طناب‌کشی برای تصاحب انحصار

به نظر می‌رسد موضوع تولید تندر 90 همان گونه که از ابتدا با اما و اگرهای زیادی مواجه بود تا آخرین روز تولیدش در ایران همچنان مورد توجه مسولان وزارت صنایع و معادن و خودروسازان باشد به گونه‌ای که از همان ابتدای طرح موضوع تولید این خودرو تا امروز هر روز یک موضوع جدید باعث شده تا تولید، تیراژ، قیمت و حتی کیفیت تولید این خودرو زیر سوال برود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک طرح تولید تندر 90 تنها خودروی مشترک بین دو خودروساز بزرگ ایرانی در حالی ادامه می‌یابد که هنوز هم مسولان وزارت صنایع و معادن برای تولید آن تصمیمات زیادی را مدنظر قرارداده‌اند، روزی خودروسازان غم نداشتن منابع مالی برای تولید و افزایش تولید می‌خوردند و روزی غصه بدهی‌های انباشته شده‌شان به طرف فرانسوی را قورت می‌دهند تا بتوانند تنها با تولید تندر پاسخ‌گوی تعهدات خود باشند غافل از این که کیفیت در این میان رنگ می‌بازد.
البته طی دو سال اخیر با کمک‌های مختلف و برنامه‌ریزی‌های انجام شده و البته افزایش سطح داخلی‌سازی این خودرو، بحث منابع مالی به دلیل قرار گرفتن هم کیشان ایرانی در یک طرف ماجرا به حاشیه امن رفت و دیگر سر و صدای طرف فرانسوی همانند آنچه در قبل شنیده می‌شد، به گوش نمی‌رسید اما باز هم موضوع تولید تندر 90 از سوی مسولان وزارت صنایع و معادن و کار گروه تولید به نوع دیگر رخ نمود. به گونه‌ای که حال اعضای کارگروه تولید به جای فشار به خودروسازان برای افزایش تولید که قطعا سود بیشتری را به همراه دارد به فکر حذف یکی و سپردن خط تولید تندر به یکی از دو خوردوساز هستند و شاید این همان دلیلی است که هر یک از خودروسازان به تکاپو افتاده و برای این که بتوانند در رقابت با دیگری برنده میدان باشند در فواصل زمانی کوتاه از افزایش کیفیت و تولید تندر در شرکت تابعه خود خبر می‌دهند و سعی دارند تا خود را تنها برنده تولید تندر 90 معرفی کنند تا شاید با در اختیار گرفتن خط تولید انحصاری تندر سود بیشتری را نصیب خود کنند.
البته نباید از نظر دور داشت که طی سال‌های گذشته، موضوع کم بودن تیراژ تولید، افزایش و کاهش تیراژ، تقاضا برای افزایش قیمت و حتی توقف خط تولید تندر 90 به موضوعی مبدل شده که دیگر جذابیتی ندارد و به دلیل تکرارهای مکرر دیگر به عنوان اهرم فشار برای امتیاز گیری از وزارتخانه تلقی نمی‌شود.
به این جهت هر چند سال گذشته بعد از توقف خط تولید تندر و تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت، مدیران دو شرکت داخلی سازنده تندر90 با هم تفاهم کردند که تولید این خودرو به یک کدام از آنها واگذار شود و طرح مشترک را به وزارت صنایع و معادن بردند تا وزیر تصمیم گیرنده نهایی باشد و البته بر هیچ کس پوشیده نیست که در آن زمان هم هر یک از مدیران در دل آرزوی در اختیار گیری انحصاری تولید این خودرو را داشتند تا بعد از آن دیگر برای افزایش و کاهش نگران احتمال عقب نشینی دیگری نباشند و خود به تنهایی برای هر اقدامی تصمیم گیری کنند.
به این جهت بود که وزیر نیز توپ تصمیم‌گیری را به زمین معاونش انداخت تا با بررسی کارشناسانه جلوی طرح مباحث بعدی گرفته شود. البته از همان زمان نیز موضوع رقابت و کیفیت چیزی بود که اغلب کارشناسان آن را نشان منفی این نوع از تصمیم‌گیری معرفی کردند؛ چرا که با توجه به انحصار موجود در صنعت خودروی کشور، دراختیارگیری خط تولید تندر با این حجم تقاضای انحصاری به مراتب انحصاری شدیدتر از قبل برای مدیران خودروساز کشورایجاد خواهد کرد که دل کندن از آن دشوار خواهد بود.
به هر روی، محمدرضا روشنی مقدم، رییس کارگروه خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از ادامه بررسی این طرح در کارگروه خبر داده و حتی این موضوع را یکی از مهم‌ترین تصمیمات این کارگروه خوانده است و گفته پس از بررسی، احتمالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نتایج از سوی سازمان گسترش و وزارت صنایع و معادن ابلاغ خواهد شد.
البته این طرح بنا به گفته روشنی مقدم به خاطر رفع مشکلات تولید تندر انجام خواهد گرفت که البته باز هم به نظر می‌رسد سایر مشکلات تندر مد نظر قرار نگرفته و هم‌اکنون اعضا تنها به فکر تجمیع هستند تا رفع مسائل و مشکلات تولید این خودرو.
بر اساس این طرح که می‌توان آن را یکی از تصمیمات مهم و کلیدی در این کار گروه دانست از میان دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو یک خودروساز انتخاب و تولید ال 90 به طور متمرکز و انحصاری به شرکت برگزیده واگذار می‌شود و شرکت بعدی به عنوان حق‌العمل کار عمل خواهد کرد.
از سوی دیگر با توجه به گزارش‌های کیفی که هر کدام از خودروسازان طی حداقل یک سال گذشته از کیفیت تولید این خودرو در فواصل زمانی کوتاه به نقل از موسسات استاندارد و کیفیت ارائه کرده‌اند نشان می‌دهد بحث رقابت برای در اختیار گرفتن انحصاری تولید این خوردو جدی است و با در نظرگیری مباحث مختلف مالی دوخودروساز و عدم اجرای برخی تعهدات و حتی فراموشی از اجرای طرح‌هایی که وعده‌های آن را داده بودند باعث شده تا سفره پهن تولید انحصاری تندر بیش از پیش جلب توجه کند. هرچند که هنوز نامی ازحذف خودروسازی مطرح نشده اما در این بین میر جواد سلیمانی قائم مقام ایران خودرو دراظهار نظری اعلام کرده است که بحث کنار گذاشتن ایران خودرو از پروژه تندر 90 مطرح نیست.
حال این‌که تا چه زمانی رقابت برای به دست گیری این بازار ادامه دارد خود جای سوال دارد و مشخص نیست تا کی طناب کشی برای تولید تندر در بین دو خودروساز ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  40