خودش را در قالب لایحه ارائه می دهد و مجلس نیز در کمیسیون تلفیق بودجه 89 و صحن وظیفه دارد بر اساس ظرفیت ها و قوانین این لایحه را بررسی کند.

وی گفت: اینکه دولت تلاش می کند وابستگی به بودجه کاهش یابد خود قابل تقدیر است همچنین باید مسئله هدف مند کردن را در بودجه 88 بیشتر مورد توجه قرار دهیم
منبع:فردا
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  48