هر تهرانی در روز سه نایلکس در طبیعت رها می‌کند

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران با بیان اینکه هر فردی تهران در روز سه نایلکس مصرف و در طبیعت رها می‌کند ،گفت:‌ اگر هر شهروندی در هفته یک نایلکس کمتر مصرف کند،‌ سالانه حدود 800 میلیون نایلکس کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به گزارش ایسنا، حسین صفایی در حاشیه برنامه روز بدون نایلکس، گفت: ایران به دلیل اینکه کشور نفت خیزی است و مواد پلیمری بیشتر از سایر مواد در دسترس و با قیمت پایین تهیه می‌شود یکی از بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده ظروف یکبار مصرف و نایلکس در دنیاست.

وی با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف بیش از اندازه در کشور رایج شده گفت: ایران جزو ده کشور اول دنیا از لحاظ سرانه مصرف نایلکس است و سالانه بیش از 500 تن نایلکس در کشور تولید، مصرف و در طبیعت رها می‌شود که نتیجه آن آلایندگی بالای محیط زیست است.

به گفته وی هر شهروند تهرانی روزانه سه نایلکس در طبیعت مصرف و آزاد می‌کند و علاوه بر هزینه تولید ، توزیع و بازیافت پسماندهای آن عوارض بسیار زیادی را برای محیط زیست ایجاد کرده ست.

وی با بیان اینکه از اول تیرماه در هیچ یک از میادین میوه و تره بار تهران نایلکس پلیمری توزیع نمی‌شود خاطرنشان کرد: تمای نایلکس‌های جایگزین شده قابلت تجزیه پذیری بین شش ماه تا دو سال را دارند و یا پایه آنها کاملا گیاهی است و برای سلامت انسان و محیط زیست مضر نیست.

صفایی با تاکید بر فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان در خصوص اثرات مصرف بالای پلاستیک گفت: اگر هر فرد تهرانی در هفته یک نایلکس کمتر مصرف کند سالی حدود 80 میلیون نایلکس کمتر مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد که باید در آموزش مردم و فرهنگسازی اقدامات خوبی صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان در آینده نزدیک توزیع کیسه‌های پارچه‌ای و مقوایی است که از امروز به صورت پایلوت در برخی از میادین آغاز شده و باید برای کاهش مصرف نایلکس این کیسه‌ها جایگزین شود.

به گفته صفایی روزانه یک میلیون و 200 هزار نایلکس در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران توزیع می‌شود که باید با برنامه های آموزشی و اجرای توزیع کیسه‌های کنفی و مقوایی که قابلیت چند بار مصرف را برای مصرف کننده دارند سرانه مصرف نایلکس را کاهش دهید.

به گزارش ایسنا؛ همچنین قدرت گودرزی ـ مدیر عامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند ـ نیز گفت: فروشگاه شهروند یکی از پیشگامان جایگزینی نایلکس‌های با پایه گیاهی بوده و از سال 89 این طرح را آغاز کرده به طوری که در حال حاضر در همه فروشگاه‌های شهروند کیسه‌های پلاستیکی با پایه گیاهی و ظروف تجزیه پذیر استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: این فروشگاه همچنین در یک بازه زمانی مشخص تمامی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را از تمامی فروشگاه‌ خارج کرده و ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی تجزیه پذیر را جایگزین کرده است.

به گفته گودرزی سالانه حدود 600 تن نایلکس در فروشگاه‌های تهران توزیع می‌شود و یکی از برنامه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند توزیع کیسه‌های پارچه‌آی است که از امروز به صورت نمادین 20 هزار از این کیسه‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند توزیع می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  10