نظام تک نرخی با نرخ منطقی ارز مطلوب است

رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد نرخ تعادلی و بازنگری نرخ مرجع گفت: یکی از گزینه‌های مطلوب، نرخ منطقی ارز است تا نظام چند نرخی ارز به یک نرخ تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس  حمید صافدل با حضور در غرفه خبرگزاری فارس در مورد نامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر ممنوعیت صادرات 50 قلم کالا گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته سازمان حمایت آمادگی دارد، تقاضاهایی را که در این مورد از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی دریافت می‌کند، بازنگری کرده و بر اساس برآورد اولیه، اگر ضرورتی بر این ممنوعیت وجود نداشته باشد، این رویه اصلاح خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز در ماه‌های گذشته برخی کالاها، نهاده‌ها و غلات قابلیت صادرات با ارز مرجع یا صادرات با ارزش افزوده اندک داشت، بنابراین مقرر شد در زمینه صادرات این قبیل کالاها بازنگری صورت گیرد.

وی افزود: با مشورتی که با فعالان بخش خصوصی انجام شد، برنامه ای پیشنهاد شد که بتوان به زودی با معادل‌سازی مابه‌التفاوت و عوارض صادراتی، رویه صادرات را استمرار دهیم.

صافدل در مورد نرخ تعادلی ارز و بازنگری در نرخ مرجع گفت: حتما یکی از گزینه‌های مطلوب، انتخاب نرخ منطقی ارز است که می‌تواند بر اساس روش شناور مدیریت شده یا روش‌های مشابه صورت گیرد، تا این نظام چند نرخی محدود، به یک نرخ مشخص تبدیل شود.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: نرخ ارز مرکز مبادلات مورد تأیید دولت است، زیرا این نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی است.

به گفته صافدل نرخ تعادلی یا منطقی، نرخی است که هم منافع تولید‌کننده در آن دیده شود و هم ملاحظات مصرف‌کننده که این نرخ می‌تواند همان نرخ مرکز مبادلات باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بخش عمده‌ای از نظام واردات کشور بر اساس نرخ مبادله‌ای ساماندهی می‌شود، گفت: مجموعه ارزهایی که به مرکز مبادلات می‌آید و نرخ متقاضیان و نرخ ارز‌های صادراتی هم به تدریج به آن نزدیک می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در چند ماه اخیر که با نوسان نرخ ارز مواجه بودیم، برخی تصور می‌کردند عدد بالای نوسان می‌تواند به نفع صادرکننده باشد، اما نگرانی‌های اجتماعی این اجازه را نمی‌دهد.

صافدل در مورد اولویت‌های ارزی با اشاره به اینکه اولویت 1 و 2 از ارز مرجع و اولویت 3 تا 7 از مرکز مبادلات استفاده می‌کنند و به زودی تصمیم قطعیت در مورد اولویت 8 اعلام خواهد شد.

به گفته صافدل اولویت 8 می‌تواند از ارز مبادلاتی یا صادراتی استفاده کند و بر اساس توافق‌نامه جدیدی که با مجموعه نمایندگان بخش خصوصی انجام شد، در مورد راهکارهای به کارگیری ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصادی چارچوبی تعریف شده است و امیدواریم تا یک هفته آینده در این باره اطلاع‌رسانی کنیم.

وی در مورد اولویت‌های 9 و 10 گفت: گروهی از کالاهای این اولویت‌ها با توجه به معرفی بودن نیاز به واردات ندارد و باید واردات آن محدود یا ممنوع شود و گروه و گروه دیگری از این کالاها می‌تواند با ارز صادراتی یا ارز متقاضی وارد شود.

معاون وزیر صنعت درباره ارز صادراتی گفت: ارز صادراتی در حال حاضر بر اساس توافق صادر‌کننده و واردکننده شکل می‌گیرد و تجربه استفاده از آن را در یک دهه گذشته داشتیم و یکی از رویه‌ها استفاده از ارز صادراتی برای واردات است.

وی در مورد پوشش بیمه نوسان نرخ ارز گفت: دو طرح در این خصوص به شورای توسعه صادرات ارائه شد و شورا این موضوع را برای بررسی بیشتر به کارگروه صادراتی برگرداند.

صافدل ادامه داد: در این طرح حداقل افزایش و حداقل کاهش و یک محدوده نوسانی برای پوشش بیمه‌ای ارز تعریف می‌شود و بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

85  +    =  94