چالش‌های ارزی هنوز حل نشده‌ است

مرکز پژوهش‌ها دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد: باگذشت چندین سال از اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز، چالش‌های بسیاری در زمینه ارزی در ایران وجود دارد که هنوز حل نشده‌اند.

،براساس این گزارش، دو تفکر عمده در بین اقتصاددانان و سیاستگذاران اقتصادی در زمینه بازار ارز وجود دارد. تفکر اول بر این باور است که برای حمایت از تولید داخلی و کنترل واردات نرخ‌های ارز را به میزان اختلاف تورم داخلی و نرخ تورم خارجی افزایش داد.
این گزارش با بیان اینکه رویکرد دوم به دنبال کاهش نرخ‌های ارز است، می‌افزاید: برای حمایت از تولید داخلی و صادرات نرخ‌های ارز باید کاهش یافته یا حداقل همین نرخ‌های موجود حفظ شوند.
دفتر مطالعات اقتصادی باتأکید براینکه افزایش نرخ‌های ارز متناسب با نرخ‌های تورم در ایران بوده است، تصریح می‌کند: این بدین معنا نیست که باید نرخ ارز را متناسب با تورم افزایش داد.
همچنین، اتخاذ سیاست‌های ضدتورمی جهت جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و درعین حال تثبیت نرخ ارز به‌نظر معقول‌تر و مفیدتر می‌رسد.
این گزارش با بیان اینکه در قانون پنجم توسعه طرح تشکیل صندوق ملی مطرح شده است، می‌افزاید: هدف از تشکیل چنین صندوق‌هایی این است که درآمدهای نفتی را از اختیار 100درصد دولت خارج کنند و دولت‌ها را در مسیر انضباط مالی هدایت کنند؛ که با این کار میتوان از نرخ‌های متورم در اقتصاد ایران کاست و ازسویی دیگر از عرضه بی‌رویه ارز به بازار توسط دولت پرهیز کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =