حراج نامحدود ؛سیاست جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به منظور تامین نیاز بازار و ایجاد تعادل در بازار طلا از روز شنبه 19 آذر به صورت نا محدود شمش طلا حراج می کند .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : به منظور پاسخگوئی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل در معاملات ، از روز شنبه مورخ 19/9/90 علاوه بر حراج سکه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ، فروش شمش طلا نیز از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشائی درهمه روزهای هفته به غیر از روزهای پنجشنبه و روزهای تعطیل از ساعت 16 الی 18 انجام خواهد شد .

 

بانک کارگشایی وابسته به بانک ملی ، یکی از مجراهای عرضه انواع سکه بهارازادی و شمش طلای بانک مرکزی است .

بانک کارگشایی در خیابان مولوی غرب میدان محمدیه تهران واقع است .

علت حراج

شکاف بین بهای سکه در بانک‌ها و قیمت بازار آزاد از 94 هزار تومان بالاتر رفته و همین، سبب هجوم متقاضیان برای خرید سکه به بانک‌ها شده است که به دنبال آن، بانک ها در واکنش به این کار از فروش سکه غیر قانونی جلوگیری می‌کنند.

 هفته گذشته، هفته تحقق پیش‌بینی بهمنی درباره قیمت سکه بود. او که با اطمینان از حبابی بودن بهای سکه سخن می‌گفت، کاهش روزانه 20 هزار تومانی قیمت سکه را نوید داد.

هرچند کاهش قیمت سکه در بازار آزاد در روز‌های نخست و بنا بر پیش بینی بهمنی، نزدیک روزانه 20 هزار تومان (اندکی کمتر) بود، در روز‌های دیگر این مسأله تنها درباره قیمت سکه دولتی در بانکها صادق بود.

بانک‌ها همچنان به صورت دستوری، روزانه 20 هزار تومان از قیمت سکه می‌کاستند، در حالی که قیمت سکه در بازار آزاد، روند افزایشی به خود گرفته بود. این مسأله سبب افزایش شکاف قیمت بین سکه بازار آزاد و سکه دولتی شد. اما کوتاه نیامدن بانک مرکزی از دستور کاهش روزمره قیمت سکه، سبب شد تا این شکاف روز به روز بیشتر شود، تا جایی که قیمت سکه داخلی 88 هزار و 400 تومان کاهش یافت و قیمت آن از 618 هزار و 800 تومان تا 530 هزار و 400 تومان پایین آمد.

با در نظر گرفتن فروش 5 عدد سکه به هر نفر در بانک‌ها و سود بردن از دست‌کم 80 هزار تومان سود برای معامله هر عدد سکه، برخی در این روزها 400 هزار تومان از خرید و فروش سکه سود می‌برند و همین سود 400 هزار تومانی در یک روز بهترین دلیل برای هجوم مردم به بانک‌ها و درخواست حرید سکه است.

با انتشار سخنان رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه، متقاضیان خرید سکه از نخستین ساعات آغاز به کار بانک‌ها در شعب منتخب حضور یافته‌اند؛ اما برخی بانک‌ها از فروش سکه به مردم خودداری می‌کنند.

بنا بر این گزارش، از آغاز فروش سکه دولتی در بانک‌ها، قرار شد به هر نفر حداکثر 5 عدد سکه داده شود؛ اما در چند روز گذشته، برخی بانک‌ها، فروش سکه خود را محدود کرده‌اند و برای نمونه اعلام می‌کنند که به بیشتر از سی نفر سکه فروخته نمی‌شود.

عرضه محدود سکه در شرایطی انجام می‌گیرد که بهمنی در سخنان خود، اشاره‌ای به توزیع محدود سکه نکرده بود و همین نکته هم محور اصلی بحث خریداران طلاست.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. رجبی می گوید

    باید قدرت دولت بهر قیمت در حوزه ارز و سکه اثبات گردد
    کار شناسان بانک مرکزی این توان را دارند.از طرفی واردات فقط از طریق گشایش اعتبار تا اطلای ثانوی
    کشورهای چین و ترکیه و کشورهای طرف قرداد نفتی در قابل تهاتر نیز اضافه گردد.در این حالت تحریم بانک مرکزی
    توسط دیگر کشورها انجام نخواهد شد.
    در کنار موارد قوق شناسایی خریداران ارز عمده چیست در صورتیکه ساخت و ساز سرمیه گذاری خوبیست
    با احترام رجبی

ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =