جزئیات نمایشگاه مطبوعات تشریح شد

در هیچ یک از دوره‌های 16 گانه قبلی بیش از 5000 اثر به جشنواره ارسال نشده بود اما در دوره اخیر حدود 13 هزار و 500 اثر دریافت کرده‌ایم. سابقاً حداکثر تعداد داوران 70 نفر بود اما امسال به دلیل کثرت آثار ما ناچار شدیم حدود 110 داور رسمی و ده‌ها کارشناس را برای بررسی آثار به کمک بطلبیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدعلی رامین از ارزیابی 13 هزار و 500 اثر ارسالی به جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها توسط 110 داور این جشنواره خبر داد.

به گزارش مهر، نشست خبری هفدهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها صبح امروز با حضور محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در محل این معاونت برگزار شد.

ارزیابی 13 هزار و 500 اثر توسط 110 داور جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها

رامین در ابتدای این نشست از برگزاری این نمایشگاه در فاصله 3 تا 10 آبان همه‌روزه از ساعت 9 تا 20 و در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران خبر داد و با اشاره به ویژگی‌های کمی و کیفی این دوره، گفت:

 در هیچ یک از دوره‌های 16 گانه قبلی بیش از 5000 اثر به جشنواره ارسال نشده بود اما در دوره اخیر حدود 13 هزار و 500 اثر دریافت کرده‌ایم. سابقاً حداکثر تعداد داوران 70 نفر بود اما امسال به دلیل کثرت آثار ما ناچار شدیم حدود 110 داور رسمی و ده‌ها کارشناس را برای بررسی آثار به کمک بطلبیم.

اعطای گواهینامه به شرکت‌کنندگان نوعی حمایت از آنهاست

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین از اعطای گواهینامه خبرنگار فعال به شرکت‌کنندگانی که آثارشان به مرحله داوری جشنواره می‌رسد، خبر داد و در پاسخ به سوالی در این رابطه، گفت: هر ساله به شرکت کنندگان گواهی رسید داده می‌شد و امسال شاید نام آن عوض شده باشد. ضمن اینکه ما می‌خواهیم رسانه‌نگارانمان را شناسایی و ارزیابی کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعطای تسهیلات به خبرنگاران از این پس منوط به مشارکتشان در این جشنواره است یا خیر؟ گفت: وقتی خبرنگاران ما با بهترین آثارشان در جشنواره حضور دارند، طبیعی است که مورد حمایت قرار می‌گیرند و اگر هم گفته شده تسهیلات بعدی متوجه خبرنگاران است که در این جشنواره مشارکت داشته‌اند، منظور همین است حالا اگر خبرنگاری در این جشنواره شرکت نکرده باشد، اما طور دیگری خودش را به ما شناسانده باشد، ما همان معامله را با او می‌کنیم.

رامین افزود: از میان 13 هزار و 500 اثر ارسالی 500 اثر در بخش ویژه داوری می‌شوند، 7200 اثر مربوط به مطبوعات و خبرگزاری‌ها هستند، 6300 اثر هم در جشنواره‌های جانبی شامل جشنواره نشریات دانشجویی، جشنواره رسانه و بانک، جشنواره نماز و رسانه، جشنواره رسانه‌نگاران زن جهان اسلام و جشنواره رضوی داوری می‌شوند.

ناچاریم یکی دو تا چادر بزرگ در مصلی نصب کنیم

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ سوال خبرنگار مهر در خصوص تمهیدات لازم برای آسیب نرسیدن به بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال با توجه به طوفان‌های احتمالی فصل پائیز و نیز ساخت و سازهای مصلی، با شوخی گفت: در مورد زلزله، سیل و هر حادثه طبیعی دیگر من هیچگونه تضمینی نمی‌دهم!

وی ادامه داد: همه امور امنیتی از نظر ساخت و ساز مراعات شده و مسئولان مصلی در این زمینه بیشترین دغدغه را دارند و قول داده‌اند که در زمان برپایی نمایشگاه سر و صدای زیادی از نظر بالا بردن مصالح و آهن‌آلات ایجاد نکنند. ضمن اینکه همین الان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در سلامت کامل در حال برگزاری است. البته شاید ناچار شویم یکی دو تا چادر بزرگ نصب کنیم.

هدایای برندگان جشنواره فوق‌العاده است

رامین هدایای جشنواره امسال را هم به لحاظ کمی و هم از نظر کیفی نفیس و فوق‌العاده ارزیابی کرد و تاسیس دبیرخانه دائمی و یک سایت برای این جشنواره را جزو برنامه‌های دیگر در همین رابطه برشمرد و گفت: بانک اطلاعات نشریات کشور هم تهیه شده که در نمایشگاه امسال عرضه می‌شود.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی بر رسانه‌ها از طریق پیامک خبر داد و در عین حال اعلام جزئیات بیشتر از این موضوع را به بعد موکول کرد.

نمایشگاه امسال پرشورترین نمایشگاه تاریخ انقلاب خواهد بود

رامین همچنین در مورد نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها پیش‌بینی کرد امسال پربارترین و پرشورترین نمایشگاه در تاریخ انقلاب اسلامی برپا خواهد شد و ادامه داد: پارسال 485 غرفه داشتیم که امسال به حدود 700 غرفه رسیده است. بیش از 2400 نشریه سراسری و خبرگزاری داخلی و خارجی، 1600 نشریه استانی و 200 نشریه دانشجویی در نمایشگاه امسال حضور دارند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: در نمایشگاه امسال 150 نشریه و خبرگزاری خارجی، 250 مهمان از 55 کشور، 30 چهره علمی جهان اسلام از 15 کشور و 5 نفر از روسای دانشگاه‌های جهان اسلام و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی به ویژه از کشورهای همجوار حضور دارند.

رامین در پاسخ سوالی درباره حضور نداشتن رسانه‌های بزرگ خارجی در نمایشگاه امسال، گفت: ما هیچ محدودیتی قائل نشده‌ایم الا رسانه‌های دروغگو و سلطه‌طلبی که همواره به مسموم‌سازی فضای ذهنی افکار عمومی درباره ایران پرداخته‌اند.

ایجاد غرفه دولت در نمایشگاه مطبوعات

وی از تخصیص غرفه‌ای با عنوان دولت در نمایشگاه امسال و حضور مسئولان دولت برای گفتگو با نمایندگان رسانه‌ها خبر داد و غرفه‌هایی مانند زنان و رسانه، شهدای رسانه، رسانه فلسطین، رسانه و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پاکستان، شفافیت و روشنگری و افشای توطئه‌ها و خیانت گروه‌های ضاله را از دیگر غرفه‌های ویژه تعبیه شده در نمایشگاه امسال برشمرد.

رامین همچنین با بیان اینکه شرایط خاصی برای تخصیص غرفه به مطبوعات و خبرگزاری‌ها وجود ندارد و بر اساس اولویت ثبت‌نامی و بخش‌بندی‌های معمول انجام می‌شود در عین حال، گفت: برای رسانه‌های جهان اسلام و نشریات دانشجویی، استانی و علمی اولویت‌های خاصی داریم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: وقتی آدم بخواهد 700 غرفه را جانمایی کند، بعضی وقت‌ها هم ناچار می‌شود تصمیم را به قرعه واگذار کند.

رامین ابراز امیدواری کرد در این نمایشگاه زمینه همکاری رسانه‌های محلی و استانی با رسانه‌های سراسری و بین‌المللی و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری در این زمینه در نمایشگاه امسال فراهم شود.

اگر خدا بخواهد عازم حج هستم

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ماندگاری‌اش در معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد، با شوخی به خبرنگاران گفت: من حالا حالاها در خدمت شما هستم تا اطلاع ثانوی. شما هم اینقدر به من گیر ندهید؛ روزی من را برکنار می‌کنید، روزی استعفایم می‌دهید. من نمی‌دانم چرا 120 معاون وزیر در این مملکت هست حالا یک معاون وزیر اگر باشد یا نباشد، چه اهمیتی دارد؟! من هر جای عالم باشم، دلم با شما (خبرنگاران) است و دل‌نگران کار شما و وضعیت شما هستم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه به پذیرش نامش در فهرست حجاج اعزامی به مکه مکرمه در سال جاری اشاره کرد و در پاسخ سوال خبرنگاری که پرسید در صورت سفر شما به حج، وضعیت نمایشگاه چه خواهد شد؟ گفت: من از سال 83 برای حج تمتع ثبت نام کردم و امسال هم نوبتم شده است و اگر خداوند اذن بدهد و ما را بخواند، می‌روم.

هفدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها امسال با شعار اصلی تبیین راهبردها و راهکارهای تحقق رسالت مطبوعاتی در چهار بخش مطبوعات سراسری (با 18 زمینه)، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی (با 4 زمینه)، مطبوعات استانی (با 7 زمینه) و بخش ویژه (با 5 زمینه) برگزار می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5