خاوری : ضرورت جرم‌زدایی از چک و پذیرش ریسک توسط طرفهای معامله

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی جرم زدایی از چک در بازار ایران را ضروری دانست و با تاکید بر اینکه طبق قانون کاربرد چک مانند سفته است،‌ گفت: باید در جامعه اطلاع رسانی انجام شود که ریسک قبول چک بعهده طرفین معامله است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با  فارس  درباره تحلیل خود از اصلاح قانون چک اظهار داشت: چک یک وسیله پرداخت است،‌ طرفین معامله بعد از انجام معامله باید از یکدیگر شناخت کامل و کافی داشته باشند و بر این اساس به جای وجه نقد یا سایر وسایل پرداخت مطمئن از چک استفاده کنند.
وی با تأکید براینکه دلیلی ندارد صدور چک بلامحل جرم دانسته شود، افزود: طرفین معامله باید احتیاجات لازم را در انجام معاملات خود در نظر بگیرندو به دلیل وجود ضمانت اجرایی ریسک را به دولت و قوه قضائیه منتقل نکنند.

* اول جرم‌زدایی، بعد اطلاع رسانی

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: در درجه اول باید از چک جرم‌زدایی شود تا طرفین یک معامله دقت لازم و کافی را داشته باشند و در درجه دوم باید اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد که ریسک قبول چک به عهده طرف معامله است، به همین دلیل طرفین با شناخت یکدیگر از سایر وسایل پرداخت مثل چک‌های بانکی استفاده کنند.
رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی، گفت: در صورتی که افراد بخواهند معاملات با سررسید انجام دهند از سایر وسایل پرداخت مانند سفته و برات باید استفاده کنند.
وی با تأکید بر اینکه چک یک وسیله پرداخت نقدی است، تصریح کرد: طرفین با شناخت از یکدیگر باید چک را در معاملات خود قبول کنند و نیازی نیست چک مجرمانه تلقی شود به دلیل اینکه طرفین دقت کافی در معامله و نحوه پرداخت خود نکرده‌اند.

* ابزارهای جایگزین چک

خاوری در خصوص ابزارهای جایگزین چک، اضافه کرد: برای چک خصیصه‌ای ایجاد شده که از لحاظ روانی، جامعه فقط دنبال دریافت چک در معاملات خود است به دلیل اینکه می‌دانند در صورت برگشت خوردن، دولت طرف معامله را مجازات می‌کند.
مدیرعامل بانک ملی تأکید کرد: دلیلی ندارد دولت هزینه بی‌احتیاطی و بی‌توجهی قبول کننده چک را پرداخت کند بلکه باید در جامعه اطلاع‌رسانی شود که چک هم مانند سفته است.
این فعال در شبکه بانکی با اشاره به اینکه چک مانند سفته است و جرمی ندارد، خاطرنشان کرد: باید اطلاع‌رسانی شود که کسی به خاطر چک زندانی نخواهد شد تا طرفین در حین معامله دقت لازم را به خرج دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  28