قیمت نفت ۱۲۱.۱ دلار

در پی اعلام توقف فروش نفت ایران به انگلیس و فرانسه، قیمت نفت دریای شمال به بالاترین رقم در طول 8 ماه اخیر رسید.

بازارهای جهانی با این تصمیم ایران، نگران اقدامات بعدی این کشور در تنگه هرمز هستند. اعلام توقف فروش نفت به لندن و پاریس تأثیر سریعی بر بازارهای نفتی جهان داشت. به رغم اینکه برخی از کارشناسان این تصمیم ایران را سمبولیک خواندند با این حال آسیایی ها جزء اولین هایی بودند که به این اقدام واکنش نشان دادند. برخی نیز بر این اعتقادند که باید این اقدامات را جدی گرفت، چرا که امکان اقدامات بعدی در خصوص تنگه هرمز وجود دارد.
نفت دریای شمال همچنان سیر صعودی را در قیمت طی می کند و در مقایسه با 8 ماه گذشته در بالاترین میزان خود قرار دارد. قیمت نفت دریای شمال با افزایش 1.52 دلاری به قیمت 121.10 رسید. قیمت نفت سبک نیز به مرز 104.94 دلار رسید.

تصمیم تهران برای تنبیه کردن لندن و پاریس می تواند تبعات مهمی داشته باشد. هرچند تبعات این تصمیم به دلیل تولید پایین محدود است، اما تهدید اصلی می تواند اقدام ایران در زمینه بستن تنگه هرمز باشد.

ژان-لویی شیلانسکی، رییس اتحادیه صنایع نفتی فرانسه در این باره می گوید: مشکل اصلی تولید نفت ایران نیست، هر چند که این مسئله نیز در نوع خود مهم است چرا که 4 تا 5% از تولید جهانی را تشکیل می دهد. مشکل اصلی تنگه هرمز است که ایران می تواند بر تراتزیت روزانه 15 میلیون بشکه نفت تأثیر بگذارد که تقریبا 10 برابر آن مصرف فرانسویهاست.

ایران، دومین تولیدکنندۀ اوپک است که روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت تولید می کند. این کشور با فروش روزانه 2،5 میلیون بشکه نفت سومین صادرکنندۀ نفت جهان است. ازاین مقدار 450 تا 500 هزار بشکه به مقصد اروپا می رود. به نوشتۀ روزنامه فایننشال تایمز، تهران قصد دارد روزانه 500 هزار بشکه نفت را به چین و هند بفروشد. این منبع می افزاید: مذاکرات ایران با طرف چینی و هندی با دشواریهای زیادی روبروست چرا که تهران زیر بار کاهش قیمت نفت به مشتریان جدید نخواهد رفت و از این رو احتمال کاهش تولید وجود خواهد داشت که بدون شک سبب افزایش قیمت جهانی آن خواهد شد.

لزاکو/ 20 فوریه 2012
ترجمه: زهرا خدایی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄  8  =