باهنر: مشایی گفته ما باید تا ۱۴۰۴ بمانیم

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با ربع قرن سابقه نمایندگی در مجلس، سابقه کار با دولت های میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی،محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با ویژه نامه نوروزی روزنامه خراسان به بیان تحلیل های خود از فضای سیاسی کشور و عملکرد دولت پرداخت.

او مهم ترین چالش امروز کشور را «کارآمدی» می داند، تغییر و برکناری های فراوان در دولت نهم و دهم را به باد انتقاد می گیرد و معتقد است: «مثلاً بنگاهی دولتی با چند هزار میلیارد سرمایه را به جوانی می دهند که البته جوان خوب و حزب ا…ی است اما اگر من یک کارخانه 3میلیاردی داشتم هم دست او نمی دادم.» درباره طرح هدفمندی یارانه ها به 2مشکل اشاره می کند و می افزاید: «هدفمندی در این برهه از زمان هیچ کدام از دردهای ما را درمان نکرده است…».
 
در ادامه بخش هایی از صحبت های باهنر را می خوانید:

***

– من الان نمی خواهم خیلی مقایسه کنم اما فکر می کنم یک مقدار در دولت نهم و دهم ضابطه کمتری را در کارها دیده ایم. مثلا تعداد مدیران عامل بانک ها که در این دوره تغییر کردند قطعا چند برابر دولت های قبلی بود. با این حال امروز که ماه های آخر دولت دهم است آقای احمدی نژاد همچنان از بانک ها گلایه دارد و می گوید که بانک ها در اختیار دولت نیستند و هرکاری می خواهند می کنند که باید به ایشان گفت جناب آقای رئیس دولت یا وزیر اقتصاد شما هرچه خواستید نیرو عوض کردید که اتفاقا همه هم دست پرورده خودتان هستند پس از چه چیزی گلایه می کنید؟ یا تعداد وزیری که در این دو دولت عوض شدند در طول انقلاب بیشترین تعداد بوده است، البته اشکالی ندارد و در برخی کشورها رئیس دولت کابینه اش را ترمیم و چند وزیر را عوض می کند اما این که بنا باشد وزیری که تا دیروز در دولت بوده الان رقیب جدی و دشمن خونی دولت شود، امری عادی و طبیعی نیست و فکر می کنم مقداری چالش زاست.

– من نمی خواهم مشکلات امروز اقتصادی کشور را به گردن هدفمندی یارانه ها بیندازم. هدفمندی یارانه ها در اصل یک کار بسیار ضروری و لازمی بود که انجام شد و به برخی از نتایج خوبش هم دست یافتیم؛ از جمله در صرفه جویی انرژی؛ هرچند یک آثاری هم در تورم داشته است ولی همه مشکلات تورمی امروز را نمی توان به گردن هدفمندی یارانه ها انداخت. هدفمندی یارانه ها دو مشکل دارد یکی این که بخشی از مصوبات روز اول بعدها در اجرا منحرف شد که ما فکر می کنیم این انحرافی است که به مفیدبودن طرح هدفمندی یارانه ها ضربه زد. اشکال دوم هم اتفاقات اقتصادی است که در کشور افتاد و من نمی خواهم به شرح علت هایش که می تواند تحریم، بی برنامگی و سیاست های اشتباه از جمله افزایش نقدینگی باشد، بپردازم.

اما الان در مجموع وضعیت اقتصادی ما مناسب نیست و به یک سری جراحی ها نیاز دارد. به نظر می رسد هدفمندی یارانه ها به شکل گذشته در این برهه از زمان هیچ یک از دردهای ما را درمان نکرده و حتی ممکن است برخی جاها مشکلات ما را بیشتر هم کند و در مجموع نمی تواند مشکل تورم و تولید را در کشور حل کند. به نظر من در شرایط لرزان اقتصادی فعلی هیچ ضرورتی ندارد که تجربه ای را که در گذشته کسب کرده ایم و همه نتایجش مفید نبوده است، دوباره تکرار کنیم.

– (سوال) شما در مصاحبه ای گفته بودید که مجبورید احمدی نژاد را در این یک سال تحمل کنید. با توجه به اتفاقات اخیر باز هم فکر می کنید این تحمل ادامه پیدا کند و دولت دهم به پایان خود در زمان قانونی برسد؟

بله ما قبلا مشکلاتمان زیادتر بود و باید یک سال تحمل می کردیم اما الان به 6ماه رسیده است.

– سال دوم دولت دهم بود که آقای مشایی در مقاله ای نوشتند ما اگر بخواهیم مملکت را درست کنیم به 20سال وقت نیاز داریم و خودش به این ابهام که رئیس جمهور نمی تواند بیش از 8سال فعالیت کند پاسخ داده بود که ما از اول شروع چشم انداز 20ساله شروع کردیم و باید تا پایان چشم انداز در سال 1404 باشیم و بر همین مبنا پیشنهاد کرده بود که یک 8سال آقای احمدی نژاد کار کند، یک 4سال تنفس باشد و در این مدت شخصی که دولتی و هماهنگ با ما باشد روی کار بیاید و بعد یک 8سال دیگر که این قاعدتا همان پروژه پوتین- مدودف را تداعی می کند که کسی بیاید که محلل باشد و سیاست های دولت نهم و دهم را قبول داشته باشد و کارها را ادامه دهد تا پس از 4سال دوباره احمدی نژاد رئیس جمهور شود.

– من قبلا هم گفته ام که رئیس جمهور نتیجه متمرکز دموکراسی و مجلس نتیجه پهن شده دموکراسی است و فلسفه نظارت مجلس بر دولت و دادن نقشه راه به دولت از سوی مجلس هم همین است چون احتمال استبداد قدرت متمرکز زیادتر است. یک مجلس 290نفره نمی تواند مستبد باشد چون نمایندگان مواظب هم هستند و تنوع فراکسیون وجود دارد، اما در دولت یک نفر رئیس دولت است؛ به ویژه با این شیوه آقای احمدی نژاد هم که اعضای دولت عددی و ژنرالی نیستند بلکه همه سربازند. بر این اساس من فکر می کنم در کشور اجرای سیستمی همچون روسیه امکان پذیر نیست.

– کاندیدای جامعه اسلامی مهندسین در سال 84 علی لاریجانی بود و در مرحله دوم نیز که هاشمی و احمدی نژاد بالا آمدند به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری بیانیه دادیم که هر دو خوب هستند و مردم به هرکسی که می خواهند رای دهند. در سال 88 هم که بنده اعلام کردم به محسن رضایی رای داده ام. البته اول که گفتم به احمدی نژاد رای ندادم، خیلی ها خوشحال شدند و فکر کردند به مهندس موسوی رای داده ام که من اعلام کردم به رضایی رای دادم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −    =  31