دورکاری و بانکداری سبز

در عرف این ضرب المثل معمول است که «جامعه در برخورد با یک ایده جدید ابتدا می خندد سپس فکر می کند و در انتها به آن ایده عمل می کند»

دور کاری نیز از جمله اینگونه مقوله ها بود و شاید هنوز هستند کسانی که در مرحله خندیدن به این ایده قرار دارند. شاید یک جامعه مترقی جامعه ای باشد که هیچگاه به مرحله اول ورود نکند و در گام اول نسبت به هر ایده جدید ابتدا فکر کند و سپس درباره عملیاتی بودن یا نبودن آن نتیجه گیری کند یا اینکه منتظر بماند تا طراحان ایده را عملیاتی کنند یا کارشناسان نسبت به ایده مطروحه نظر دهند.

به هر حال اکنون بحث دورکاری به عنوان یک ایده جدید حدود یک و نیم سالی است که در سطح دولت و مجامع کارشناسی مطرح است. طبعا برخی هنوز به مرحله فکر کردن نسبت به این موضوع نرسیده اند. در واقع رویکرد اصلی این نوشتار خطاب همین گروه مذکور است.

کسانی که اقتصاد دولتی ایران را از ابتدا مطالعه کرده باشند حتما به دوره ای برخورد کرده اند که بحث برون سپاری فرایندها از سازمان مطرح شد و بسیاری این مسئله برایشان باور پذیر نبود اما به مرور زمان دریافتند که اساسا بقای سازمان بخصوص از بعد بهروه وری بدون برون سپاری برخی فرایندها امکانپذیر نیست.

اکنون دور کاری یک مبحث حیاتی برای سازمان محسوب می شود. در حالی که کاهش هزینه های سازمانی برای کاهش قیمت محصول با توجه به بحث بحران جهانی و وجود رقابتهای فشرده امری گریز ناپذیر است طبعا بحث دور کاری می تواند بسیاری از این هزینه ها را کاهش دهد.

کاهش هزینه های سازمانی در این میان برای بانکها از اهمیت بالاتری برخوردار است. با توجه به اینکه هزینه پول در ایران بسیار بالاست بانکها می توانند از این ابزار برای کاهش هزینه های عملیاتی استفاده کنند.

نکته اساسی تر آن است که بحث دورکاری اثر اساسی در بحث ترافیک شهری و بالتبع اثرات مثبت زیست محیطی دارد. اثرات مثبت زیست محیطی در عین حال همسو با بحث اجرای بانکداری سبز یعنی بانکداری الکترونیک است.

طبیعی است همانطور که که در بحث برون سپاری انتخاب اینکه چه فرایندهایی به خارج از سازمان سپرده شود تا در خدمت افزایش بهروری و کاهش هزینه ها باشد از اهمیت بالایی برخوردار است در بحث دورکاری نیز باید این نقطه کلیدی مشخص باشد که چه فرایندهایی دورکاری شود.

به تعبیر دیگر دورکاری روی دیگری از برون  سپاری است که اثرات مثبب زیست محیطی بالایی دارد ضمن اینکه اثر بخشی بیشتری از برون سپاری می تواند داشته باشد.

طبیعی است برنامه ریزی و فرهنگ سازی روی افزایش تعهد سازمانی یکی از کلید های اصلی موفقیت این کار است اما نباید از نظر دور داشت که با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما در ابعاد مختلف اجرای فرایند دورکاری گریز ناپذیر است و طبعا نهادهای مختلف باید با هم اندیشی و به مشارکت گذاری تجارب هزینه اجرای این طرح را در سازمانهای مختلف و کلا اقتصاد به حداقل برسانند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  ⁄  19  =