دستور ویژه رییس‌جمهوری برای نجات دریاچه ارومیه

با دستور ویژه رییس جمهوری راهکارهای ویژه علاج بخشی به وضعیت دریاچه ارومیه تا پایان سال 91 به اجرا در می‌آید.

رییس جمهوری در جلسه اخیر شورای عالی آب تاکیدات ویژه ای برای حل مشکل کمبود آب دریاچه ارومیه داشته است.

پیگیری های ایسنا از وزارت نیرو حاکی از آن است که پس از تاکیدات اخیر رییس جمهوری در شورای عالی آب کشور، طرح های انتقال آب بین حوزه ای به منطقه ارومیه برای حل مشکل آب این دریاچه سرعت می گیرد و این درحالی است که مجلس هم اعتبار خوبی برای اجرای این طرح ها اختصاص داده است.

بنابراین در این زمینه حداقل دو طرح بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال 91 به نتیجه خواهد رسید و یک طرح انتقال آب بین حوزه ای دیگر هم وجود دارد که اجرای این طرح با مشکلات قراردادی و مشکلات ارزی مواجه بوده است که با دستور اخیر رییس جمهور مشکلات این طرح نیز حل شده است؛ البته مسئولان وزارت نیرو با اشاره به حساسیت پروژه های انتقال آب بین حوزه ای هنوز جزییاتی از سه طرحی که قرار است برای علاج بخشی به دریاچه ارومیه، آب را از مناطق دیگر به سمت این دریاچه سرازیر کند مطرح نکرده اند.

پیگیری ها حاکی از آن است که وزارت نیرو نگاهی هم برای استفاده از آبهای مازاد فرامرزی برای رساندن سطح آب دریاچه ارومیه به سطوح مطلوب دارد که این طرح هم در دستور کار قرار گرفته تا با انجام مطالعات برای این موضوع به کار گرفته شود.

راهکارهای جدید علاج بخشی به دریاچه ارومیه پس از تاکیدات اخیر رییس جمهوری در شورای عالی آب درحالی اجرایی می شود که مسئولان وزارت نیرو کماکان تاکید دارند که حل معضل دریاچه ارومیه یک موضوع ملی است، ولی اولین موضوع لازم توجه در این مساله این است که دلیل اصلی مشکلات کنونی دریاچه ارومیه وقوع خشکسالی است و کارشناسان بیش از 80 درصد مشکلات این دریاجه را به دلیل وضعیت خشکسالی در منطقه نسبت می دهند.

مسیرهای احتمالی انتقال آب به دریاچه ارومیه

به گزارش ایسنا، برنامه های انتقال آب به دریاچه ارومیه درحالی به زودی اجرایی می شود که پیشتر استاندار آذربایجان غربی درباره مسیرهای احتمالی انتقال آب گفته بود طی هفته های آینده با حضور مقام های کشوری از طریق انتقال آب از رودخانه گلاس به دریاچه ارومیه در دو ناحیه کانی سیب و سیلوه انجام می شود.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه این اقدام در مرحله نخست به منظور تامین حق آبه کشاورزی و شرب اهالی منطقه و در مرحله بعدی به منظور تامین نیاز آبی دریاچه ارومیه انجام می شود، خاطرنشان کرد: آب لازم برای دریاچه ارومیه از سد کانی سیب در فاز نخست 640 میلیون مترمکعب و در فاز دوم یک میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شده است.

وی همچنین یادآور شد: همچنین از سد سیلوه 100 میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده است که با تونل های متعدد و با انتقال به رودخانه گدار به دریاچه ارومیه ریخته خواهد شد.

دریاچه ارومیه باید به هر طریق ممکن احیا شود

پیشتر، معاون اول رییس جمهوری نیز با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه و مطرح بودن آن به عنوان یک موضوع ملی، گفته بود که خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلات فروانی را برای کل کشور به همراه دارد بنابراین باید با تمام ظرفیت تلاش کنیم تا به هر طریق ممکن این دریاچه احیا شود. محمدرضا رحیمی با اشاره به این که روش های مختلفی برای کمک به احیای دریاچه ارومیه مطرح است، گفته بود که باید با بکارگیری این روش ها همچون اصلاح شیوه های آبیاری، باروری ابرها و اجرای طرح انتقال آب، در جهت جلوگیری از نابودی دریاچه ارومیه اقدام شود.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با تعیین کمیته ای، خواستار تشکیل نشست های مستمر در ارومیه برای پیگیری موضوع از نزدیک و ارایه راهکارهایی برای تسریع در روند احیای این دریاچه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =