بیکاری ۵۲‌هزار کارگر در عسلویه !

یک فعال کارگری با انتقاد شدید از تعامل جامعه کارگری با زیرمجموعه‌های وزارت کار گفت: ‌امروز رابطه جامعه کارگری با سازمان‌های کار تاریک است و هزینه این رابطه تاریک را کارگران می‌پردازند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عیسی‌کمالی درگفت‌وگو با ایلنا با انتقاد ازکم‌لطفی‌های مسئولان نسبت به‌کارگران گفت: در طول چهار سال‌گذشته هرکس‌که سعی کرده برای جامعه کارگری قدمی بردارد، مورد بی‌مهری قرار گرفته و این بی‌مهری به حدی شدت گرفته که از چرخه فعالیت‌های صنفی خارج شده است.
 

وی از مکاتبات سازمان کار با واحدهای دولتی و حتی بخش خصوصی خبر داد و گفت: طی نامه‌های ارسالی از کارفرمایان درخواست شده که از برقراری ارتباط با خانه کارگر خودداری شود و تاکید شده هر گونه ارتباط بنگاه‌های اقتصادی با خانه کارگر به زیان کارفرمایان منجر می‌شود.
 


وی از تضییع حقوق کارگران خبر داد و گفت: در این شرایط که بارها حقوق کارگران در مراجع تصمیم‌گیری تضییع شده است جامعه کارگری هیچ امیدی به مراجعه به دادگاه‌های روابط کار ندارد. کمالی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نمایندگان کارگر تحت فشار هستند، گفت: جای تاسف دارد که نماینده شرکت‌های پیمانکاری و خدماتی به عنوان نماینده کارگر معرفی می‌شوند و همین امر باعث شده تا کارگران معترض اعتمادی به مراجع قانون‌گذاری عرصه روابط کار نداشته باشند.
 

وی با اعلام اینکه لازم است مقایسه‌ای بین استیفای حقوق کارگران در امروز و پنج سال قبل صورت گیرد، گفت: اگر بررسی کنیم که پنج سال قبل چند درصدکارگران معترض می‌توانستند با مراجعه به ادارات کار حقوق، مزایا و سنواتشان را بگیرند متوجه خواهیم شد که امروزه‌درصد دریافت مطالبات کارگران به شدت کاهش یافته و اکثر آرای ادارات کار به نفع کارفرمایان صادر می‌شود و از آنجا که در نهایت کارگر معترض مزایای خود را دریافت نمی‌کند و اخراج می‌شود خودش را به دردسر نمی‌اندازد و از مراجعه به اداره کار خودداری می‌کند.
 

دبیراجرایی خانه کارگر بوشهر از رشد میزان بیکاری در این استان خبر داد و گفت: استان بوشهر صنایع بزرگ و تاثیرگذاری ندارد و تنها مرکزی که می‌توانست بیکاری استان را کاهش دهد منطقه عسلویه بود که آن هم با بحران بیکاری و تعطیلی واحدهای این منطقه روبرو شده است.
 

وی با اعلام اینکه در گذشته 60‌هزار نفر در منطقه عسلویه کار می‌کردندکه در حال حاضر هشت‌هزار نفر در عسلویه کار می‌کنند، گفت: طی چهار سال گذشته 52‌هزار کارگر در این منطقه شغل خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که دولت همچنان ادعا دارد پروژه‌های متعددی در حال راه‌اندازی در این منطقه است. دبیراجرایی خانه کارگر بوشهر با اعلام اینکه پس از آغاز مدیریت محمد جهرمی بر وزارت کار تغییرات نامناسبی بر عسلویه اعمال شد، گفت: جهرمی در بازدید از عسلویه این منطقه را منطقه آزاد تجاری اعلام کرد تا قانون کار در این منطقه اعمال نشود. وی با اعلام اینکه جهرمی گمان می‌کرد با حذف قانون کار از منطقه عسلویه اشتغالزایی بالا می‌رود، گفت: تعدیل نیروهای گسترده و تعطیلی واحدهای عسلویه ثابت کردکه سیاست‌های غلط دولت باعث بحران عسلویه شده و قانون کار دراشتغالزایی تاثیری ندارد.
 

کمالی با اعلام اینکه در عسلویه شاهد راه‌‌بندان‌های طولانی بودیم، گفت: امروزه عسلویه به حدی دچار رکود شده که می‌تواند با سرعت 100 کیلومتر رانندگی کنی و در غذاخوری‌هایی که روزگاری مجبور بودی یک ساعت سر پا بایستی تا یک میز خالی شود امروزه پرنده پر نمی‌زند. اما امروزه عسلویه به غده‌ای غیرمفید در استان بوشهر تبدیل شده است.
 
کمالی با یادآوری اینکه وزارت کار دولت نهم در اقدامی نمایشی، جشن اشتغال در عسلویه برگزار کرد، گفت: امروزه باید ماتم رکود، تعطیلی، بحران، اخراج و بیکاری را در عسلویه برگزار کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

62  −  55  =