تقدیر صندوق بین المللی پول از اجرای هدفمندی یارانه‌ها

صندوق بین المللی پول، با صدور بیانیه ای، موفقیت زود هنگام مقامات ایران در اجرای برنامه بلند پروازانه هدفمند سازی یارانه ها را ستود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بنابراعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، صندوق بین المللی پول، به ریاست دومینیک گیوم  با صدور بیانیه ای، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 1388 به میزان 5/3 درصد را مورد تأیید قرار داد.

گفتنی است، مباحثات ماده چهار، قسمت مهمی از فعالیت های معمول آی ام اف است که معمولاً هر ساله در بررسی اوضاع کشورهای عضو انجام می شود.

در بیانیه صندوق بین المللی پول می خوانیم: هیات اعزامی، تحولات اقتصادی اخیر را مورد بررسی قرار داد و با توجه به اطلاعات جدید و گفت و گو با مقامات ایرانی تضمین ها و پیش بینی های کلان اقتصادی خود را مورد تجدید نظر قرار داد.

بیانیه می افزاید: با وجود افت قیمت نفت در سال 1388، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی به میزان تضمینی 5/3 درصد رسید که این نشانگر رشد قوی تولید ات غیرنفتی و محصولات کشاورزی است.

بیانیه صندوق بین المللی پول با تایید این نکته که ضرب آهنگ رشد مثبت اقتصاد ایران در سال 1389 نیز ادامه داشت، اظهار می دارد:  سیاست های پولی مقامات ایران با موفقیت، تورم متوسط سالانه را از 4/25 در صد در سال 1387 تا 4/12 درصد در سال 1389 پائین آورد و این در حالی است که ذخایر ناخالص خارجی، همچنان مناسب بوده و چشم انداز بخش خارجی نیز با توجه به قیمت های بالای نفت بهبود یافته است.

در ادامه بیانیه می خوانیم: هیأت اعزامی، مقامات ایران را به دلیل موفقیت زود هنگام در اجرای برنامه بلند پروازانه اصلاح یارانه ها مورد تحسین قرار می دهد. تخمین زده می شود که افزایش قیمت محصولات انرژی، حمل و نقل عمومی، گندم و نان که از ابتدای دی ماه، 1389 آغاز شد، نزدیک به 60 میلیارد دلار آمریکا (حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی) از یارانه های غیرمستقیم سالانه محصول را حذف کرده باشد.

بیانیه می افزاید: از سوی دیگر، توزیع مجدد نقدی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها در میان خانوارها در کاهش نابرابری، بهبود استانداردهای زندگی و پشتیبانی از تقاضای داخلی در اقتصاد کشور موثر بوده است.


بیانیه ادامه می دهد: در حالی که انتظار می رود، طرح اصلاح یارانه ها به کندی موقت رشد اقتصادی و افزایش گذرای نرخ تورم بیانجامد، به دلیل منطقی نمودن استفاده از انرژی در داخل، افزایش درآمدهای صادراتی، تقویت کلی رقابت پذیری، و نزدیک تر کردن فعالیت های اقتصادی ایران به توان کامل و بالقوه آن، این طرح می بایست دورنمای میان مدت، ملت ایران را به شکل قابل توجهی بهبود بخشد.


بیانیه با تأکید بر اینکه مقامات ایران موفق شده اند تأثیرات اولیه افزایش قیمت انرژی بر روی تورم را مهار کنند، بیان می کند: با وجود افزایش زیاد قیمت ها تا میزان 20 برابر، نرخ تورم از 1/10 درصد در آذر ماه 1389، فقط تا 2/14 درصد در انتهای اردیبهشت ماه 1390 افزایش یافت.

در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: ایران با داشتن یک بخش بانکداری عمیق و بازارهای مالی به سرعت در حال رشد، بزرگ ترین بخش مالی اسلامی جهان را در اختیار دارد. عملکرد اخیر و قدرتمند بازار بورس سهام، عمدتاً نشان دهنده قیمت های بالای بین المللی کالا و برنامه بزرگ مقیاس خصوصی سازی ایران است که به رشد فرهنگ خرید و فروش سهام کمک کرده است.

بیانیه صندوق بین المللی پول، در خاتمه، بر اهمیت تداوم اجرای برنامه اصلاحات بخش بانکی که در قالب برنامه پنجم توسعه، به تقویت سلامت بخش مالی می پردازد، تأکید کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  2