تقویت بهای جهانی طلا طی هفته گذشته

بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک 0،99درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک طبق گزارش اخیر بانک مرکزی در مورد نوسانات بهای جهای طلا، متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک 0،99 درصد افزایش یافته است.
همچنین به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده 1214،95_ 1196،25دلار در نوسان بود.

تشریح دلایل نوسان بهای جهانی طلا در هفته‌ای که گذشت

براساس گزارش بانک مرکزی، هفته گذشته اخبار اقتصادی نه چندان ماسب از یک سو و حرکت جدید بانک مرکزی امریکا به سمت سیاست‌های انبساطی جدید از سوی دیگر به طلا کمک کرد تا ین فلز ارزشمند در هفته گذشته به بالای 1200 دلار در هر اونس صعود کند.


به نظر می‌رسد با افزایش نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی جهانی، سرمایه‌گذارانی که در ماه ژوئیه پول خود را از بازار طلا خارج کرده بودند مجددا به این بازار بازگشته‌اند.
این گزارش حاکی‌است؛ تحولات چند ماه اخیر بازار طلا نشان داد که در صورت کمرنگ شدن تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری، رابطه معکوس طلا و دلار که تقریبا در طول بحران بزرگ طی سالهای 2009_ 2007 از بین رفته بود مجددا برقرار خواهد شد.


این رابطه معکوس در روز دوشنبه مشاهده شد و تقویت دلار پیش از برگزاری نشست کمیته بازار بازار بانک مرکزی امریکا باعث شد تاقیمت طلا تحت فشار نزولی قرار گیرد. در این روز هر اونس فلز زرد کمتر از 1200 دلار در هر اونس معامله شد.


روز سه‌شنبه پس از آنکه مشخص شد فدرال رزرو تصمیم دارد تا از محل پول اوراق رهنی سررسید شده اقدام به خرید اوراق بدهی جدید دولتی کند، نگرانی مقامات بانک مرکزی امریکا از وضعیت اقتصادی این کشور را بیش از پیش نمایان ساخت.
به این ترتیب با افزایش نگرانی‌ها، تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن افزایش یافت و طلا تقویت شد.


به نظر می‌رسد تصمیم روز سه‌شنبه فدرال رزرو برای خرید اوراق بدهی دولتی سرآغاز دور تازه ای از برنامه‌ این بانک برای تزریق نقدینگی به منظور مقابله با کاهش رشد اقتصادی این کشور باشد.


با توجه به پایین بودن نرخهای بهره، افزایش نقدینگی در اقتصاد امریکا می‌تواند تقاضای سرمایه‌گذاری دلار را افزایش دهد.طبق گزارش بانک مرکزی، روز چهارشنبه برخلاف روز قبل، قیمت طلا کاهش یافت. کاهش قیمت طلا به دنبال تقویت دلار از یک سو و کاهش شاخص‌های سهام از سوی دیگر به وجود آمد.


شاخص‌های سهام در وال استریت در این روز بیش از 5/2 درصد کاهش ارزش داشتند منفی شدن بازارهای سهام در پی ایجاد بدبینی نسبت به رشد اقتصاد جهانی و انتشار برخی ارقام اقتصادی ضعیف در آمریکا و چین به وجود آمد.


این گزارش اضافه کرد:زیانده بودن سهام، معامله گران را مجبور ساخت برای جبران زیانهای خود در بازار سهام طلا را به فروش برسانند. طلا در روز پنجشنبه بالاترین قیمت خود را طی 4 هفته گذشته به دست آورد و از سطح میانگین متحرک 50 روزه گذشت.


پیشروی قیمت طلا پس از انتشار تعداد افراد مدعی دریافت بیمه بیکاری در آمریکا آغاز شد که نشان داد شرایط اشتغال امریکا در شرایط نامناسبی قرار دارد. افزاش تقاضای فیزیکی طلا باعث شد تا موجودی طلای ETF ‌ها نیز در این روز برای اولین بار در طول هفته، افزایش یافت. روز جمعه باز هم ضعف بازار سهام و اشتغال در آمریکا طلا را منتفع ساخت.


با در نظر گرفتن تحولات اقتصادی در جهان، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای پناهگاه امن مهمترین عامل افزایش قیمت طلا در هفته آینده باشد. هفته آینده اخبار مهمی همچون شاخص قیمت مسکن و تولیدات صنعتی در آمریکا منتشر خواهد شد که امکان موضع‌گیری دقیق‌تری را در اختیار سرمایه‌گذاران خواهد گذاشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  3