افزایش قیمت سی‌ان‌جی تا ۶۰ درصد قیمت بنزین

وی افزود: اگر متوسط قیمت فعلی صادرات CNG را 300 تومان برای هر مترمکعب در نظر بگیریم که به احتمال زیاد در پایان برنامه بیش از این میزان خواهد بود، قیمت CNG مصرفی خودروها نیز باید به 70 درصد آن رقم برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک فارس: مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و بر اساس قانون، قیمت CNG تحویلی معادل 60 درصد قیمت بنزین خواهد شد؛ بنابراین گازسوز کردن خودرو آن‌هم از مجاری غیرمجاز نفعی برای دارنده خودرو نخواهد داشت.

حسین هاشمی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مردم به سمت گاز سوز کردن خودروهایشان هجوم آورده‌اند تا از قیمت ارزان سوخت CNG یعنی 40 تومان در هر مترمکعب بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: علت این مسئله بی‌اطلاعی مردم نسبت به افزایش قیمت CNG پس از هدفمند کردن یارانه‌ها است چنانکه در این قانون به صراحت اشاره شده است که قیمت CNG معادل 60 درصد ارزش سوختی بنزین پس از هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود.

وی اضافه کرد: توصیه اکید ما این است که مردم در این کار عجله نکنند چرا که اولاً کل ظرفیت داخلی تولید مخازن CNG، صد هزار عدد در سال است و بخشی از مخازن مورد نیاز باید وارد شوند که بعضی از این مخازن وارداتی ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشند با توجه به تقاضای بالا مخازنی نیز از مبادی غیر رسمی وارد کشور شوند.

مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با تاکید بر اینکه به زودی برای مدیریت مؤثر‌تر واردات مخازن CNG اقداماتی انجام خواهیم داد، افزود: در بعضی مخازن بی‌کیفیت احتمال وقوع انفحار نیز وجود دارد و مردم به هیچ عنوان برای گاز سوز کردن خودروی خود به خصوص از طریق کارگاه‌های غیر مجاز اقدام نکنند.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های مجاز اصلا مجوز گاز سوز کردن خودروهای سواری شخصی را ندارند، گفت: متأسفانه بعضی کارگاه‌ها به نام گاز سوز کردن خودرو از چند ماه پیش اقدام به ثبت نام کرده‌اند که اولا خودروها را تا زمان زیادی گاز سوز نمی‌کنند و در عین حال در مواردی که این کار را انجام می‌دهند کیفیت مخازن و کار آنها بسیار پایین است و در چنین شرایطی هر اتفاقی امکان‌پذیر می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: اکیداً توصیه می‌کنیم که مردم از این روش‌ها استفاده نکنند و اگر کسی واقعا به خودروی گاز سوز نیاز داشت به خودروسازها مراجعه کند و برای دریافت خودروی گاز سوز در نوبت قرار بگیرد.

*به سقف خودروهای CNG سوز در سبد سوخت رسیده‌ایم

وی اضافه کرد: سیاست ما این است که خودروی گاز سوز از کارخانه تحویل مردم شود و در عین حال موتور چنین خودروهایی پایه‌گاز سوز باشد؛ البته در حال حاضر در خودروهای گاز سوز به سقف سهم این خودروها از سبد سوخت رسیده‌ایم چنانکه قرار بوده 20 درصد خودروها CNG سوز و 5 درصد LPG سوز باشند که درصد خودروهای CNG به رقم مورد نظر رسیده و هدف محقق شده است.

مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با تاکید بر اینکه قیمت CNG بر اساس قانون 60 درصد قیمت معادل بنزین خواهد بود و تا پایان برنامه پنجم نیز باید به 70 درصد قیمت صادراتی برسد، گفت: در عین حال مخازنی که مشکل داشته باشند مردود می‌شوند و سوخت هم به آنها تحویل نخواهد شد و به همین دلیل مردم بهتر است هزینه‌های اضافه برای خود ایجاد نکنند چرا که سیاست دولت افزایش همزمان قیمت همه حامل‌های انرژی است.

وی افزود: اگر متوسط قیمت فعلی صادرات CNG را 300 تومان برای هر مترمکعب در نظر بگیریم که به احتمال زیاد در پایان برنامه بیش از این میزان خواهد بود، قیمت CNG مصرفی خودروها نیز باید به 70 درصد آن رقم برسد.

هاشمی تصریح کرد: در برهه خاصی تأکید روی CNG اهمیت زیادی داشت چرا که بحث صرفه‌جویی در مصرف بنزین به خصوص در اوایل سهمیه‌بندی بنزین شدیداً مطرح بود و ما به ایجاد تنوع سوختی در بخش حمل و نقل نیاز شدیدی داشتیم اما در حال حاضر این تنوع ایجاد شده است و ما به سقف آن رسیده‌ایم و به همین دلیل دولت CNG را نیز مانند بنزین مدیریت خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه استهلاک خودروهایی که پیش از این گاز سوز شده‌اند گفت: این خودروها در مقابل از قیمت ارزان سوخت بهره برده‌اند و در حال حاضر نیز قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها است که در این باره حکم می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  16