شورای نگهبان حذف رئیس جمهور از مجمع بانک مرکزی را غیرقانونی ندانست

سخنگوی شورای نگهبان با تصریح بر اینکه این شورا اصلاً به موضوع حذف برخی افراد از جمله رئیس جمهور از ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی نپرداخته است، گفت: اگر اقتصاددانان از این ترکیب جدید مجمع بانک مرکزی حذف شوند احتمال دارد که مصوبه مجلس رفع ایراد شود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه ‌در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران در باره مصوبه برنامه پنجم در مجلس پاسخ داد.


وی با اشاره به مصوبه مجلس در مورد ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی اظهار داشت: با توجه به ترکیبی که برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده و چون این بانک به عنوان نهاد حاکمیتی تلقی می‌شود، عضویت افراد خارج از قوای سه‌گانه در آن مغایر اصل 44 قانون اساسی است.
به گزارش فارس، در مصوبه مجلس چند اقتصاد‌دان نیز عضو مجمع عمومی بانک مرکزی هستند.


سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در مورد تعیین رئیس کل بانک مرکزی نیز ما نظر نمی‌دهیم چرا‌که این مسئله مصلحت سنجی است و باید در قانون بیاید، از این رو شورای نگهبان فقط مغایرت این مصوبه را با اصل 44 قانون اساسی اعلام کرده است.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه: آیا در بررسی‌های شورا موضوع حذف رئیس جمهور از این مصوبه نیز مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر؟ ، پاسخ داد: در بررسی‌ها به هیچ وجه نسبت به حذف افراد بحثی به صورت رسمی در شورای نگهبان نداشته‌ایم اما ترکیبی که در این شوراها و این گونه مجامع مطرح است با عنایت به وظایف آنها معمولا مورد توجه واقع می‌شود. لذا ترکیب در نظر گرفته شده برای بانک مرکزی غیرحاکمیتی بود که مغایر با قانون اساسی نیز اعلام شد.


وی در پاسخ به سؤال دیگری در همین باره مبنی بر اینکه آیا اگر اقتصاددانان از این ترکیب حذف شود امکان دارد که رفع ایراد اعلام شود، ‌اظهار داشت: اگر اقتصاددانان از این ترکیب حذف شود احتمال دارد که رفع ایراد شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  −    =  13