موسسات بانکی خصوصی به زودی زیان ده می شوند

مدیرعامل موسسه مهر اعلام کرد که موسسات پولی و بانکی بخش خصوصی طولی نخواهد کشید که زیان‌ده خواهند شد.

غلامحسن تقی‌نتاج افزود:آنچه که به عنوان دارایی‌ها در ترازنامه بسیاری از موسسات و بانک‌های خصوصی نشان داده می‌شود با ارزش واقعی آن‌ها فاصله زیادی دارد و به همین دلیل پس از مدتی شاهد زیان‌دهی آن‌ها خواهیم بود.
مدیرعامل موسسه مهر با تاکید بر این نکته ‌که سال جاری برای نظام مالی کشور سال سختی در جذب منابع بوده است اظهار داشت: در شرایطی که کار برای بانک‌ها دشوار شده است توجه به مسائل نظارتی کمرنگ می‌شود و بانک‌ها سعی می‌کنند از هر طریقی مشکلاتشان را حل کنند.

وی در بازدید از غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیان این‌ نکته که فعالان اقتصادی باید در هر شرایطی خود را با دشواری‌ها منطبق کنند، افزود: سال جاری برای نظام بانکی و برای موسسه ما سال دشواری بوده است و در جذب منابع به خصوص سپرده‌های بلند مدت مشکلات زیادی داشتیم اما با مدیریت هزینه تلاش کردیم تا ضوابط بانک مرکزی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده پول آن گونه که بانک مرکزی تصور می‌کرد برای نظام بانکی کاهش پیدا نکرده اما نرخ سود تسهیلات کاهش یافته است. با این حال موسسه مالی و اعتباری مهر با فعالیت کارکنانش توانسته تاکنون60 درصد از برنامه افزایش منابع خود را جبران کند.

نتاج‌ افزود:‌ بانک‌ها وظیفه‌ای جز مدیریت سپرده‌ها و پس انداز مردم را ندارند اما به دلیل ضوابط بانک مرکزی نتوانسته‌اند به انتظارات مردم پاسخ دهند و به همین دلیل شاهد هجوم آن‌ها به سمت بازارهای سکه و ارز بوده‌ایم. امیدواریم سیاست گذاران به گونه‌ای سیاست‌های پولی کشور را تنظیم کنند تا شاهد نباشیم که مردم عادی پس اندازهایشان رابه دست بگیرند و به بازار بیفتند.

وی درباره محدود شدن سود علی‌الحساب عقود مشارکتی برای بانک‌ها به 17 درصد گفت: از نظر عملیاتی معتقدیم این کار درست نیست اما قضاوت نهایی را درباره تبعات این سیاست باید به سال 91 موکول کرد.

به گفته مدیر عامل موسسه مهر تسهیلات گیرندگان عمدتا از نظام مالی و بانکی شفافی برخوردار نیستند و به طرق مختلف سود حاصل شده از پروژه‌ای که برای آن تسهیلات گرفته‌اند پایین‌تر نشان می‌دهند به همین دلیل نمی‌توان بیش از رقمی که ابتدا تعیین شده یعنی همان سقف 17 درصد از آن‌ها سود گرفت.

نتاج چنین شرایطی را برای روی آوردن بانک‌ها به فساد بانکی مناسب دانست و گفت: وقتی بانک‌ها به مرز زیان‌دهی می‌رسند از هر طریقی می‌خواهند آن را جبران کنند و موضوع فساد بانکی اخیر ناشی از چنین فشاری بوده است.

وی گفت: هنگامی که متقاضی پروژه‌ای را تعریف می‌کند و با نرخ جذاب و سند مطمئن که همان ال.سی یک بانک دیگر است اقدام به تنزل آن می‌کند و حتی استعلام آن هم مورد تایید قرار می‌گیرد قطعا هر موسسه‌ای را وسوسه می‌کند.تا این کار را انجام دهد. بنابراین ریشه اصلی را باید در این جست‌وجو کرد که بانک‌ها به سمت زیاندهی رفته‌اند.

مدیرعامل موسسه مهر همچنین وجود ارتباطات خاص و توصیه‌پذیری را در شکل گیری فساد بانکی اخیر موثر دانست و تاکید کرد:‌ آسیبی که سرمایه اعتماد در این موضوع دیده است به راحتی جبران نمی‌شود در شرایط فعلی ریسک‌پذیری مدیران کاهش یافته و ارائه تسهیلات کلان تقریبا متوقف شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  1  =