روح الله حسینیان به صحنه بازگشت

می‌گوید: « در این باره آنقدر منفعلانه عمل شد که اقلیت توانستند با رای دادن به آقای مطهری رای اکثریت را کان لم یکن و بی‌خاصیت کنند که همه اینها نشانه عملکرد غیرقابل قبول فراکسیون اصولگرایان مجلس است».

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیکبه نقل از عصر ایران این فراکسیون متشکل از چهره‌های معروف به حامیان دولت است. این روزها که به انتخابات فراکسیون اصولگرایان مجلس نزدیک می‌شویم اظهارنظرهایی توام با نگرانی از سوی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی درباره این انتخابات شنیده می‌شود، از جمله روح‌الله حسینیان که روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا خواستار آن شد که در انتخابات فراکسیون اصولگرایان افراد متدین‌تر، دقیق‌تر و انقلابی‌تر روی کار بیایند.

شاید دلیل این سخن حسینیان بخاطر رای‌آوری مطهری نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات در انتخابات باشد، چه آنکه رییس فراکسیون انقلاب اسلامی انتخاب علی مطهری به‌عنوان نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات را نمونه‌یی از رفتارهای منفعلانه فراکسیون اصولگرایان می‌داند و می‌گوید:

 « در این باره آنقدر منفعلانه عمل شد که اقلیت توانستند با رای دادن به آقای مطهری رای اکثریت را کان لم یکن و بی‌خاصیت کنند که همه اینها نشانه عملکرد غیرقابل قبول فراکسیون اصولگرایان مجلس است».

پیشتر نیز حمید رسایی که در رقابت با علی مطهری برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات ناکام ماند از اینکه رقیبش پیروز این انتخابات شد گلایه کرده و مجلس را بخاطر رای دادن به مطهری مورد سرزنش قرار داد.

حسینیان البته گلایه‌هایش را از فراکسیون اصولگرایان مجلس اینگونه بیان کرد: «فراکسیون اصولگرایان آنطورکه مورد انتظار بود طی یک سال گذشته در موارد مختلف موضع‌گیری صریح و شفافی درموضوعات مختلف نداشت. این فراکسیون حتی در مسائل مختلف داخلی مجلس، که باید فعال‌تر وارد می‌شد منفعلانه برخورد کرد و بر همین اساس ما از عملکرد آن رضایت نداریم».

البته می‌توان حدس زد اشاره وی به فراکسیون انقلاب اسلامی است که تاکنون آنچنان در معادلات سیاسی مجلس تاثیرگذار نبوده است.

هر چند حسینیان علت این موضوع را به بیماری خود ربط می‌دهد و می‌گوید: «بعد از بیماری من این فراکسیون هنوز به شکل درستی سروسامان نیافته و تقریبا معطل بوده که امیدواریم با بهبود حال بنده کمی ‌فعال‌تر شود».

اگرچه حسینیان در این مصاحبه اعلام کرد که حداد عادل و علی اصغر زارعی گزینه‌های اصلی فراکسیون انقلاب اسلامی برای ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس هستند ولی به گفته احمدی بیغش دیگر عضو فراکسیون انقلاب اسلامی، هنوز نظر نهایی اعضای این فراکسیون درباره اعضای هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان مشخص نیست و لازم است که جمع‌بندی نهایی صورت گیرد.

وی همچنین با ابراز بی‌اطلاعی از احتمال معرفی فردی از سوی فراکسیون انقلاب برای ریاست فراکسیون اصولگرایان گفت که باید جلسه‌یی با حضور اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی یا اعضای شورای مرکزی تشکیل شود تا تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

 با این وجود آنچه که از اظهارنظر چهره‌های شاخص مجلس بر می‌آید، این است که رقبای لاریجانی شانسی برای عرض اندام در این انتخابات ندارند و شاید چهره‌هایی همچون حداد عادل به دلیل اشرافشان بر معادلات سیاسی مجلس قبل از انتخابات ریاست فراکسیون اصولگرایان از کاندیداتوری انصراف دهند.

هر‌چند ممکن است عده‌یی‌ این موضع‌گیری حسینیان را حمل بر تشدید اختلافات درون اصولگرایان بدانند ولی این موضع‌گیری‌ها می‌تواند باعث تحرک بیشتر و رقابت سالم در جبهه اصولگرایان شود.

به همین دلیل است که عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس پیش‌بینی کرد که لاریجانی و باهنر در جایگاه هیات رییسه این فراکسیون ابقا شوند. حسین سبحانی‌نیا که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد درباره نتیجه احتمالی انتخابات هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان مجلس، گفت: «فکر نمی‌کنم در ترکیب هیات رییسه فراکسیون، تغییرات چندانی صورت گیرد.»

به گفته سبحانی‌نیا، لاریجانی حتما با رای بالایی در سمت ریاست ابقا خواهد شد. وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود باهنر هم در سمت نایب‌رییسی فراکسیون اصولگرایان ابقا شود خبر داد که جمعی از دوستان از باهنر درخواست کرده‌اند که این نماینده تهران کاندیدای نایب‌رییسی فراکسیون اصولگرایان شود.

 همچپنین عزت‌الله یوسفیان ‌ملا، دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز معتقد است تا زمانی که لاریجانی در مجلس هشتم حضور دارد، هیچ کس قدرت رقابت با وی را نداشته و لاریجانی رییس فراکسیون اصولگرایان باقی خواهد ماند.

وی بر این عقیده است که هیچ تغییر عمده‌یی در چینش شورای مرکزی فراکسیون صورت نگرفته است و اکثریت قریب به اتفاق آنها درباره ریاست علی لاریجانی بر فراکسیون اصولگرایان اتفاق نظر دارند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه همواره تعداد رای‌های مخالف لاریجانی به بیش از 5 رای نمی‌رسد، ادامه داد:

«نباید فراکسیون را با مجلس اشتباه گرفت. برخی دلشان می‌خواست که فراکسیون عملکرد فعال‌تری داشته باشد، اما در این صورت این شائبه به وجود می‌آمد که تمام کارهای مجلس در فراکسیون اکثریت انجام می‌شود و فراکسیون جایگاهی به موازات مجلس پیدا می‌کرد».

یوسفیان ‌ملا، معتقد است که فراکسیون تنها در حد مشاوره باید عمل کند و به جمع‌آوری نظرات، عقاید و جمع‌بندی آنها بپردازد. بر این اساس می‌توان گفت که فراکسیون اصولگرایان عملکرد بسیار موفقی داشته است. شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس مانند یوسفیان ملا بر این باورند که در صورتی که فراکسیون اصولگرایان بیش از این تحرک داشته باشد، استقلال کمیسیون‌ها و بطور کلی قوه مقننه را زیر سوال می‌برد.

به‌نظر می‌رسد حضور دوباره علی لاریجانی در راس فراکسیون اصولگرایان به واسطه عدم همراهی وی در مواردی با حامیان دولت در مجلس بشدت این عده از نمایندگان را نگران کرده است و به همین دلیل تلاش مضاعفی از سوی آنها در پیش گرفته شده که در آخرین سال عمر مجلس هشتم ریاست بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس را از مرد میانه‌رو مجلس بگیرند.

تلاشی که البته با توجه به مواضع و اظهارات اغلب اعضا فراکسیون اصولگرایان زمینه تحقق چندانی ندارد. با این اوصاف نتیجه عملی این تلاش‌ها تا چند روز آینده در مجلس مشخص خواهد شد. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −  7  =