صدور الکترونیک ضمانت‌نامه ارزی طی ماههای آتی

مستخدمین حسینی از مراحل پایانی بانک شدن توسعه خبر داد

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه ضمن بیان اینکه گسترش بانکداری الکترونیکی از اهداف مهم این موسسه تلقی می‌شودازصدور ضمانت‌نامه ارزی از طریق بانکداری الکترونیک طی ماههای آتی در این موسسه خبر داد. همچنین اعلام کرد: کمیته ریسک و اعتبار سنجی بر اساس استانداردهای بین المللی و قوانین بانک مرکزی تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حیدرمستخدمین حسینی ،مدیر عامل موسسه مالی واعتباری توسعه ، در نشستی خبری از توسعه بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین محورهای اساسی فعالیت این موسسه نام برد و از تشکیل کمیته ریسک و اعتبار سنجی بر اساس استانداردهای بین المللی و قوانین بانک مرکزی خبرداد.

وی بزرگترین حسن سیستم اعتبارسنجی را عدالت در توزیع تسهیلات در نظام بانکی اعلام کردواظهار داشت: این سیستم در مرحله تست قرار دارد و ظرف ماههای آتی برای همه مشتریان موسسه اجرایی می شود.

مدیر عامل موسسه توسعه در خصوص آینده اعتبار سنجی در ایران گفت:در قدم اول هر بانکی باید اعتبار سنجی داخلی را پیاده سازد که این کار با مکانیزم های علمی میسر خواهد بود .

وی افزود: دیتا ها باید تعریف شود ونیازهای بانک مشخص گردد سپس این اطلاعات بایددر قالب یک کربنکینگ پیشرفته به یکدیگر پیوند خورد وبدین ترتیب اطلاعات جامع مشتریان فراهم شود.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته فرایند اعتبار سنجی حداقل 9 سال طول می کشد افزود:اعتبار سنجی کلان به زمان نیاز دارد ویکباره پیاده نمی شود.

وی معتقد است ،دراعتبار سنجی کلان جنبه های شرعی وقانونی نیز باید مورد توجه واقع شود ومی توان گفت بسترهای قانونی پیاده سازی اعتبار سنجی کلان در ایران مهیا نیست.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه  با بیان اینکه اساسنامه بانک «توسعه فردا» هفته آینده در بانک مرکزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، از ورود این موسسه به بورس در قالب بانک پس از تأیید بانک مرکزی خبر داد.

حیدر مستخدمین حسینی در نشست خبری خود با اشاره به اینکه موسسه اعتباری توسعه اولین موسسه‌ای بود که در 14 سال گذشته پا به عرصه بانک‌های خصوصی گذاشت، اظهار داشت: فعالیت‌های دور جدید موسسه اعتباری توسعه از دی‌ماه سال 87 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد که این امر تحولات زیادی را در عملکرد این موسسه نمایان کرده است.


وی با تأکید بر اینکه اجرای مفاد اساسنامه موسسه اعتباری توسعه همواره از اولویت‌های مسئولان این موسسه بوده است، افزود: پیش از آغاز دور جدید فعالیت‌‌های موسسه در دی‌ماه سال 87 همواره فعالیت‌های ابتدایی بانکداری در این موسسه انجام می‌شد ولی در مرحله بعد از برنامه‌ریزی‌های جدید خدماتی از جمله شتاب، ساتنا، پایا و توسعه کارت ارزی رونمایی شد.


مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه ضمن اشاره به اینکه منابع موسسه نقش مهم‌ترین اهرم را در سیاست‌گذاری‌های مسئولان موسسه توسعه دارا است، تصریح کرد: به همین دلیل از ابتدای سال 88 این منابع 100 درصد افزایش یافته و در پنج ماه ابتدایی سال 89 با 50 درصد رشد مواجه شده است.


وی افزایش 50 درصدی منابع موسسه اعتباری توسعه را در شرایطی که نرخ سود سپرده‌ها در تمام شبکه بانکی یکسان است، موفقیتی برای این موسسه عنوان کرد و ادامه داد: سهام‌داران موسسه اعتباری توسعه یک هزار و 100 نفر از بخش خصوصی هستند که از این رقم 94 درصد شخصیت حقیقی و شش درصد شخصیت حقوقی را شامل می‌شود. 

پذیره نویسی موسسه توسعه در هفته آینده

مستخدمین حسینی با اشاره به اخذ مجوز دور جدید پذیره‌نویسی موسسه اعتباری توسعه از سازمان بورس اوراق بهادار، افزود: هفته آینده آگهی پذیره‌نویسی این موسسه در روزنامه‌ها منتشر خواهد شد.


به گفته وی، سود عملکرد سال 88 موسسه اعتباری توسعه معادل 1560 ریال به ازای هر سهم بود که به سهام‌داران پس از برگزاری مجمع پرداخت شد.


توجه به کارکنان،‌رسیدگی به وضعیت مادی آنها و گسترش فعالیت‌های بانکداری الکترونیکی از جمله مواردی بود که مستخدمین حسینی آنها را در اهداف موسسه اعتباری توسعه عنوان کرد.


مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه اکثر کارکنان این موسسه را جزء سهام‌داران دانست و گفت: در دور جدید افزایش سرمایه تمامی کارکنان به جمع سهام‌داران موسسه اعتباری توسعه خواهند پیوست.


وی در ادامه اظهارات خود به نقش دولت و جامعه در فعالیت موسسات اعتباری اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش سود موجب پرداخت مالیات توسط موسسه اعتباری توسعه شده و این موسسه توانسته تمامی مالیات خود را به دولت پرداخت کند که این امر در خدمت‌رسانی دولت به مردم نقش بسزایی دارد.

مستخدمین حسینی موارد مذکور را به عنوان محورهای اصلی فعالیت‌های موسسه اعتباری توسعه عنوان کرد و ادامه داد: طبق دستور بانک مرکزی کمیته ریسک و اعتبارسنجی در این موسسه شکل گرفته به نحوی که یک گروه به صورت کامل این وظیفه را انجام می‌دهد.


وی با تاکید بر اینکه اجرای نظام اعتبارسنجی نقش بسزایی در عدالت توزیع تسهیلات شبکه بانکی دارد از راه‌اندازی کمیته مبارزه با پول‌شویی در موسسه اعتباری توسعه خبر داد و گفت: امور جاری موسسه از طریق برنامه‌های کمیته مبارزه با پول‌شویی کاملا تحت کنترل است.


مستخدمین حسینی با بیان اینکه در ماه‌های آینده تعداد شعب موسسه اعتباری توسعه به 50 شعبه خواهد رسید تاکید کرد: این موسسه برنامه‌ای برای افزایش شعب ندارد و گسترش بانکداری الکترونیکی از اهداف مهم این موسسه تلقی می‌شود.


به گفته مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه در ماه‌های آتی صدور ضمانت‌نامه ارزی از طریق بانکداری الکترونیک در این موسسه اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه درجه‌بندی شعب را از جمله اقدامات انجام شده در موسسه اعتباری توسعه دانست و از آغاز عملیات ارزش و گسترش آن و هم‌‌‌چنین اخذ مجوز ارزی در کیش خبر داد و گفت: صادر کنندگان و تولیدکنندگان از ذینفعان اصلی این طرح به شمار می‌آیند.


به گفته وی، محور اصلی فعالیت موسسه توسعه در چشم‌انداز تعریف شده،‌ تمرکز در فعالیت‌های ارزی و گسترش بانکداری الکترونیکی است. 

پیش بینی رشد 80 درصدی سرمایه

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه در ادامه در خصوص افزایش سرمایه این موسسه، گفت: طبق برنامه‌ریزی سرمایه این موسسه از 50 میلیارد ریال به دو هزار میلیارد ریال تا پایان شهریورماه افزایش خواهد یافت که این امر بیانگر افزایش 40 درصدی سرمایه موسسه اعتباری توسعه است.


وی با بیان اینکه تا پایان سال 89 سرمایه موسسه اعتباری توسعه به چهار هزار میلیارد ریال خواهد رسید، ادامه داد: پیش‌بینی شده سرمایه این موسسه تا پایان سال 1390 به پنج هزار میلیارد ریال برسد.


مستخدمین حسینی در ادامه به اهمیت شرکت‌های لیزینگ در دنیا اشاره و تصریح کرد: بسیاری از این شرکت‌ها توانسته‌اند حجم بالایی از مسئولیت‌های شبکه بانکی را اجرایی کنند که البته از سال‌های گذشته این شرکت‌ها در ایران شکل گرفتند ولی گسترش آنها در چند سال اخیر فقط مربوط به بخش خودرو بوده است در صورتی که باید تمام نیازهای جامعه مورد توجه لیزینگ قرار بگیرد.


وی در ادامه با شرکت‌های وابسته به موسسه اعتباری توسعه گفت: بیمه توسعه شرکت سرمایه‌گذاری موج‌آوران، امید، نامی اصفهان از جمله شرکت‌های بزرگی هستند که با این موسسه همکاری دارند.


وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر مجوز راه‌اندازی شرکت صرافی و خدمات ارزی موسسه توسعه از بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار گرفته شد. هم‌چنین کارگزاری توسعه فردا نیز در لیست شرکت‌های این موسسه قرار دارد. 

 بانک شدن توسعه در مراحل پایانی

وی در مورد زمان دقیق بانک شدن موسسه توسعه، اظهار داشت: هم‌اکنون زیرساخت‌ها و تنوع فعالیت‌های این موسسه با سایر بانک‌ها هیچ تفاوتی ندارد و هنگام بانک شدن فقط تابلوی موسسه تغییر خواهد کرد.


مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه افزایش سرمایه‌ بانک‌ها را از جمله تصمیم‌های منطقی بانک مرکزی دانست و ادامه داد: هفته آینده آگهی پذیره‌نویسی موسسه در روزنامه‌ها منتشر خواهد شد و این امر به این معنی است که اخرین مراحل برای بانک شدن طی می‌شود.


مستخدمین حسینی با تأکید بر اینکه این موسسه با «برند بانک» وارد بورس خواهد شد، تأکید کرد: بانک «توسعه فردا» نام این موسسه هنگام ورود به بورس خواهد بود که طی روزهای آینده این امر عملی می‌شوند.


مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه با اشاره به اخذ مجوز فعالیت این موسسه،‌ گفت: اساسنامه بانک «توسعه فردا» هم‌اکنون در بانک مرکزی قرار دارد که قرار شده هفته آینده با حضور در بانک مرکزی جزئیات این امر مورد بررسی قرار گیرد.


مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه در ادامه اظهارات خود در مورد مطالبات معوق این موسسه بیان کرد: هم‌اکنون کمیته‌ای برای وصول مطالبات معوق در این موسسه تشکیل شده و به صورت ماتریسی به موفقیت می‌پردازد.

 
به گفته مستخدمین حسین مطالبات معوق موسسه اعتباری توسعه در سال 87، معادل 95 درصد منابع این موسسه بود که هم‌اکنون به 15 درصد کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: ‌37 فقره از مجموع 712 فقره تسهیلات پرداختی که حدود 5 درصد می‌شود به دایره قضایی انتقال یافته است. 

یک  پیشنهاد  برای بهبود ساختار   بانک مرکزی

وی افزایش تعداد بانک‌ها را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: مدیریت بر امور بانک‌ها مهم است نه گسترش آنها، به همین دلیل بانک مرکزی وظیفه اصلی نظارت بر شبکه بانکی را به عهده دارد.


وی شاخص رشد اقتصادی، نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، حفظ ارزش پول و کنترل تورم را از جمله وظایف مهم بانک مرکزی برشمرد و بیان کرد: حتما باید تغییراتی در نحوه نظارت بانک مرکزی صورت بگیرد؛ در کشورهای پیشرفته سازمان‌های نظارتی مستقلی بر عملکرد بانک‌ها نظارت می‌کنند که ایران نیز باید در این زمینه از آنها الگو بگیرد.


مستخدمین حسینی با بیان اینکه بانک مرکزی باید به دو بخش نظارتی و سیاست‌گذاری تقسیم شود، تصریح کرد: باید سازمانی تحت نظارت بانک مرکزی به صورت مستقل بر عملکرد واحدهای پولی نظارت داشته باشد.
وی اضافه کرد: هم‌چنین با این حالت بانک مرکزی فقط به حفظ ارزش پول و کنترل تورم با ساماندهی دیگری خواهد پرداخت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  3