شمارش معکوس برای رونمایی شاپرک/امروز شرکتهای PSP میهمان بانک مرکزی هستند

اگرچه رئیس اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی اعلام کرده بود رونمایی شاپرک در دو مرحله یکی برای بانکها و دیگری برای شرکتهای PSP اننجام خواهد شد اما در نهایت تنها این شرکتهای PSP این سعادت را یافتند که شنبه ساعت 10 در طبقه 17 بانک مرکزی شاهد رونمایی از طرح شبکه الکترونیک پرداخت کارتی خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ناصر حکیمی در گفتگو با خبرنگار ما خبر از رونمایی شاپرک در دو مرحله یکی برای بانکها در تاریخ دو شنبه 23 آبان و دیگری برای شرکتهای PSP در روز شنبه 28 آبان داد اما به دلایلکه عنوان نشد هیچ مراسم یا نشستی در روز دوشنبه و روزهای بعد هفته  در این راستا برگزار نشد و به نظر می رسد در نهایت این شرکتهای PSP  هستند که باید هم نقش خود را ایفا کنند و هم مسئولیت نمایندگی  بانک متبوع خود را بر عهده گیرند.

در دعوت نامه ای نیز که تنظیم وارسال شده تنها از مدیران عامل شرکتهای PSP  دعوت شده تا برای حضور در مراسم در طبقه 17 بانک مرکزی در ساعت 10 روز شنبه حاضر شوند.

چرا بانکها دعوت نشدند

هنوز مشخص نیست که چرا هیچ نشستی در این باره با بانکها در بانک مرکزی برگزار نشد. منابع آگاه اعلام کردند که هیچگونه دعوت نامه ای نیز برای بانکها از سوی بانک مرکزی ارسال نشده است. (دست کم تا لحظه تنظیم گزارش اینگونه بوده). تماس های خبرنگار ما با رئیس اداره نظامهای پرداخت نیز بی نتیجه ماند اما برخی شواهد گویای آن است که محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی میزبان اصلی رونمایی است و شاید وی تشخیص داده ابتدا رونمایی را با شرکتهای PSP و بدون حضور بانکها کلید بزند چرا که در نهایت این شرکتهای PSP   هستند که باید مسئولیت اجرایی شاپرک را بر عهده گیرند. از سوی دیگر بانکها در واقع نقش اعضای یک تعاونی تقریبا اجباری را بازی می کنند و قرار است سهامدار شرکتی باشند که ساختار حقوقی آن از سوی بانک مرکزی از قبل طراحی و از مرحله صدور مجوز تا تاسیس در حوزه مسئولیت های بانک مرکزی پیش بینی شده است.

همچنین سوئیچ شاپرک نیز در اختیار شرکت شاپرک  نیست بلکه متولی آن شرکت خدمات و چگونگی عمل این سوئیچ نیز از قبل پیش بینی شده است. بنابراین معرفی شاپرک به بانکها در مراحل بعدی نیز خدشه ای در فرایند شکل گیری این طرح ایجاد نخواهد کرد.

در همین حال کارشناسان نیز معتقدند اساسا نباید برای بانکها نقشی در حوزه شاپرک تعریف میشد اگر که قرار است شخصیت مستقل برای صنعت پرداخت الکترونیک ایجاد شود. و در واقع با تشکسل شرکت تعاونی شاپرک که اعضای ان را بانکها تشکیل می دهند در واقع نقض غرض محتویات بسته 90 صورت گرفته و به عبارت دیگر آنگونه که در ماده 21 بسته سیاستی سال 90 پیش بینی شده عمل نشده است.

سرخط های مراسم رونمایی

در مراسم رونمایی شاپرک امروز در ساعت 10 صبح قرار است سه موصوع مهم مورد بحث قرار گیرد ابتدا ساختار حقوقی  و مقرراتی شاپرک دوم ساختار فنی و سوم اجرایی شاپرک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در بحص حقوقی و مققرات علاوه بر اینکه شخصیت های حقوقی جدیدی که ایجاد خواهد شد از جمله شرکت شاپرک معرفی خواهند شد و سپس مقرارت جدید حاکم بر شبکه الکترونیک پرداخت کارتی که در شورای پول و اعتبار مصوب شده بیان خواهد شد.

در ساختار فنی شاپرک سوئیچ جدید که در یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده مورد معرفی قرار خواهد گرفت و نحوه عملکرد استانی و سراسری این سوئیچ بازنمایی خواهد شد.

در بخش اجرایی نیز چگونگی انتقال از وضع فعلی به وضعیت جدید برای هر یک از عوامل شاپرک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄  2  =