تصمیم شورای پول و اعتبار تثبیت نرخ ارز در زمان هدفمندی یارانه‌ها است

جهرمی خبر داد:

عضو شورای پول و اعتبار از تثبیت نرخ ارز طبق نظر این شورا پیش از اجرای قانون هدفنمدی یارانه‌ها خبر داد و گفت: تثبیت نرخ ارز ثبات اقتصادی را به همراه دارد و ثابت ماندن این نرخ نباید نگرانی خاصی برای صادرکنندگان ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سید محمد جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در مورد برنامه‌های دولت برای کنترل نرخ ارز ابتدا به بررسی این مورد در شورای پول و اعتبار اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی به ویژه اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، تاکید شورای پول و اعتبار این است که فعلا نرخ ارز تغییرات فاحشی پیدا نکند و تثبیت شود.


وی ابراز امیدواری کرد که تثبیت نرخ ارز همانطور که مدنظر دولت و شورای پول و اعتبار است با توجه به پشتوانه و ذخایر ارزی بانک مرکزی، منجر به ایجاد یک ثبات اقتصادی در جامعه شود.


مدیر عامل بانک صادرات در واکنش به اظهارات صادرکنندگان مبنی بر بروز مشکلات برای این بخش با ثبات نرخ ارز، گفت: نرخ ارز به نظری که صادرکنندگان دارند ثابت نبوده و نخواهد بود؛ هم‌اکنون نرخ ارز ثبات نسبی دارد.


این عضو شورای پول و اعتبار تاکید کرد‌: هرچه قدر نوسانات نرخ ارز کمتر باشد، هر فعال اقتصادی می‌تواند از برنامه‌ریزی کوتاه و میان مدت برخوردار شود.
جهرمی در پاسخ به برخی اظهار نظرها مبنی بر افزایش بیکاری، واردات و کاهش صادرات با کاهش نرخ ارز، گفت: تغییر نرخ ارز باید در کنار سیاست‌های واردات و صادرات پیش‌بینی شود.


مدیر عامل بانک صادرات، بیان کرد:‌ لزوماً پایین آمدن نرخ ارز به معنای افزایش واردات نیست؛ به شرط اینکه تعرفه‌ها اصلاح شود.


گزارش خبرنگار فارس حاکی‌است، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور چندی پیش در مصاحبه تلویزیونی با شبکه اول سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت آمادگی لازم را در صورت نوسان در بازار دارد، گفته بود:‌ کسانی که بخواهند ‌در موضوع هدفمندی یارانه‌ها از فضا و نوساناتی که به صورت طبیعی در اقتصاد ایجاد می‌شود بهره‌برداری سوء کنند، قطعاً ضرر خواهند کرد چرا‌که از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرده‌ام قیمت ارز را واقعی کند.


وی با بیان اینکه با توجه به ذخایر ارزی موجود باید پول ملی را تقویت و روند ارز را ادامه دهیم، افزود: باید تلاش کنیم که پول ملی کشورمان قدرتمند شود و به آن سمت برویم. ممکن است ‌صادرات ‌با مشکلات روبه‌رو شود، چرا‌که صادرکنندگان قیمت تمام شده را در بازار برده و روی ارز حساب باز می‌کنند، به همین دلیل در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمتی برای جبران صادرکنندگان پیش‌بینی شده است.


رئیس جمهور با بیان اینکه صادرات غیر نفتی مرز 28 میلیارد را گذرانده و تا پایان سال به 30 میلیارد خواهند رسید، خاطرنشان کرد: حتماً به شیوه‌های گوناگون از جمله منبع ارزان قیمت و هم منابع غیر مستقیم از صادرکنندگان حمایت می‌کنیم.


همچنین در این راستا و درپی جلسات مقامات ارشد مسئولان اجرایی با مقامات بانک مرکزی، کمیته ویژه واقعی کردن نرخ ارز متشکل از کارشناسان این بانک، شورای پول و اعتبار و با همکاری مشترک کمیسیون اقتصادی و کارگروه تحول اقتصادی دولت تشکیل شده است.


ناگفته نماند که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در مورد اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز در کشور گفته بود: بانک مرکزی کاملاً کنترل ارز را در دست دارد و با توجه به ذخایر ارزی قوی که در اختیار دارد اجازه نمی‌دهد بهای این نرخ از آن چیزی که مد نظر دولت است بالاتر برود.


وی همچنین تاکید کرده بود: نرخ ارز را بازار عرضه و تقاضا تعیین خواهد کرد و مطمئناً نظر رئیس جمهور را نیز در این زمینه مد نظر قرار می‌دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3