اختلاف شدید نخست وزیر و رئیس بانک مرکزی ژاپن

در حالی که نخست وزیر جدید ژاپن سیاستهای جدید پولی این کشور را اعلام کرده است به نظر می‌رسد فاصله زیادی بین دیدگاه‌های وی با رئیس بانک مرکزی ژاپن وجود دارد.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز شینزو آبه فشار زیادی را بر بانک مرکزی ژاپن وارد کرده است تا دستیابی به نرخ تورم 2 درصدی را در اولویت قرار دهد ولی به نظر می رسد رییس بانک مرکزی این کشور زیر بار این در خواست نخواهد رفت.

بر اساس این گزارش کار به جایی رسیده است که نخست وزیر ژاپن تهدید کرده است اگر رئیس بانک مرکزی ژاپن با این درخواست موافقت نکند در قانون استقلال بانک مرکزی این کشور تجدید نظر خواهد کرد. در حالی که دوره ریاست ماساکی شیراکاوا بر بانک مرکزی ژاپن آوریل 2013 میلادی به پایان خواهد رسید نخست وزیر این کشور اعلام کرده است قصد دارد فردی را جایگزین شیراکاوا کند تا هماهنگی بیشتری را با سیاستهای پولی دولت داشته باشد.

این گزارش افزود: بانک مرکزی ژاپن در تازه ترین نشست خود تصمیم گرفت ارزیابی در خصوص سیاستهای جدید پولی دولت را به نشست آتی خود در ماه ژانویه موکول کند. شینزو آبه تاکید کرد اگر بانک مرکزی با درخواستهای ما موافقت نکند در قانون مربوط به استقلال بانک مرکزی ژاپن تجدید نظر خواهیم کرد.

بانک مرکزی ژاپن باید تعهد خود به هماهنگی با سیاستهای اقتصادی و پولی دولت را نشان دهد. حزب لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات اخیر این کشور به پیروزی رسید و آبه رسما روز چهارشنبه نخست وزیر جدید ژاپن خواهد شد.

وی از بانک مرکزی ژاپن خواسته است تا با اجرای سیاستهای انبساطی پولی بیشتر نرخ تورم را به 2 درصد افزایش دهد. اقتصاد ژاپن در سه ماه دوم و سوم 2012 میلادی با کاهش رشد اقتصادی روبرو شده است که این مساله به معنای رکود اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان است.

بر اساس این گزارش، رکود اقتصادی ژاپن انتقادات از سیاستهای دولت این کشور را به شدت افزایش داده بر این اساس رشد اقتصادی ژاپن در سه ماه سوم 2012 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 3.5 درصدی روبرو شده است.کابینه ژاپن پیش از این کاهش 0.1 درصدی رشد اقتصادی این کشور را در سه ماه سوم امسال پیش‌بینی کرده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  54