سرمایه‌گذاران در انتظار تصمیم بانک‌های مرکزی

این هفته تعدادی از بانک‌های مرکزی نشست برگزار می‌کنند تا درباره سیاست‌های پولی و نرخ‌های بهره تصمیم بگیرند. معامله‌گران ارز و سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن نتیجه این نشست‌ها هستند و سوال اصلی این است که آیا اقدامات جدیدی برای حمایت از رشد اقتصادی صورت خواهد گرفت یا نه.

به گزارش بانکداری الکترونیک به نقل از جهان سهم این هفته بانک‌های مرکزی اروپا، کانادا، بریتانیا، ژاپن و استرالیا نشست خواهند داشت. با توجه به اینکه وضعیت بسیاری از شاخص‌های اقتصاد در اروپا و شرق آسیا نگران کننده است، تحلیلگران معتقدند شوراهای سیاستگذاری در بانک‌های مرکزی احتمالا تدابیری برای حمایت از اقتصاد اتخاذ می‌کنند که ممکن است به شکل زمینه سازی برای کاستن از نرخ‌های بهره باشد. اما اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد ارزش ارزها افزایش خواهد یافت.

نشست این هفته بانک‌های مرکزی نخستین نشست پس از اجلاس ماه گذشته گروه بیست است. در نشست گروه بیست مقامات مالی و اقتصادی بیست اقتصاد صنعتی و در حال توسعه قول دادند اقدامی برای کاستن از ارزش پول ملی خود یا دخالت در نرخ‌های برابری انجام ندهند.

نگرانی‌هایی که ابتدای سال جاری در باره اقدام کشورهای توسعه یافته برای کاستن از ارزش پول ملی و ایجاد مزیت رقابتی برای کالاهای صادراتی خود وجود داشت، طی هفته‌های اخیر کمتر شده است زیرا شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر شش ارز معتبر جهان در ماه گذشته میلادی 3.3 درصد افزایش یافته است. گزارش‌های نشان می‌دهد شرایط اقتصادی در آمریکا در حال بهتر شدن است.

در ایالات متحده روز جمعه گزارش وضعیت بازار کار در ماه فوریه منتشر خواهد شد و به باور تحلیلگران اگر اوضاع بازار کار بهتر شده باشد ارزش دلار افزایش خواهد یافت زیرا این بهبود نشان می‌دهد روند بهبود اوضاع اقتصادی ادامه یافته است. نظرسنجی‌ها حاکی است در گزارش وزارت کار به افزایش 175 هزار فرصت شغلی در ماه فوریه اشاره شده است اما نرخ بیکاری در حد 7.9 درصد باقی مانده است.

اما اگر تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده کمتر باشد، بازارهای ارز دچار نوسان خواهند شد زیرا ابهام‌هایی در باره سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا پدید خواهد آمد. یکی از اهداف اجرای سیاست‌های انبساطی نظیر خرید اوراق قرضه دولت و پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره، کاستن از نرخ بیکاری است. روز جمعه در کانادا نیز گزارش وضعیت بازار کار منتشر خواهد شد.

در اروپا سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن وضعیت سیاسی ایتالیا هستند. روز چهارشنبه گزارش رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه چهارم سال 2012 منتشر خواهد شد و پیش‌بینی شده کاهش 0.6 درصدی تولید ناخالص داخلی این منطقه در سه ماهه پایانی سال پیش، تایید شود. روز جمعه گزارش وضعیت تولید صنعتی در آلمان منتشر خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3